ons verhaal

Terwijl we sinds 1990 driftig bezig waren in de landelijke journalistiek, rolden er vanaf 1996 steeds vaker opdrachten binnen die niet van redacties kwamen, maar van bedrijven, instellingen en organisaties. Zo is het begonnen.

Het begin

Terwijl we volop bezig waren met reportages, artikelen, opiniestukken en interviews voor landelijke kranten, meldde zich het destijds grootste advocatenkantoor van Nederland, Trenité Van Doorne met de vraag of we hun corporate magazine wilden maken. Het tweede nummer was nog niet uit, of hup, daar trok Boer & Croon aan de bel: ook een magazine graag. Strukton bestond 75 jaar en vroeg om een jubileumboek, de Hoge Raad der Nederlanden zocht een manier om de eigen rol in het rechtsbestel voor een breder publiek onder de aandacht te brengen via een corporate brochure en de gemeente Amsterdam klopte aan voor de meest uiteenlopende opdrachten. Zo is het begonnen. Daarom zeggen we hier wel eens dat we zijn opgericht door onze opdrachtgevers. 

de uitbreiding

Omdat we van die opdrachtgevers veel meer ruimte kregen dan we in de journalistiek gewend waren, maakten we geleidelijk aan de overstap van de publieksjournalistiek naar de bedrijfsjournalistiek. Bob volgde van 2000-2002 de opleiding Senior Communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2006-2007 het curriculum 'Strategische Communicatie' aan de UvA. Charlotte volgde cursussen projectmanagement aan de Open Universiteit, NIMA-A en vanaf het moment dat de wereld online ging, met name allerlei cursussen op dat terrein. Dat houdt ze overigens bij tot op de dag van vandaag. 

storytelling

Toen we door de gemeente Amsterdam gevraagd werden om ruimtelijke en infrastructurele projecten te evalueren, door de Sociale Verzekeringsbank om hun congresbundels en brochures te maken en door de voorzitter van de raad van bestuur om zijn speeches te schrijven, werd ons werk wel heel erg breed; wat deden we nou eigenlijk precies? Eén ding was duidelijk: bij alles wat we deden, speelde het verhaal een centrale rol. Dat was de cocktailprikker door ons werk. Maar hoe zat het dan precies met de rol van het verhaal in, van en voor organisaties? Om daar een beter beeld van te krijgen, deed Bob tussen 2009 en 2011 een uitgebreide literatuurstudie naar het fenomeen storytelling en volgde diverse masterclasses, o.a. bij Manfred van Doorn en Robert McKee. Daar hebben wij onze eigen ideeën, kennis en ervaring op losgelaten. 

jubileumboeken en magazines

Sindsdien concentreren we ons op de grotere organisatieverhalen zoals het jubileumboek en op periodieken zoals het corporate magazine en het thematische magazine. Daarnaast blijven we artikelen en reportages maken, interviews, opiniestukken (ghostwriting) en position papers. Rollen die we vervullen zijn die van adviseur, sparringpartner, hoofdredacteur, ghostwriter, regisseur en uitgever onder de geregistreerde naam Uitgeverij 1001. 

Charlotte Polak, initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Charlotte Polak
Bob Duynstee is initiatiefnemer van DuynsteePolak en 1001.nl
Bob Duynstee

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.