12 tips voor SEO

SEO staat voor Search Engine Optimazation, in rond Nederlands: zoekmachine-optimalisatie. Hoe kun je ervoor zorgen dat je website door zoekmachines wordt gevonden? Want als je aantrekkelijk bent voor zoekmachines, dan word je ook hoger geranked. En als je hoger geranked wordt, word je ook eerder gevonden. En dat is wat je wilt!

SEO en contentmarketing
Google past de algoritmes voortdurend aan

De grootste zoekmachine is Google. Meer dan 90 procent van het zoekgedrag loopt via Google. Maar Google zet ook de toon wat betreft SEO voor andere zoekmachines als Internet Explorer, Safari, Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Deze blog gaat dan ook over de zoekmachine-optimalisatie voor Google, want je kunt je website natuurlijk verstoppen als een paasei dat nooit wordt gevonden, maar dat is niet de bedoeling. Hieronder geef ik je de tips die mij zelf ook hebben geholpen om hoger te scoren in Google. Maar bedenk wel dat Google de algoritmes permanent aanpast. Hou dus het doel voor ogen: zoekmachines willen weten of je relevant bent binnen je branche. Of je domeinautoriteit (MOZ) hebt. Dan weet je nu dus waar je aan moet werken. Want dat doel verandert voor zoekmachines niet.  

zoekmachines van Google

Zoekmachines speuren websites af op herkenbaarheid. Niet willekeurig welke herkenbaarheid, maar herkenbaarheid in jouw branche. Daarvoor leggen de spiders en crawlers van zoekmachines standaarden aan, aan de hand van model-sites. Vervolgens vergelijken ze jouw website met die standaard website. Dat laatste gaat over techniek (bv. laadsnelheid), content (bv. indeling en zoekwoorden) en autoriteit (site-autoriteit en pagina-autoriteit). Het resultaat is je organische vindbaarheid. Met een tool als Google Analytics (gratis) kun je makkelijk zelf je bezoekersaantallen in de gaten houden en zien waar bezoekers op zoeken en daar je website op aanpassen. Met Google search console kun je fouten opsporen. Van de drie factoren (techniek, content en autoriteit) is content de belangrijkste. Het nadeel van deze website is bijvoorbeeld dat we drie samenhangende diensten leveren die doorgaans alleen als specialistische diensten worden aangeboden: bedrijfsjournalistiek, mediaproductie en storytelling. Dat maakt het vergelijken met andere websites lastig. Daarom zetten wij ook meer in op landingspagina's en pagina-autoriteit dan op de website en op website-autoriteit.  

zoekgedrag van klanten

Het begint dus met een onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep. Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn: product, productcategorie, dienst, dienstverlening in relatie tot acties, locatie en/of kwalificaties: tent kopen, Hilleberg tent kopen of makelaar, makelaar Amsterdam, betrouwbare makelaar Amsterdam. Doe een zoekwoorden-onderzoek, bijvoorbeeld op ContentKing. Vraag anders gewoon eens aan een paar vrienden wat zij in de zoekbalk zouden intikken als ze iets willen weten over jouw dienst of product. Tik dat zelf ook eens in en kijk wat er verschijnt. En kijk ook op Google Adwords. Daar zie je wat je zou moeten betalen om op bepaalde zoekwoorden gevonden te worden. Hoe duurder het zoekwoord, hoe relevanter. 

seo, de buyers journey en buyers persona

Ik zeg dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn, want als je natuurlijk veel content op je website gaat plaatsen, zal het onderzoek dat je moet doen, ook uitgebreider zijn. Dan ga je zelfs het hele zoekgedrag - kanalen en touchpoints - van je doelgroep analyseren in een buyers journey, maak je buyers persona's zodat je je klant van binnen en van buiten kent en ga je een content marketing plan maken. Dat heb ik voor deze website niet gedaan. Wel heb ik steeds drie doelgroepen voor ogen: professionals (in mijn geval zijn dat communicatieadviseurs en professionals van professionele organisatie zoals advocaten, consultants en beleidsmedewerkers), inkopers die de opdracht hebben om een voorselectie te maken (in mijn geval medewerkers communicatie of een secretaresse), en ondernemers zelf. Wat wil je voor deze doelgroepen betekenen? Wij willen met onze website relevante informatie bieden op basis van onze kennis en ervaringen. Op die manier willen we aansluiten bij de inhoudelijke vraag die een bezoeker van onze website bezig houdt. Vervolgens maken we het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk om contact met ons op te nemen.  

