Hoe je met storytelling je imago kantelt

De managing partner van een groot advocatenkantoor wil een imagoverandering doorvoeren. En snel. Maar hoe werkt dat dan?

Cultuurverandering, imagoverandering
In de workshop storytelling dompelen we deelnemers onder in de wereld van verhalen. Maar we laten ze zien hoe het in de praktijk werk.

Het imago moet beter. We worden hier gezien als een ballentent. Dat kost ons omzet.

 

En waar komt dat imago vandaan?

 

Nou, van de naam die we in de markt hebben opgebouwd. 

 

En die naam heb je opgebouwd met je mensen en met je beleid. 

 

Als je bedoelt dat dit is wat we zijn en dat wát we zijn, ook ons imago bepaalt, dan zeg ik: allemaal tot je dienst. Ik wil simpelweg dat imago kantelen. En wel de goeie kant op.

 

Ok, maar wil je dat goed doen, dan gaat dat niet van vandaag op morgen. 

 

En dus? Want ik hoor nu een hele lange trein aankomen...

 

Je kunt alleen via je identiteit aan je imago sleutelen. 

 

Hmm, werken aan identiteit... waar begint dat? Waar houdt dat op? De boel moet hier namelijk op de schop en snel. 

 

Identiteit is een kwestie van cultuur.

 

Maar mijn hemel, waar gaat dit verhaal helemaal naar toe? Wat kunnen we doen om ons imago in de markt te kantelen?

 

Dat kan heel praktisch door eens te kijken welke kernwaarde aan dat gewenste imago ten grondslag zou moeten liggen.

 

Geef eens een voorbeeld?

 

Nou, als je vaststelt dat 'ondernemingszin' een kernwaarde zou moeten zijn om het imago van ballentent te laten kantelen, dan zou je graag eigenschappen in de organisatie terug willen zien als: initiatiefrijk, besluitvaardig, vraaggericht, handelingssnelheid, resultaatgericht, afrekenbaar, omgevingsbewust. Daar hoort ook een mentaliteit bij: op je bek durven gaan en je nek uitsteken. Is dat zo? Zie je dat genoeg terug in de organisatie?

 

Ja, te weinig dus.

 

Precies. Dus dan zou ik daar eerst aan gaan werken. Ik zou je advocaten eens vragen wat zij onder ondernemerschap in de advocatuur verstaan.  Welke associaties hebben zij daarbij? Welke voorbeelden? Welke adviezen? Die verhalen zou ik bij elkaar brengen en clusteren op de verschillende aspecten van het thema ondernemerschap in de advocatuur. Welke rode draden zie je? Dan heb je een 360 graden beeld bij ondernemingszin. Daar kun je vervolgens je organisatie mee inspireren en tegelijk een verhalend klimaat creëren waarin firmanten, partners en medewerkers op alle mogelijke manieren verhalen over ondernemingszin met elkaar gaan delen. Je kunt het ritualiseren door een prijs in te stellen voor de meest ondernemende advocaat. 

 

Mooi. En dat is het dan? 

 

Nou, dat is wel het belangrijkste, maar je zult die nieuwe lijn ook in je dagelijkse doen moeten uitdragen. Door gewenst gedrag te belonen en de goede voorbeelden te laten zien in je interne communicatie. Door te stimuleren dat professionals op hun bek durven gaan. Door dat ondernemende aspect ook in je aannamebeleid terug te laten komen. Zo creëer je een cultuuromslag, veranker je een waarde in je organisatie en kantel je het imago. Dat is hoe je van woorden naar waarden gaat.

Verder praten over een workshop storytelling? Wij komen graag langs om de mogelijkheden te bespreken. 

Workshop storytelling en storytelling bij verandering
Workshop storytelling


Reactie schrijven

Commentaren: 0