Jezelf presenteren? Zo werkt personal branding

We zijn een nuchter volkje. Houden niet van borstklopperij of personal branding. Brrrr... Maar als jij je verhaal niet vertelt, ben je afhankelijk van de verhalen van anderen over jou. En dan kun je maar beter zelf je eigen verhaal vertellen. En dat begint met een professioneel profiel.

Hoe vaak heb je niet een kortere of langere omschrijving nodig van jezelf als professional of ondernemer? Bijvoorbeeld bij offertes, in (elevator) pitches, op je website of op social media, bij presentaties of tijdens het netwerken. Kwestie van 'personal branding'. Dan is het wel zo prettig als je een goed verhaal hebt dat bij potentiële opdrachtgevers blijft hangen. En minstens zo belangrijk: een professioneel profiel geeft zelfinzicht, eigenwaarde en professionele trots. Het maakt dat je jezelf krachtig kunt presenteren.  

Wat is een werkportret?

Een professioneel profiel is een professionele schets van jou in je werk/onderneming. Het kleurt gegevens in over scholing, werkervaring, competenties, potenties en ambities. Het portret belicht de raakvlakken tussen persoonlijkheidseigenschappen, werkervaring, levenslessen, competenties, potenties en ambities en is helemaal geschreven vanuit het perspectief van je werkgever, opdrachtgever of klant. Het portret kan worden aangevuld met een overzichtelijk maar beknopt CV, met referenties en met voorbeeldprojecten. Maar je kunt ook heel gemakkelijk video's, audio-bestanden, PDF's, whitepapers of ebooks embedden.

WAT LEVERT DEZE INVESTERING JE OP?

Heel simpel: meer clicks, meer reads, meer sales. En dan precies onder de juiste doelgroep, want je kunt jezelf natuurlijk uitstekend positioneren. Bijvoorbeeld onder het topsegment binnen je doelgroep. Deze professionele en persoonlijke presentatie van jezelf kun je heel gemakkelijk delen en wordt ook digitaal goed gevonden  en zonder jouw tussenkomst ook weer gedeeld. Zo doet je profiel zijn werk, terwijl jij gewoon aan het werk bent. Bovendien ben je met je profiel als het ware meteen met je potentiële klant/opdrachtgever in gesprek. Dat is een voorsprong op de concurrentie die zich terugbetaalt. 

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN ONLINE PROFIEL?

  • Geweldige SEO. Onze profielen worden goed door Google gevonden. Met onze geoptimaliseerde SEO-code krijgt je profiel een hoge ranking in organische zoekopdrachten. 
  • Voor de fijnproevers: het format voor onze profielen heeft een zeer hoge Domein Autoriteit van 63.
  • Helemaal toegesneden op jouw opdrachtgevers.
  • Duidelijke focus op je propositie.
  • Responsive design, dus goed leesbaar op mobiel, tablet en desktop.
  • Gemakkelijk te embedden in je website (bijvoorbeeld op je OVER-pagina).
  • In te zetten als handtekening onder je email.
  • Gemakkelijk deelbaar via email. 
  • Voeg je profiel toe aan elke blog die je publiceert.
  • Gemakkelijk te embedden op Linkedin 
  • Makkelijk om video's, audio-bestanden, PDF's, whitepapers of ebooks in je profiel te embedden. 
  • Je kunt vanuit je profiel makkelijk swipe files maken.
  • In een professioneel online profiel is een volledig interactieve contactkaart ingebouwd, die bezoekers maar hoeven aan te klikken om je te bellen, te mailen, een afspraak in te plannen, je website te bezoeken etc.
  • Professionele en eigentijdse vormgeving.
  • Uiteraard maken wij je profiel op in je huiskleuren en met je logo. 
  • Het is mogelijk om een offline exemplaar van je profiel als PDF-, ePub-, Mobi- of Doc-bestand te downloaden.
  • Je krijg wekelijks/maandelijks gedetailleerde statistieken over het bereik en de betrokkenheid van je profiel, het aantal views en het aantal likes. 
  • Je professionele profiel is een levend document. Nieuwe opdrachten, nieuwe portfolio etc. kunnen we in je profiel bijwerken. Deze nieuwe, aangepaste versie wordt dan automatisch bijgewerkt op alle plaatsen waarop je je profiel hebt geplaatst of achtergelaten. 

KOMT HET NIET OVER ALS BORSTKLOPPERIJ, ZO'N UITGEBREID PROFIEL VAN JE ZELF?

Dat is een vraag die we vaak horen. Borstklopperij is totaal niet effectief. Het gaat om een realistisch, geloofwaardig en goed onderbouwd zelfportret dat een snaar raakt. Daar is niks mis mee. Maar het is ook meteen het grootste misverstand dat een profiel over jezelf zou gaan. Ja, het gaat weliswaar over jou, maar alleen en voor zover dat voor een opdrachtgever van belang is. Dat maakt dat je het ongegeneerd over jezelf mag hebben, zolang dat een opdrachtgever maar voor je wint. En die zit heus niet te wachten op egotripperij. 

WAAROM EEN ONLINE, PERSOONLIJK PROFIEL?

Klanten willen professionals die goed zijn in hun vak. Ze willen steeds vaker de vent en niet de tent, de vrouw en niet het gebouw. Daar betalen ze zelfs graag wat meer voor. Maar hoe val je op tussen het groeiende leger zelfstandige professionals en kleine bedrijven? Hoe laat je zien wie je bent en wat je in je mars hebt? Met een online profiel ben je niet alleen zichtbaar, maar ook vindbaar. En je werkt ook nog eens aan je positionering. Dat zijn drie vliegen in één klap. 

HOE LANG DUURT HET MAKEN VAN EEN PROFIEL?

Dat hangt er van af. Ons advies is: neem er de tijd voor. Zie het als een project. Denk er over na en laat een eerste concept rustig eens twee weken liggen. Kijk er dan opnieuw naar. De meeste tijd gaat zitten in het over jezelf nadenken en dat goed onder woorden brengen. Fotografie en opmaak hoeven niet veel tijd te kosten. Reken al met al op een maand. 

KAN IK ZIEN hoe MIJN ONLINE PROFIEL het doet?

Eens per week of maand (wat jij wilt) krijg je een mailtje met de volgende statistieken:

# Views

# Reader Actions 

# Reader Sharing  

# Discovered On

 

# Devices Used.

Personal branding, geschreven zelfportret, professioneel profiel
Hoe kun je jezelf presenteren? Mooi voorbeeld van personal branding.
Personal branding, geschreven zelfportret, professioneel profiel
Hoe kun je jezelf presenteren? Mooi voorbeeld van personal branding.
personal branding en professional branding
Personal branding voor Rob Schallenberg, corporate governance
personal branding en professional branding
In onze profielen kun je ook heel gemakklijk een video embedden. Kijk hier voor een voorbeeld.
personal branding en professional branding
Onze profielen worden opgemaakt in je eigen huisstijl met je eigen logo
personal branding en professional branding
Profielen hoeven ook helemaal niet zo lang te zijn. Voor de gemeente Amsterdam maken we korte profielen.
personal branding en professional branding
Profilering is vooral geschikt voor high caliber professionals als advocaten
personal branding en professional branding
Personal branding voor Michelle Kurzenacker

personal branding en professional branding
Lees ook: Corporate branding by personal branding; hoe je met je professionals in je eigen huisstijl je corporate profiel kunt versterken.

Wil je verder praten over een professioneel profiel? Wij maken graag kennis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0