· 

Product story maken; storytelling

Ook zo'n fan van 'How it's made' op Discovery? Prachtige verhalen hoe producten worden gemaakt. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter. Hoe doe je dat?

Stel je bent een wijnmaker, bierbrouwer, kaasmaker, worstenmaker of kokkelvisser. Hoe mooi is het dan om je klanten en relaties uit te nodigen op je bedrijf en hen backstage mee te nemen in het productieproces. Alleen: dan moet je er wel voor zorgen dat je je verhalen op orde hebt. Een chefkok wil andere dingen horen dan een liefhebber. Op orde betekent dat je nadenkt over de vraag wat je relaties interessant vinden aan jouw product en aan de manier waarop jij jouw product maakt. En dat je nadenkt over de vraag hoe je die verhalen na-vertelbaar maakt. Na-vertelbaar? Ja, kijk eens wat ze in een sterrenrestaurant vertellen als iedereen zijn gerecht voorgeschoteld heeft gekregen; geen touw aan vast te knopen. Gemiste kans, want wat je wilt is dat de mensen die je een 'beleving' geeft op je bedrijf, het verhaal ook weer navertellen. Ook online. Dat is een voorbeeld van product storytelling.  

de waarde van product storytelling

Product marketing en storytelling
Door van een product een verhaal te maken, vermenigvuldigde Rob Walker de waarde x 30.

Levert dat wat op? Journalist Rob Walker deed in juli - november 2009 een pseudo-antropologisch experiment. Hij vroeg zich af of objecten met een verhaal een hogere veilingprijs zouden scoren dan objecten zonder verhaal. Hij nodigde getalenteerde schrijvers uit om een object te kopen in een kringloopwinkel. De gemiddelde prijs van de objecten was 0,95 euro. De verhalen waren verzonnen en dat zou een eventuele koper ook hebben kunnen bevroeden. De objecten werden met foto en verhaal op E-bay aangeboden en verkocht voor... € 2.736, 75 (inkoopsprijs 97,53). Tom Waits vertelt daar op zijn album Glitter and Doom over: I bought the last dying breath of Henry Ford. Wait a minute! It was trapped in a Coke bottle with a corck in it. REALLY tight in there. I probably paid more then I should have for it, but when you think about it, it's a first edition you know? I mean, there's only one of them. 

influencer marketing en storytelling

Die verhalende benadering is een vorm van influencer marketing, wat weer een vorm is van native advertising. Dat laatste betekent dat je je product via narrow-casting in een voor dat product relevante context plaatst. Met de opkomst van social media en de ontelbare bloggers en vloggers met hun eigen blog, instagram- of youtube account kunnen adverteerders hun producten via precies de juiste micro-bloggers verspreiden. Daar is de merkfit immers het grootst. En een beetje blogger vindt altijd wel een haakje om het product van de adverteerder in het zonnetje te zetten: Ik kwam laatste op de Noordermarkt en zag ... liggen. Agencies als Adfactor, IMA en Juurl beloven je merk te koppelen aan de juiste influencers. Maar niet elk marketingbudget laat de inzet van zulke bureaus toe. Dat is een van de redenen voor adverteerders om gebruik te maken van platforms als LinkPizza en Hulc. Dat zijn marktplaatsen waar adverteerders en content creators kunnen onderhandelen over de prijs en de voorwaarden voor een blog. De crux: vloggers en bloggers praten en schrijven uit eigen ervaring. Ze maken het klein en persoonlijk. En dat storytelling-element werkt altijd.  

Voorbeeld van product storytelling

Kun je dan alleen verhalen vertellen over fysieke producten die je kunt laten zien? Helemaal niet. Een voorbeeld: via A+O neemt de sector gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de opleiding van vakmensen in de metaalsector. Aangesloten bedrijven krijgen een vergoeding als ze leerlingen opleiden, economische crisis of niet. De sector brengt de gelden hiervoor gezamenlijk op.

 

Om de regelingen onder de aandacht van aangesloten bedrijven te brengen, hebben we de HR managers die de regelingen 'inkopen' en de managers die de trainingen volgden, letterlijk in beeld gebracht met hun persoonlijke ervaringen. Ervaringen van managers die de trainingen en opleidingen hebben gevolgd. En van HR managers die de opleidingen hebben ingekocht. Wat is er beter dan 'users' over hun ervaringen te laten vertellen? Van de quotes zijn weer digitale posters gemaakt. 


productstory over lingerie en ondergoed

Storytelling en marketing, product story
Het verhaal van ons ondergoed. Wanneer denk je dat mensen zich zijn gaan kleden?

Verwondering is het belangrijkste verhaal-element bij de product story. Wat kun je met lingerie en ondergoed? In 'De verborgen verleiding' dook Charlotte Polak in de geschiedenis van ons ondergoed. Het boek stond destijds meteen op nummer 2 in de boeken top-tien en Charlotte zat op televisie bij het programma Koffietijd aan tafel en in verschillende radioprogramma's.

 

Dit verhaal vertelt hoe ondergoed bij mannen evolueerde van een lendendoek via een soort slobberbroek naar de boxershort. En bij vrouwen van een soort 'borstzakken' via marteltuigjes als korsetten en draadstalen BH's naar de moderne lingerie in de vorm van de verborgen verleiding.

