Met alle owned en social media zijn bedrijven halve uitgevers geworden. Marketing, communicatie, PA, lobby, issue management, woordvoering, beeldvorming en branding staan in het brandpunt van de belangstelling. Maar het bereik van publieke media in de vorm van landelijke dagbladen, magazines, radio en televisie is uiteraard vele malen groter. Met public media zitten we in het hart van de paid media: reclame. Met free publicity zit je in het hart van public relations. Alleen: hoe kom je dan in de media?
PR en media-aandacht is prachtig, maar dat vooronderstelt wel media-relaties. Of op zijn minst dat je weet hoe je iets onder de aandacht brengt van redacties, freelance journalisten en influencers. Dat begint met regelmatig inventariseren welke media aandacht geven aan onderwerpen die jouw product of organisatie raken. Publieke media en vakbladen, online fora, radioprogramma's, televisie en social influencers. Je wilt het hele plaatje zien. Als je daar eenmaal een beeld van hebt, dan kun je onderwerpen en invalshoeken voorstellen waar redacties niet omheen kunnen. Daarmee zitten we in het hart van de public relations. Persbenadering is een inhoudelijk vak.
Grofweg zijn er twee manieren om de pers te benaderen: persbericht sturen en onderwerp pluggen. Voordeel van het persbericht is dat je met één druk op de knop tientallen media bereikt. Heb je een happening, event of is je product of organisatie in het nieuws, dan is dat dé manier. Dan is er ook een aanleiding. Wil je aandacht voor je product, dienst of organisatie, dan werkt een free publicity strategie beter. Dat is het gericht toewerken naar media-aandacht. Zeker voor organisaties die een thought leadership strategie nastreven is dat een mooie manier om exposure in de media te genereren. Onze sterke punten: wij hebben zeer ruime ervaring met de manier waarop je een onderwerp geschikt maakt voor een redacteur en een redactie. Wij hebben ook het relatienetwerk om een onderwerp te bespreken. Hieronder alle tips die je nodig hebt.
Verder praten over PR, free publicity of een andere dienst?