Lijntekeningen; de aanleg van de IJ-tram in 11 persoonlijke verhalen 

Gelegenheidsuitgave


De aanleg van de IJ-tram in Amsterdam kent een lange voorgeschiedenis. Hoe de lijn van metro naar sneltram werd 'afgewaardeerd', waarom er twee fietsen in de tram meemogen, hoe die rare knik in de lijn terecht is gekomen, hoe partijen samenwerkten (of juist niet), welke emoties er allemaal op de voorgrond meespeelden en hoe de architect en opdrachtgever daarmee omgingen, daarover gaat deze verhalende evaluatie die de aanleg van de IJ-tram in 11 persoonlijke verhalen schetst. Het boek werd in 2005 tijdens een seminar onder toeziend oog van landelijke pers en televisie aangeboden aan Karla Peijs, die destijds minister van Verkeer en Waterstaat was. 

 

Alleen al vanwege de uitzonderlijke architectuur met als eye catcher de Enneus Heermabrug, is de IJtram een bijzondere lijn. Het treinongeluk in de tunnel van Kaprun in 2000 had behoorlijke impact op het veiligheidssysteem in de Piet Heintunnel. Maar het was ook voor de eerste keer dat niet het GVB op de bok zat, maar het ProjectManagement Bureau. Prachtige verhalen die een breder publiek verdienden. 

Behalve als relatiegeschenk kan een projectverhaal ook bedoeld zijn om kennis te delen. Bij onze evaluaties gaat het atijd om toekomstgerichte leerverhalen. De evaluatie spitst zich toe op het verbeteren van de samenwerking tussen partijen, het verbeteren van de rolinvulling door professionals en het verhogen van het risicobewustzijn bij de aanleg of bouw van ruimtelijke projecten.