 

Uit het boek 'De Verborgen Verleiding': 'Sommige vrouwen … dragen twee zakken onder hun jurk, aangepast aan de borsten, strak zittend. Ze leggen hun borsten elke morgen in die zakken en bevestigen ze met een bijpassende band.' Aldus Henri de Mondeville, chirurg van Filips de Schone van Frankrijk en zijn opvolger Lodewijk X, in zijn Cyrurgia uit 1312-20.

En als je zelf het product bent: personal branding

Product story maken
Product story maken
Product story maken
Product story maken
Product story maken

Als je met je expertise zelf het product bent, dan is er geen betere manier van product storytelling dan personal branding

productstory over kantoormeubilair

Corporate storytelling en marketing, product story
Storytelling en marketing, a match made in heaven. Voor Marko, een kantoorinrichter, kropen we in de materialen.

Je kunt bepaalde product-features en -benefits uitvergroten. Maar niet door een monotone opsomming van producteigenschappen. Stap als Alice in Wonderland in het product, laat de omgeving zien waarin het product wordt gemaakt, laat het maakproces zelf zien, laat zien waar de grondstoffen vandaan komen of demonstreer hoe het product werkt. Ook handig voor op een beurs. Kijk op: 11 storytelling technieken om je communicatie te verbeteren. En vergeet je brand-personality niet, de menselijke karaktereigenschappen die je een product kunt meegeven. Kortom: invalshoeken te over. En een goed verhaal bevordert de online conversatie rondom het product. Zeker als dat ervaringsverhalen of reviews van klanten zijn. 

 

Voor Marko Projectinrichtingen zijn we als een spaceshuttle in de materialen gedoken waar deze kwaliteitsfabrikant zijn meubels van maakt. Tot in de vezels, tot in de haarvaten, tot in de nerven van het hout. Hoe het voelt, wat het doet. Van daaruit zijn we gaan vertellen over de verschillende productlijnen die Marko voert.   

uitvindersverhalen en de product story

Product marketing en storytelling
Bij de marketing van een product doen uitvindersverhalen het altijd goed net als oprichtersverhalen het goed doen bij de corporate story.

Bij een goed productverhaal gaat het om méér dan de technische specificaties in een bijsluiter of gebruiksaanwijzing. Het gaat om beleving. Vertel over de ontdekkingsreis die nodig was om op het idee voor het product te komen. Waar kwam je op het idee? Hoe precies? Uitvindersverhalen doen het altijd goed. Vertel over je inspiratiebronnen, over traditie en expertise. Laat zien waar je product wordt gemaakt, door wie, waarvan en hoe. En hou het vooral een beetje mysterieus. Dat past goed bij uitvindersverhalen. Kijk voor meer tips op: 11 Storytelling-technieken om je communicatie te verbeteren.

de wondere wereld van whisky

Op links zijn we in de wereld van de whisky's gedoken, een reis van sterke drank en sterke verhalen, van namen waarvan je in de verste verte niet zou weten hoe je ze uit moet spreken zonder kramp in je tong te krijgen. Een wereld van jodium, fenol, honing, gras, turf, citrus, gember, toffee, hooi, peper. En toch is whisky in feite niets anders dan afgestookt bier, maar dan zonder hop. En moet je dan eens kijken wat ze daar in Schotland en Ierland van gemaakt hebben. Wat een traditie! 

Bier!

Over bier gesproken... voor NRC dook ik destijds in de geschiedenis van ons bier. Het werd een hele bijlage, bedoeld als begeleider bij de tentoonstelling die in het Amsterdam Museum rondom het thema BIER! was georganiseerd. Het mooie was dat precies in die tijd ook overal kleine bierbrouwers de kop op staken. Net als vroeger, toen elke plaats zijn eigen brouwerij had.


de CARRIÈRE van een druif

Storytelling en marketing, product story

In 'WijnWijs, de carrière van een druif' doken we, Charlotte Polak en ondergetekende in de wereld van de druif. We lopen met een wijnboer het jaar door. Waar pakt die zijn rust en waar is het alle hens aan dek? Opbinden, snoeien, vertroetelen en dan, als het moment daar is, die troeteldruifjes genadeloos en tot de laatste druppel uitpersen; op naar de gistkuip waar in een heftige chemische reactie de carrière van de druif begint, soms geholpen door wat lichter of zwaarder getoast nieuw hout. Moet je eens kijken hoe de druif in de koele donkere kelder stapje voor stapje promoveert tot wijn. 

 

We reiken scholieren in dit boekje alle informatie aan om een onderhoudende spreekbeurt te geven over wijn maken en alles wat daarbij komt kijken. Met verschillende invalshoeken: wijnbouw, cultuur, handel, etiquette etc. Op die manier laat je de boodschap vertellen door scholieren aan scholieren. Van deze uitgave werden 140.000 exx. in omloop gebracht.  

Voorbeelden van productstories

Storytelling, marketing, promotie, productstory
Een prachtig voorbeeld van een product story: How Frye boots are made. Als je dit hebt gezien, wil je in gestrekte draf naar de winkel om ook zo'n paar boots aan te schaffen.

Een mooi voorbeeld van een blend tussen een product story en corporate story. Je krijgt in elk geval zin in koffie.


 Bob Duynstee studeerde rechten, heeft een journalistieke achtergrond, is communicatie-specialist en heeft een rijke ervaring in expertise-marketing en storytelling

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Verder lezen?

Print Friendly and PDF


Reactie schrijven

Commentaren: 0