Storytelling; sturen op beeldvorming is sturen op verhalen

Een organisatie is een gezamenlijk streven naar een gemeenschappelijk doel. Dat is de kern. Een doel waar iedereen zijn steentje aan moet kunnen en willen bijdragen. Een doel waar mensen zich bij thuis voelen; klanten, medewerkers, investeerders. Verhalen spelen daarin een centrale rol. Sleutelen aan verhalen, is sleutelen aan de beeldvorming.

Sturen op beeldvorming is sturen op verhalen. Simpelweg omdat het verhaal de enige manier is om percepties en beeldvorming bij te stellen. Intern en extern. En precies dáár zit 'm ook het belang van storytelling en van de corporate story. Natuurlijk is dat een cultuur-ding en een imago-ding: welke verhalen doen de ronde, wat zeg je over je eigen organisatie? Wat zeggen anderen over jouw organisatie? Met het analyseren van die verhalen, zit je in het hart van de beeldvorming. En vanuit dat hart kun je ook gaan sturen op beeldvorming. Hoe? Door precies die verhalen te vertellen die de beeldvorming bijstellen. Door betekenis te geven of een andere betekenis te geven aan bepaalde verhaalelementen.

storytelling en de untold stories

Vraag je eens af: welke verhalen worden er over uw organisatie verteld? In de media, thuis aan de keukentafel? Welke verhalen worden er intern in de wandelgangen verteld? Bij de koffieautomaat? In de kantine? Die verhalen zijn op een of andere manier ontstaan, maar zijn wel bepalend voor je imago. En misschien nog belangrijker: welke verhalen worden er niet verteld? Wat zijn de untold stories die als een soort antimaterie elke verandering smoren? Wil je daar iets aan doen, dan zul je om te beginnen eens naar die verhalen zelf moeten luisteren en kijken. Dat doe je door die verhalen eerst eens te verzamelen. Heel simpel door mensen te bevragen naar hun ervaringen en beleving in relatie tot je organisatie.

Om het narratief te veranderen, zul je het eerst moeten kennen

Interne en externe beeldvorming worden namelijk door die verhalen - of misschien beter nog: door die narratieven - bepaald. Het narratief is de eenheid waarin beeldvorming werkt. Wil je daar iets aan veranderen, dan zul je het narratief moeten veranderen. En om het narratief te veranderen, zul je het eerst moeten leren kennen. Heel praktisch kan dat door medewerkers te bevragen naar hoe zij hun werk en organisatie beleven c.q. klanten of andere stakeholders te bevragen hoe zij de organisatie zien. Een mooie leidraad daarbij is het citaat van Hannah Arendt: 'Storytelling reveals meaning without committing the error of defining it.'

Storytelling, strategie en verandering

Vervolgens kun je kijken naar de vraag hoe die verhalen zich verhouden tot je visie of strategie: in hoeverre dragen ze daaraan bij? In hoeverre staan ze eraan in de weg? Waar zit precies de weerstand? Waar zit de win-win? Welke verhalen horen daar dan bij? Bij veranderingsprocessen speelt communicatie een centrale rol. Dat begint al in de definitiefase. Door vanuit een verhalend perspectief te communiceren, is de kans aanzienlijk groter dat je de beeldvorming aan je kant hebt staan. 

Verder praten over beeldvorming en storytelling? Wij maken graag kennis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Reactie schrijven

Commentaren: 0