Ons Team

Harde kern

DuynsteePolak Communicatie bestaat uit een harde kern en een flexibele schil van journalisten, copywriters, redacteuren, fotografen, vormgevers, art-directors, illustratoren, web-designers etc.

 

Hierdoor betaalt onze opdrachtgever nooit teveel voor overhead, en kan snel en flexibel worden ingesprongen op specifieke wensen en behoeften. 

 

Die kring begon ergens in 1990 met Bob Duynstee en Charlotte Polak. Met een overdosis aan volstrekt ongefundeerd vertrouwen in de toekomst. Onze studies hadden tenminste nog het alibi van een gelegitimeerd bestaan gegeven. Maar wat nu? Na onze afstudeerborrels wisten we het even niet meer. Moesten we ons hoofd of ons hart volgen? Noem het dom, noem het dapper, maar het werd dat laatste. Onder de fronsende blikken van ouders krasten Charlotte Polak en Bob Duynstee dagelijks met beduimelde WP-floppy's van fl. 1,75 p/st. kriskras door Amsterdam op weg naar redacties.

 

Onder eigen naam publiceerden we tussen 1990 en 1999 letterlijk honderden verhalen, columns, opiniërende artikelen en interviews in onder meer NRC, Volkskrant, Elsevier, Quote, Elle, HP/deTijd, Intermediair en een hele serie vakbladen en corporate magazines. Wat een prachtige tijd! Dorstige jonge honden, dat waren we. Geen cent te makken, maar het plezier van schrijven en publiceren was ook onbetaalbaar.

 

Visueel vertellen  

In 1994, Charlotte beschikte al over email en Bob piekerde zich suf wat daar toch in 's hemelsnaam de meerwaarde van was -, rolde er op het kantoor op de Paulus Potterstraat 26 een fax binnen van het toentertijd  grootste advocatenkantoor in Nederland, Trenité Van Doorne. Of we hun magazine wilden maken. Kort daarop zaten we ook bij de gemeente Amsterdam, Strukton, de KvK Den Haag en het Wijn Informatie Centrum om tafel. Bob Duynstee en Charlotte Polak werden DuynsteePolak. Opgericht door opdrachtgevers. 

 

Opdrachtgevers

Opdrachtgevers met ambities. Het ging opeens om informeren, interesseren, motiveren en inspireren. Kennis en ervaring uit de journalistiek kwamen goed van pas, maar waren op zichzelf niet genoeg. We leerden wat het is om doelstellingen te formuleren en hoe je budget, planning en kwaliteit bewaakt bij de magazines, nieuwsbrieven, jaarverslagen en boeken die we in opdracht gingen maken. Vormgevers en fotografen lieten zien hoe je visueel een verhaal vertelt en hoe je het verbale verhaal visueel versterkt. Om ons te coachen huurden we gedurende een half jaar Mary Voigt in, oud-directeur van het internationale reclamebureau Y&R en op dat moment directeur MKB-advies. Rib uit het lijf, maar we zouden het zo weer doen.      

 

Tegenslag overwinnen

Was die beginperiode dan één groot jubelverhaal? Helemaal niet. We moesten leren dat over sommige projecten tot in het puntje van de organisatie wordt meegedacht, ook al heb je een GO. Dat politiek en inhoud twee hele verschillende dingen zijn. Dat een begroting een kwestie van geven en nemen is, dat er altijd een vraag achter een vraag schuilgaat, dat je soms 'nee' moet verkopen ook al kun je de omzet goed gebruiken, dat opdrachten je altijd nog gegund moeten worden en dat samenwerken in een creatieve setting stevige regie vergt. Maar hoe bitter de pil soms ook was, wij hebben ons altijd op het standpunt gesteld dat we daarbij naar onszelf moeten kijken. Daar zitten namelijk de enige knoppen waar je zelf aan kunt draaien. We schreven er in 1997 een handboek over: 'Durven, Doen en Doorgaan' (Thema-uitgeverij) met verhalen van succesvolle ZZP'ers. Hoe acquireren zij? Hoe gaan ze om met lastige vragen? Hoe ontwikkelen ze zichzelf? Er gingen 18.000 exx. van over de toonbank. Hebben die harde lessen tenminste toch nog wat opgeleverd. En we hebben er een prachtige kring aan toegewijde en zeer kundige professionals aan overgehouden: schrijvers, vormgevers, researchers, webbouwers, fotografen, illustratoren en art-directors. Professionals die we door en door kennen.

Credo 

In 1998 verhuisden we met ons kantoor naar de De Lairessestraat 90 in Amsterdam. Terwijl Charlotte de ene na de andere 'nieuwe-media-cursus' volgde, ontwaakte Bob met de cursus Senior Communicatieadviseur bij de SRM uit het perkamenten tijdperk. Maar we bleven ook in het nieuwe millennium vasthouden aan het belang van verhalen in organisaties. Zo kwamen we uit op ons credo:

  • Als je er zelf geen verhaal van maakt, maken anderen er een verhaal van;
  • Sturen op beeldvorming is sturen op verhalen;
  • Wat je niet kunt vertellen, kun je ook nooit bereiken; 

 

Belang van storytelling

Inmiddels zitten we met ons kantoor al weer een tijdje op de Diemerparklaan en zijn we er van overtuigd dat 'het verhaal' niet alleen in de marketing, PR en interne communicatie een steeds grotere rol zal gaan spelen maar als techniek ook in de organisatieontwikkeling. Je hebt niet alleen een narratief nodig om mensen te motiveren, om klanten te binden, om burgers in beweging te brengen en om investeerders te interesseren, maar door op een verhaalkundige manier naar je organisatie te kijken, krijg je ook een heel ander gevoel bij de organisatieontwikkeling.

 

Bovendien: in deze tijd van ver doorgevoerde rationalisatie is het grotere plaatje niet altijd even duidelijk. Daarmee ontbreekt vaak het gevoel van zingeving en betekenis. We zien de verbanden niet meer en snappen niet waar we met ons werk nou eigenlijk aan bijdragen.

 

En tot slot zijn we de overtuiging toegedaan dat Simon Sinek natuurlijk groot gelijk heeft als hij zegt dat niet de wat-vraag, niet de hoe-vraag, maar de waarom-vraag het succes van organisaties bepaalt: 'Tell me your why and I’ll buy'. En: 'People don’t buy what you do, they buy why you do it.' Tja, en met de 'why' zit je toch echt in het verhaal dat je vertelt. 

 

Natuurlijk is het een definitiekwestie - wat versta je onder een verhaal? - maar in onze visie is het verhaal het alfa en omega in het parallelle universum dat 'communicatie' heet. Want what's next? En precies dát verklaart waarom storytelling tegenwoordig zo hot is. 

Benieuwd wat we voor je kunnen doen?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.