Strategische communicatie
Creatie en communicatie
Concept en communicatie

Onze dienstverlening bij creatie:

  • Conceptontwikkeling
  • Tekstschrijven, journalistiek, copywriting, ghostwriting, redactie
  • Content mapping
  • Research
  • Hoofdredactie en eindredactie
  • Redactionele vormgeving
  • Projectmanagement

creatie; de voorstelling van zaken

De kwaliteit van de strategie en de communicatie hangt recht evenredig af van de kwaliteit van het middel dat je voor je missie inzet. Het middel is de voorstelling van zaken. Wat is het geheim van het creatieve proces?

Hoe werkt het creatieve proces? 

90 Procent van corporate communicatie bestaat uit woorden, zinnen en verhalen. Taal is, zelfs poëzie, een cognitief, abstract medium. Taal kun je niet ruiken, je kunt taal niet aanraken en toch kan het verhaal ons een richting op sturen, op andere gedachten brengen, ontroeren, overtuigen, amuseren, motiveren en inspireren. Dat lukt het beste met verbale verhalen, dus in de directe communicatie van mens tot mens. Omdat je daar ook de directe respons krijgt van je publiek. Die directe respons krijg je tegenwoordig bijna ook online. Daar kun je je verhaal op aanpassen. Bij gedrukte of geprinte verhalen is de afstand het grootst. Dan is het de kunst om de afstand te overbruggen.    

vorm en inhoud

In dat proces speelt ook vormgeving een grote rol. Want het verhaal zelf mag dan wel de de voorstelling van zaken zijn, verhaal zoekt vorm. Niet alleen je website, magazine en jubileumboek maar ook je white paper, position paper en artikel. En zelfs je presentatie en je speech. De vorm bepaalt zelfs in belangrijke mate de inhoud. Daarom moet je weten wanneer je iets beter kunt verbeelden dan verwoorden, hoe je ingewikkelde materie schematisch inzichtelijk maakt, hoe je een overtuigende presentatie neerzet, hoe je je verhaal met beeld verrijkt of hoe je een beeldverhaal in de vorm van een video of film maakt. Kortom: hoe je de voorstelling van zaken presenteert.  

regie voeren

Op onderstaande projecten hebben wij in goed overleg met interne communicatieadviseurs mooie resultaten kunnen boeken voor onze opdrachtgevers. Daarbij gaat het soms om grote projecten waarvoor meerdere externe journalisten, tekstschrijvers, onderzoekers, vormgevers, fotografen, illustratoren, webdesigners, video- of filmmakers worden ingeschakeld. Wij voeren de regie en het projectmanagement in opdracht, in overleg en met een mandaat van onze opdrachtgever.    

creatie door 1001

Bob Duynstee is een creatieve communicatiespecialist. 

Verder praten over een communicatiemiddel? 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.