Promoot je product met storytelling

Ook zo'n fan van 'How it's made' op Discovery? Ik wel. Prachtige verhalen hoe producten worden gemaakt. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter. Hoe doe je dat?

Product marketing en storytelling
Door van een product een verhaal te maken, vermenigvuldigde Rob Walker de waarde x 30.

Journalist Rob Walker deed in juli - november 2009 een pseudo-antropologisch experiment. Hij vroeg zich af of objecten met een verhaal een hogere veilingprijs zouden scoren dan objecten zonder verhaal. Hij nodigde getalenteerde schrijvers uit om een object te kopen in een kringloopwinkel. De gemiddelde prijs van de objecten was 0,95 euro. De verhalen waren verzonnen en dat zou een eventuele koper ook hebben kunnen bevroeden. Zo ging het bijvoorbeeld om de laatste adem van Henry Ford in een Coca Cola flesje. De objecten werden met foto en verhaal op E-bay aangeboden en verkocht voor... € 2.736, 75 (inkoopsprijs 97,53). 

influencer marketing en storytelling

Tegenwoordig heeft dat een naam: influencer marketing, een vorm van native advertising. Dat laatste betekent dat je je product in een voor dat product relevante context plaatst. Met de opkomst van social media en de ontelbare bloggers en vloggers met hun eigen blog, instagram- of youtube account kunnen adverteerders hun producten via precies de juiste micro-bloggers verspreiden. Daar is de merkfit immers het grootst. En een beetje blogger vindt altijd wel een haakje om het product van de adverteerder in het zonnetje te zetten. Agencies als Adfactor, IMA en Juurl beloven je merk te koppelen aan de juiste influencers. Maar niet elk marketingbudget laat de inzet van zulke bureaus toe. Dat is een van de redenen voor adverteerders om gebruik te maken van platforms als LinkPizza en Hulc. Dat zijn marktplaatsen waar  adverteerders en content creators kunnen onderhandelen over de prijs en de voorwaarden voor een blog (Frankwatching). Influencer marketing is sinds 2015 de snelst groeiende markt in marketing. De crux: vloggers en bloggers praten en schrijven uit eigen ervaring. Ze maken het klein en persoonlijk. En dat storytelling-element werkt altijd.  

Voorbeeld van product storytelling

Een voorbeeld uit onze stal. Via A+O neemt de sector gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de opleiding van vakmensen in de metaalsector. Aangesloten bedrijven krijgen een vergoeding als ze leerlingen opleiden, economische crisis of niet. De sector brengt de gelden hiervoor gezamenlijk op. Om de regelingen onder de aandacht van aangesloten bedrijven te brengen, hebben we de HR managers die de regelingen 'inkopen' en de managers die de trainingen volgden, letterlijk in beeld gebracht met hun persoonlijke ervaringen. Ervaringen van managers die de trainingen en opleidingen hebben gevolgd. En van HR managers die de opleidingen hebben ingekocht. Wat is er beter dan 'users' over hun ervaringen te laten vertellen. En van de quotes zijn dan weer digitale posters gemaakt. 


productstory over lingerie en ondergoed

Storytelling en marketing, product story
Het verhaal van ons ondergoed. Wanneer denk je dat mensen zich zijn gaan kleden?

Wat kun je met lingerie en ondergoed? Dat is sinds Björn Borg voetje voor voetje een high awareness product geworden. Denk aan Marlies Dekkers met haar lingerie-lijn. In 'De verborgen verleiding' dook Charlotte Polak in de geschiedenis van ons ondergoed. Het boek stond destijds meteen op nummer 2 in de boeken top-tien en Charlotte zat op televisie bij het programma Koffietijd aan tafel en in verschillende radioprogramma's.

 

Dit verhaal vertelt hoe ondergoed bij mannen evolueerde van een lendendoek via een soort slobberbroek naar de boxershort. En bij vrouwen van een soort 'borstzakken' via marteltuigjes als korsetten en draadstalen BH's naar de moderne lingerie in de vorm van de verborgen verleiding.

