Geschreven zelfportret | online zelfportret | professioneel profiel | personal branding

Profileren, presenteren en positioneren

Hoe vaak heb je niet een kortere of langere omschrijving nodig van jezelf als professional of ondernemer? Bijvoorbeeld bij offertes, in (elevator) pitches, op je website of social media, bij presentaties of tijdens het netwerken. Kwestie van 'personal branding'. Dan is het wel zo prettig als je een goed verhaal hebt dat bij potentiële opdrachtgevers blijft hangen. Maar minstens zo belangrijk: een geschreven zelfportret geeft zelfinzicht, eigenwaarde en professionele trots. Het maakt dat je jezelf krachtig kunt presenteren.  

 

Voordelen van een online profiel

  • Professionele en eigentijdse uitstraling
  • Responsive design, dus goed leesbaar op mobiel, tablet en desktop
  • Helemaal toegesneden op jouw opdrachtgevers
  • Makkelijk deelbaar via email, website en social media
  • Inzetbaar voor elk doel: website, leads, pitches, CV, presentaties etc.
  • Simpel je cv 'embedden'
  • Maandelijkse statistieken om te zien hoeveel views je profiel krijgt.

 

Sterke punten:

  • Makkelijk vindbaar
  • Makkelijk deelbaar via mail en alle sociale media
  • Diverse contactmogelijkheden
  • Professionele presentatie
  • Geschreven vanuit opdrachtgevers-perspectief
  • Responsive design
  • Vele extra opties

 

Natuurijk kun je zo'n geschreven zelfportret zelf maken. Iedereen kan tenslotte schrijven. Maar bijna niemand kan van een afstand naar zichzelf kijken. Laat staan vanuit het perspectief van een opdrachtgever. Maar wat je zelf kunt doen, hoeven wij natuurijk niet te doen. Met een gestructureerd diepte-interview krijgen wij je verhaal in elk geval haarscherp. In elke gewenste lengte. Wij gaan op zoek naar je ervaringen, opvattingen, persoonlijkheidseigenschappen, karaktertrekken, vaardigheden, overtuigingen en waardes die maken dat je goed bent in wat je doet. Die zijn namelijk per definitie onderscheidend.

 

Wat is een werkportret?        

Een personal story (geschreven zelfportret, bio, profiel) is een professionele schets van jou in je werk/onderneming. Het kleurt gegevens in over scholing, werkervaring, competenties, potenties en ambities. Het portret kan worden aangevuld met een overzichtelijk maar beknopt CV, met referenties en met voorbeeldprojecten.

 

Waarom een online, persoonlijk profiel?

Klanten willen professionals die goed zijn in hun vak. Daar betalen ze zelfs graag wat meer voor. Maar hoe val je op tussen het groeiende leger zelfstandige professionals en kleine bedrijven? Hoe laat je zien wie je bent en wat je in je mars hebt? Met een online profiel ben je niet alleen zichtbaar, maar ook vindbaar. En werk je ook nog eens aan je positionering. Dat zijn drie vliegen in één klap. Dus pak die voorsprong in je markt, profileer jezelf, toon je expertise en laat zien wat je waard bent.  

 

Wat levert deze investering je op?

Heel simpel: business. Opdrachten. Werk. Omzet. Een professionele en persoonlijke presentatie van jezelf die je heel gemakkelijk kunt delen en die ook goed gevonden wordt. Je bent als het ware meteen met je potentiele klant/opdrachtgever in gesprek en kunt de koetjes en kalfjes in de wei laten staan.

  

Komt het niet over als borstklopperij, zo'n uitgebreid profiel van je zelf?

Dat is een vraag die we vaak horen. Borstklopperij is totaal niet effectief. Het gaat om een realistisch, geloofwaardig en goed onderbouwd zelfportret dat een snaar raakt. Daar is niks mis mee. Maar het is ook meteen het grootste misverstand dat een profiel over jezelf zou gaan. Ja, het gaat weliswaar over jou, maar alleen en voor zover dat voor een opdrachtgever van belang is. Dat maakt dat je het ongegeneerd over jezelf mag hebben, zolang dat een opdrachtgever maar voor je wint. En die zit heus niet te wachten op egotripperij. 

 

Hoe lang duurt het maken van een profiel?

Dat hangt er van af. Ons advies is: neem er de tijd voor. Zie het als een project. Denk er over na en laat een eerste concept rustig eens twee weken liggen. Kijk er dan opnieuw naar. De meeste tijd gaat zitten in het over jezelf nadenken en dat goed onder woorden brengen. Fotografie en opmaak hoeven niet veel tijd te kosten. Reken al met al op een maand. 

 

Kan ik zien hoeveel views mijn online profiel krijgt?

Eens per week of maand (wat jij wilt) krijg je een mailtje met de volgende statistieken:

# Views # Reader Actions # Reader Sharing  

# Discovered On # Devices Used. 

Voorbeelden van professionele profielen


Wil je ook een personal story of geschreven zelfportret?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.