Strategische communicatie
Creatie en communicatie
Concept en communicatie

onze dienstverlening bij publiciteit

  • Communicatieadvies 
  • Public relations
  • Free publicity
  • Online presence vergroten
  • Persinformatie
  • Q&A
  • Interview-training
  • Advocaat van de duivel

publiciteit en free publicity

Met alle owned en social media zijn bedrijven halve uitgevers geworden. Marketing, communicatie, PA, lobby, issue management, woordvoering, beeldvorming en branding staan in het brandpunt van de belangstelling. Maar het bereik van publieke media in de vorm van landelijke dagbladen, magazines, radio en televisie is uiteraard vele maken groter. Met public media zitten we in het hart van de paid media: reclame. Met free publicity zit je in het hart van public relations. Alleen: hoe kom je dan in de media?

Public relations en free publicity
Free publicity maakt onderdeel uit van je public relations. Public relations is zowel een vak als een beleid. Weten hoe je de pers moet benaderen.

PR en media-aandacht is prachtig, maar dat vooronderstelt wel media-relaties. Of op zijn minst dat je regelmatig inventariseert welke media aandacht geven aan onderwerpen die jouw product of organisatie raken. Publieke media en vakbladen, radioprogramma's, televisie en social influencers. Je wilt het hele plaatje zien. Als je daar eenmaal een beeld van hebt, dan kun je onderwerpen en invalshoeken voorstellen waar redacties niet omheen kunnen. Daarmee zitten we in het hart van de public relations. Persbenadering is een vak apart, een inhoudelijk vak.   

de kunst zit 'm in hoe je media benadert

Grofweg zijn er twee manieren om de pers te benaderen: persbericht sturen en onderwerp pluggen. Voordeel van het persbericht is dat je met één druk op de knop tientallen media bereikt. Heb je een happening, event of is je product of organisatie in het nieuws, dan is dat dé manier. Dan is er ook een aanleiding. Wil je aandacht voor je product, dienst of organisatie, dan werkt een free publicity strategie beter. Dat is gericht toewerken naar media-aandacht. Zeker voor organisaties die een thought leadership strategie nastreven is dat laatste een mooie manier om extra brede aandacht in de media te genereren. Wij geven je hieronder alle tips die je nodig hebt. De kunst zit 'm in de manier waarop je de media benadert. 

free publicity volgens 1001

Bob Duynstee is een ervaren communicatiespecialist met ruime journalistieke ervaring.

Verder praten over free publicity of een andere dienst? 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.