Over ons

Terwijl we sinds 1990 driftig bezig waren in de landelijke journalistiek, rolden er vanaf 1996 steeds vaker ook opdrachten binnen die niet van redacties kwamen, maar van bedrijven, instellingen en organisaties. Zo is het begonnen. Hoe liep dat verder?

Het destijds grootste advocatenkantoor van Nederland, Trenité Van Doorne wilde graag een corporate magazine, net als Boer & Croon. Strukton wilde graag een jubileumboek, de Hoge Raad der Nederlanden een corporate brochure en de gemeente Amsterdam klopte voor de meest uiteenlopende opdrachten bij ons aan. Zo is het begonnen. Daarom zeggen we hier wel eens dat we zijn opgericht door onze opdrachtgevers. 

de uitbreiding

Omdat we van die opdrachtgevers veel meer ruimte kregen dan we in de journalistiek gewend waren, maakten we geleidelijk aan de overstap. Na tien jaar dag in dag uit stukken en stukjes geschreven te hebben, stortten we ons vol overgave op onze nieuwe rol. Een rol die met de jaren breder en breder werd. Opdrachtgevers wilden de productie uitbesteden. Het aansturen van creatieven is namelijk een vak apart. Maar het bleef niet bij creatie alleen. We werden door onze rol ook de advieskant ingetrokken. Bob volgde van 2000-2002 de opleiding Communicatieadviseur aan de Stichting Reclame & Marketing en van 2006-2007 het curriculum 'Strategische Communicatie' aan de UvA. Charlotte volgde cursussen projectmanagement aan de Open Universiteit, NIMA-A en vanaf het moment dat de wereld online ging, ook allerlei cursussen op dat terrein. 

storytelling

Daarmee werd ons werk wel heel erg breed: we schreven, regisseerden, adviseerden. Wat deden we nou eigenlijk precies? Eén ding was duidelijk: bij alles wat we deden, speelde het verhaal een rol. Het verhaal in de zin van het jubileumboek, de verhalen die een organisatie in de vorm van een corporate magazine graag over zichzelf of de markt met relaties deelde tot de speeches die we voor de directie van de Sociale Verzekeringsbank schreven. Het verhaal was de cocktailprikker door ons werk. Maar hoe zat het dan precies met de rol van het verhaal in, van en voor organisaties? Daarom deed Bob tussen 2009 en 2011 een uitgebreide literatuurstudie naar het fenomeen storytelling en volgde diverse masterclasses, o.a. bij Manfred van Doorn en Robert McKee. We zijn in dat opzicht de waan van de dag voorbij: iedereen noemde zich opeens storyteller. Maar op een verhalende manier naar de organisatie, naar de ontwikkeling van de organisatie en naar de communicatie te kijken, versterkt de corporate identity, geeft meer tractie op missie, visie en strategie en is beter voor de branding (profilering), het imago en de positionering.       

Charlotte Polak, initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Charlotte Polak
Bob Duynstee is initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Bob Duynstee

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.