 

Uit het boek 'De Verborgen Verleiding': 'Sommige vrouwen … dragen twee zakken onder hun jurk, aangepast aan de borsten, strak zittend. Ze leggen hun borsten elke morgen in die zakken en bevestigen ze met een bijpassende band.' Aldus Henri de Mondeville, chirurg van Filips de Schone van Frankrijk en zijn opvolger Lodewijk X, in zijn Cyrurgia uit 1312-20.

 

 

productstory over kantoormeubilair

Corporate storytelling en marketing, product story
Storytelling en marketing, a match made in heaven. Voor Marko, een kantoorinrichter, kropen we in de materialen.

Je kunt bepaalde product-features en -benefits uitvergroten, als Alice in Wonderland in het product stappen, de omgeving laten zien waarin het product wordt gemaakt, het maakproces zelf laten zien, laten zien waar de grondstoffen vandaan komen of demonstreren hoe het product werkt. Ook handig voor op een beurs. En vergeet je brand-personality niet, de menselijke karaktereigenschappen die je een product kunt meegeven. Kortom: invalshoeken te over. En een goed verhaal bevordert de online conversatie rondom het product. Zeker als dat ervaringsverhalen of reviews van klanten zijn. 

 

Voor Marko Projectinrichtingen zijn we als een spaceshuttle in de materialen gedoken waar deze kwaliteitsfabrikant zijn meubels van maakt. Tot in de vezels, tot in de haarvaten, tot in de nerven van het hout. Hoe het voelt, wat het doet. Van daaruit zijn we gaan vertellen over de verschillende productlijnen die Marko voert.   

uitvindersverhalen en de product story

Product marketing en storytelling
Bij de marketing van een product doen uitvindersverhalen het altijd goed.

Bij een goed productverhaal gaat het om méér dan de technische specificaties in een bijsluiter of gebruiksaanwijzing. Het gaat om beleving. Vertel over de ontdekkingsreis die nodig was om op het idee voor het product te komen. Uitvindersverhalen doen het altijd goed. Vertel over je inspiratiebronnen, over traditie en expertise. Laat zien waar je product wordt gemaakt, door wie, waarvan en hoe. En hou het vooral een beetje mysterieus. Dat past goed bij uitvindersverhalen.

de wondere wereld van whisky

Op links zijn we in de wereld van de whisky's gedoken, een reis van sterke drank en sterke verhalen, van namen waarvan je in de verste verte niet zou weten hoe je ze uit moet spreken zonder kramp in je tong te krijgen. Een wereld van jodium, fenol, honing, gras, turf, citrus, gember, toffee, hooi, peper. En toch is whisky in feite niets anders dan afgestookt bier, maar dan zonder hop. En moet je dan eens kijken wat ze daar in Schotland en Ierland van gemaakt hebben. Wat een traditie! 


de CARRIÈRE van een druif

Storytelling en marketing, product story

In 'WijnWijs, de carrière van een druif' doken Charlotte Polak en Bob Duynstee in de wereld van de druif en lopen we met een wijnboer het jaar door. Waar pakt die zijn rust en waar is het alle hens aan dek? Opbinden, snoeien, vertroetelen en dan genadeloos tot de laatste druppel uitpersen op weg naar de gistkuip waar in een heftige chemische reactie de carrière van de druif begint, soms geholpen door wat getoast hout en hoe hij in de kelders stapje voor stapje promoveert tot wijn. Ini dit boekje stappen we samen met de wijnboer het jaar rond.

 

We reiken scholieren in dit boekje alle informatie aan om een glansrijke spreekbeurt te geven. Met verschillende invalshoeken. Op die manier laat je de boodschap vertellen door scholieren aan scholieren. Hoort hoort, zegt het voort. Van deze uitgave werden 140.000 exx. in omloop gebracht.  

Voorbeelden van productstories

Storytelling, marketing, promotie, productstory
Een prachtig voorbeeld van een product story: How Frye boots are made. Als je dit hebt gezien, wil je in gestrekte draf naar de winkel om ook zo'n paar boots aan te schaffen.

Een mooi voorbeeld van een blend tussen een product story en corporate story. Je krijgt in elk geval zin in koffie.


Verder praten over een manier om je product onder de aandacht te brengen? Wij maken graag kennis!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Print Friendly and PDF

Verder praten over manieren om je product onder de aandacht te brengen? Wij maken graag kennis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Reactie schrijven

Commentaren: 0