seo en responsive design

Zorg dat je website een responsive design krijgt of heeft. Dat betekent dat je website 'schaalt' bij elk device waarop de website wordt opgeroepen: desktop, laptop, ipad en mobiele telefoon. Dat werkt bij deze website goed, al zie ik dat de quotes in de header niet meeschalen op de smartphone. Bedenk dat de vindbaarheid voor de smartphone leidend is voor de vindbaarheid op alle andere devices. Dit wordt ook wel mobile first indexing genoemd. Zo werkt Google. Dus check je website altijd (ook) op je mobiel. 

seo, Indeling en structuur

De kunst is nu om die zoektermen in de relevante structuren van je website op te nemen en ze op een logische en niet-storende manier terug te laten komen op je webpagina's. Dat doe ik in deze blog bijvoorbeeld door het noemen van de zoekterm 'SEO' in relatie tot andere relevantie criteria. Maar er is meer. Met de relevante structuren bedoel ik de titelpagina, de pagina-URL's en bedoel ik ook dat je moet zorgen voor een heldere structuur of indeling van je website. Denk aan hoofdmenu en onderliggende pagina's. Die onderliggende pagina's kunnen soms goed gevonden landingspagina's worden, dus pagina's waar bezoekers van buiten meteen op terecht komen. Op deze website komen bijvoorbeeld veel bezoekers meteen binnen op jubileumboek maken en op position paper maken. Dat zijn blogs. Op die pagina's proberen we bezoekers dan verder te verleiden om ook andere pagina's te bezoeken. Vaak kijken bezoekers vanuit de landingspagina's ook op de homepage.  

seo en tekststructuur

SEO en contentmarketing
Maak je website SEO-vriendelijk

Zoektermen terug laten komen op de pagina's zelf is opnieuw even puzzelen. Zoekmachines kunnen niet 'lezen'. Ze kunnen dus ook niet 'zien' waar een pagina over gaat. De crawlers en spiders van zoekmachines moeten 'opmaken' waar een pagina over gaat door de structuur van een pagina te doorgronden. En dus zul je daar rekening mee moeten houden als je hoger in de ranking wilt komen. Daarvoor maak je gebruik van de structuur die WordPress of Jimdo of andere formats je geven: 1 kopregel (H1), 1 intro (H2), tussenkopjes (H3's) en basistekst (H4). De belangrijkste zoekterm per pagina in H1, in H2 laat je die zoekterm terugkomen en kun je iets meer context geven. Met H3's laat je zien dat je tekst ook daadwerkelijk over de zoekwoord gaat en in H4 gaat het daar ook over. 

seo en content

Een handige structuur voor je pagina's en blogs is de AIDA-formule. Die formule komt uit de reclamewereld en geeft houvast. De eerste A staat voor Attention: trek de aandacht met een kop en een beeld. De I staat voor Interest: probeer je bezoeker te interesseren voor het product of de informatie die je biedt. De D staat voor Desire: creëer een verlangen bij je bezoeker. Dat kan door beeld of door de voordelen van het product te benoemen. En de tweede A staat voor Action: sluit af met een call to action. Hoe kan de bezoeker aan het product komen? Is er een aanbieding? Wat wordt er van hem of haar verwacht? Om contact op te nemen?

Plaats in elk geval unieke content. Zoekmachines straffen dubbele content keihard af. Tenminste als het gaat om tekst en dus om plagiaat. Probeer dus niet met copy/paste je website te verfraaien, want dat werkt averechts. Natuurlijk kun je je wel laten inspireren door blogs en artikelen op internet en dat moet je vooral ook doen. En als je dan op concurrerende websites kijkt, vraag je dan eens af waarom het er staat zoals het er staat. Daar leer je van. Kijk ook uit dat je niet met je eigen pagina's concurreert door in de pagina-urls steeds dezelfde zoekterm te vermelden. Keyword kannibalisme is een veel voorkomend probleem.

