12 succesfactoren van influencer marketing

De groei van influencer marketing is nauwelijks bij te benen. Alle merken doen het of kijken er naar. Wat zijn de succesfactoren?

Influencer marketing
Met influencer marketing bereik je je doelgroep tot in de haarvaten

1. Adverteren levert altijd ruis op. Met influencer marketing werk je als het ware met narrow casting: je bereikt precies de doelgroep waar je naar op zoek bent. 

 

2. Meten is weten. Met geavanceerde meetsystemen kunnen affiliate-partijen als Tradedoubler exact meten hoe bezoekers en volgers 'reizen' op internet en welke rol de influencer daarbij speelt.

 

3. Voor beginnende adverteerders met een beperkter budget is een marktplaats als LinkPizza ideaal. In plaats van naar bloggers te zoeken (merkfit), plaats je een campagne waar in een geautomatiseerde omgeving bloggers en instagrammers zich op kunnen inschrijven. Je hoeft dus niet meer op zoek te gaan naar de juiste blogger/vlogger en ook niet meer één-op-één te onderhandelen.

 

4. Door de ervaringen met bloggers en vloggers te meten, kunnen adverteerders steeds slimmer onderhandelen met bloggers en vloggers. 

 

5. Adverteerders kunnen precies aangeven welke eisen ze stellen aan de blog of post. Bijvoorbeeld: publicatiedatum, lengte, aantal links, vermelding van de actie, doorplaatsen naar social media kanalen etc. 

 

6. Adverteerders kunnen in de onderhandelingen 'spelen' met fixed fee en affiliatelinks of werken volgens het attributiemodel.

 

7. Adverteerders kunnen een influencer (publisher, content creator, blogger of vlogger) een bonus in het vooruitzicht stellen bij een bepaald bereik. 

 

8. Influencer marketing is een vorm van native advertising. Native advertising wil zeggen dat je een advertentie plaatst op een website die aansluit bij jouw branche. Dat levert automatisch een merktfit op. 

 

9. Bloggers en vloggers zijn creatief in het vinden van een haakje om het product van de adverteerder onder de aandacht te brengen. 

 

10. Door de persoonlijke band tussen de content creator en zijn/haar bezoekers c.q. volgers, creëer je niet alleen rumour around the brand, maar ook brand loyalty.

 

11. Bloggers en vloggers vertellen een verhaal over je product uit de eerste hand. Dit storytelling-element is precies wat influencer marketing onderscheidt van affiliate marketing. Het gaat dus om editorials en niet om advertorials.

 

 

12. En via influencer marketing werk je automatisch aan je SEO en aan je linkbuilding. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0