ons verhaal

Onze kracht ligt bij het verhaal dat verteld wil worden. En dat verhaal heeft altijd met positioneren en positionering te maken. Hoe is dat zo gekomen? Voor kranten als NRC, Volkskrant, FD en magazines als Elsevier, HP/deTijd en Quote maakten we vanaf 1990 reportages, artikelen, opiniestukken en interviews. In 1996 meldde zich het destijds grootste advocatenkantoor van Nederland, Trenité Van Doorne met de vraag of we hun corporate magazine wilden maken. In 1999 trok Boer & Croon aan de bel: ook een corporate magazine graag. Strukton bestond 75 jaar en vroeg om een jubileumboek, de Hoge Raad der Nederlanden zocht een manier om de eigen rol in het rechtsbestel voor een breder publiek onder de aandacht te brengen en de gemeente Amsterdam klopte aan voor de meest uiteenlopende opdrachten. Zo is het begonnen. Daarom zeggen we hier wel eens dat we zijn opgericht door onze opdrachtgevers. 

de uitbreiding

Omdat we van die opdrachtgevers veel meer ruimte kregen dan we in de journalistiek gewend waren, maakten we geleidelijk aan de overstap van de publieksjournalistiek naar de bedrijfsjournalistiek. Bob volgde van 2000-2002 de opleiding Senior Communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2006-2007 het curriculum 'Strategische Communicatie' aan de UvA. Charlotte volgde cursussen projectmanagement aan de Open Universiteit, NIMA-A en vanaf het moment dat de wereld online ging, met name allerlei cursussen op dat terrein. Dat houdt ze bij tot op de dag van vandaag. 

storytelling

Toen we door de gemeente Amsterdam gevraagd werden om ruimtelijke en infrastructurele projecten te evalueren, door de Sociale Verzekeringsbank om hun congresbundels en brochures te maken en door de voorzitter van de RvB om zijn speeches te schrijven, werd ons werk wel heel erg breed; wat deden we nou eigenlijk precies?

Eén ding was duidelijk: bij alles wat we deden, speelde het verhaal een centrale rol. Zo werd het verhaal de cocktailprikker door ons werk. Maar hoe zat het dan precies met de rol van het verhaal in, van en voor organisaties? Om daar een beter beeld van te krijgen, deed Bob tussen 2009 en 2011 een uitgebreide literatuurstudie naar het fenomeen storytelling en volgde diverse masterclasses, o.a. bij Manfred van Doorn en Robert McKee. 

positionering

Binnen het brede veld van corporate storytelling ligt onze kracht op het positioneren. Dat doen we met een jubileumboek als 'Ridders in de Bijlmer', waarbij we dat gebied zijn historie hebben teruggegeven en met het tot ridder slaan van burgers die begaan zijn met (de bewoners van) dat gebied, een nieuwe traditie in het leven hebben geroepen. Dat doen we met het Vredespaleis, waar we niet alleen de geschiedenis, maar vooral het functioneren van de instituties hebben belicht. Dat deden we met het Over-magazine voor Boer & Croon door de 'magic' van dit consultancybureau te laten zien. En voor de gemeente Amsterdam, bijvoorbeeld door in magazine-vorm te laten zien wat er aan tijdelijke projecten allemaal mogelijk is in de stad en door in een magazine als data-city te laten zien hoe een stad als Amsterdam werkt aan het concept van 'smart city'. Allemaal voorbeelden van corporate storytelling en positionering. En uiteraard doen we dat heel expliciet met de coaching en advisering van organisaties bij hun position papers.    

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Charlotte Polak, initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Charlotte Polak
Bob Duynstee is initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Bob Duynstee