hoe kwamen wij waar we zijn?

Hoe werd het verhaal de cocktailprikker door onze dienstverlening? We nemen je even mee op onze professionele reis door de tijd.

journalistiek

Die begon in 1990 in de landelijke freelance journalistiek: NRC, FD, Volkskrant, Parool, AD, Quote, HP/deTijd, Elsevier, Advocatenblad, Binnenlands Bestuur etc etc. Dat hebben we tot 2000 vol overgave gedaan. Daar leer je pas wat het is om verhalen te maken. Door de publiciteit die dat genereerde, gingen we vanaf 1994 ook verhalen maken voor bedrijven en overheden. Daar zat geen idee achter. Trenité Van Doorne, het destijds grootste advocatenkantoor vroeg of we hun brochures wilden maken, adviesbureau Boer & Croon of we hun corporate magazine wilden maken, Strukton of we hun jubileumboek wilden maken, de gemeente Amsterdam of we een nieuwsbrief konden maken. 

Charlotte Polak, initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Charlotte Polak
Bob Duynstee is initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Bob Duynstee

mediaprofessionals

Wat bedrijfsjournalistiek anders maakt dan publieksjournalistiek, is dat je te maken krijgt met boodschappen en bedoelingen. En dat je vorm en inhoud niet los van elkaar kunt zien. Dat doet de ontvanger ook niet. En dus zijn we ons vanaf 2000 gaan toeleggen op het ontwikkelen en realiseren van jubileumboeken, vakboeken, magazines en weer wat later ook op online exposure in de vorm van brochures, websites en nieuwsbrieven. Alleen... dan is het ook logisch dat je wilt weten waar zo'n middel aan moet bijdragen. Wat is de positionering en de strategie en hoe kan communicatie daar op inspelen? Daarom volgde Bob van 2000 tot 2002 de opleiding Senior communicatieadviseur C bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005 tot 2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner. Ondertussen volgde Charlotte allerlei online cursussen op het gebied van bloggen, SEO, webdesign, podcasting, vloggen, inbound marketing, influencer marketing en online promotie.

ghostwriting

Naast die communicatiemiddelen kwam er iets anders bij. Iets specialistisch: ghostwriting van strategische documenten als position papers en beleidsnota's, de redactie van adviesrapporten, het schrijven van speeches voor bestuursvoorzitters en zelfs het populariseren van de Troonrede. Daarmee werd ons werk wel heel erg breed. Eén ding wisten we zeker: alles wat we deden had op een of andere manier met een verhaal te maken. Of met het delen van verhalen. Wat was eigenlijk de rol van het verhaal in, van en voor organisaties? Hoe meer we daar over nadachten, hoe groter die rol werd. Je kunt zeggen: het gaat om communicatie. Maar dat is te vaag. Het gaat om de performance, om de voorstelling van zaken, om de vervoering die je van A naar B brengt. En dus om inlevingsvermogen; in opdracht en opdrachtgever, in doel en doelgroep. 

storytellers

Vanaf 2011 lazen we alles over het fenomeen storytelling en volgden we diverse masterclasses storytelling. Maar ook dan bleef daar de rol van het verhaal vaak beperkt tot het journalistieke handwerk dat we al kenden. Terwijl het ons vooral ging om de toepassing van het verhaal bij strategie- en visievorming, bij cultuurvraagstukken en bij veranderingsprocessen. Door je te concentreren op het verhaal, ga je namelijk zien in welke film je zit. Zo ontwikkelden we gaandeweg onze eigen zienswijze op de rol van het verhaal in, van en voor organisatie en werd het verhaal de cocktailprikker door onze dienstverlening.

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.