seo en beeldmateriaal

Je geeft beeldmateriaal een naam. Dus niet bij een blog over bijvoorbeeld speechwriting een plaatje zetten dat je hebt opgeslagen als 'Plaatje 1', maar 'Speech schrijven'. Zo sla je plaatjes op. En als je dan een plaatje in je blog of op je pagina importeert, dan geef je het plaatje een onderschrift (ondertitel) mee met opnieuw een relevant zoekwoord en je geeft het een alternatieve titel (bijvoorbeeld: 'speech writing en tekstschrijven'. Op die manier is de zoekmachine in staat om het verband te zien tussen tekst en beeld.   

seo en laadsnelheid

Over beeld gesproken: plaats alleen beeld met een lage resolutie. Op Tinyping kun je beeld verkleinen. Daar is Google heel blij mee. Zoekmachines straffen 'zware' websites af, omdat die er te lang over doen om te laden. Bedenk dat Google je mobiele versie als referentie neemt voor de laadsnelheid. Er zijn tientallen sites waarop je je loading speed kunt checken. Bijvoorbeeld die van Google PageSpeed. Deze website scoort 'medium'. Het kan allemaal sneller als ik bepaalde scripts weghaal en afbeeldingen verder verklein via TinyPing. Laadsnelheid heeft ook met je bouncepercentage te maken. Als het laden van je website langer dan 4 seconden duurt, doe je het niet goed met je bouncepercentage. Aan de andere kant kan een hoger bouncepercentage ook goed verklaarbaar zijn. Als iemand op een hele specifieke vraag heeft en jij hebt daarover een specifieke blog of een specifieke landingspagina gemaakt, dan is de kans heel groot dat de bezoeker alleen op die pagina kijkt en niet verder zoekt op je website. Dan is het logisch dat de bezoeker vervolgens je website verlaat.

seo en autoriteit

Geef tekst op een pagina een zekere lengte mee. Dan gaat het om het aantal woorden. Alleen al het werken met de H1, H2, H3 en H4 structuur dwingt je ook tot een zekere lengte. Met 100 woorden per webpagina ben je voor Google niet geloofwaardig. Want behalve Google heb je ook nog een tool als MOZ, een site die je domeinautoriteit en je pagina-autoriteit bepaalt. En domein-autoriteit is ook een criterium waar je aan zult moeten denken en werken.  

seo en links

 Werk aan een natuurlijk linkprofiel. Google ziet graag links. Interne links en externe links, dus links die naar een andere pagina of blog verwijzen en links die naar andere websites verwijzen. Daarbij is de anchortext (ned: ankertekst, lees: de linktekst) van de verwijzingen van belang. Probeer daar zoekwoorden in te krijgen. Dat geldt voor zowel interne verwijzingen (binnen de eigen website) als inkomende verwijzingen (vanaf andere websites). Helemaal in het begin linkte veel mensen met 'Kijk bijvoorbeeld hier. Dat heeft voor Google geen waarde. Wel waarde heeft bijvoorbeeld: Kijk hier voor SEO-vriendelijk schrijven. Externe links verwijzen van buiten naar jouw website. Dat kan van overal komen: van social media als Twitter, Facebook, LinkedIn, van kennisplatforms en forums, van je Google Mijn Bedrijf-pagina en van andere websites. Met name dat laatste heeft weer een gunstig effect op je domeinautoriteit.  

seo en domeinautoriteit

Google ziet ook heel erg graag links van andere websites naar jouw website. En MOZ ook. Dat is eigenlijk dé manier om aan je domeinautoriteit te werken. Hoe kom je nou aan links vanuit andere sites naar jouw site? Door op andere sites te posten bijvoorbeeld. Ik blog zelf op Frankwatching en Storytellingmatters. Dat is de manier waarop wij het als content marketeers zelf doen. Maar je kunt ook via marktplaatsen voor influencer marketing proberen om aan backlinks te komen. Dat kost je maximaal een paar honderd euro. Maar probeer dan in elk geval backlinks te krijgen van websites met een zo hoog mogelijke MOZ-rank of domeinautoriteit. 

Verder praten over SEO-vriendelijke contentmarketing? Wij maken graag kennis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0