Tekstschrijver wint P.C. Hooft-prijs

Wat is de overeenkomst tussen Hans Teeuwen, Henk Hofland, Bram Moszkowicz en A.F.T. van der Heijden? Het zijn allevier tekstschrijvers. Maar zo noemen ze zichzelf niet, want wie voor zichzelf schrijft heet cabaretier, journalist, advocaat of schrijver. Wie voor anderen schrijft noemen we tekstschrijver.

Sinds organisaties halve uitgevers zijn geworden, is er een staande vraag naar tekst-schrijvers. Stel je maar eens voor dat je een tekst nodig hebt om bij een bijzondere gelegenheid uit te spreken. Aan de huwelijksdis van je beste collega bijvoorbeeld of op diens begrafenis. Dan zit je ongeveer in hetzelfde schuitje als waarin veel communicatie-professionals elke dag zitten: ze hebben vóór de deadline een passende tekst nodig.

Toegegeven, doorgaans gaat het daarbij niet om een gesproken tekst, al is dat wel de oorsprong van het vak. Ooit ging het bij de tekstschrijverij namelijk om het schrijven van uit te spreken of te zingen teksten. 

Goede Tekstschrijver tekstschrijven
Tekstschrijver wint PC Hooftprijs

communicatieadviseur

Cabaretiers werken nog altijd vaak samen met tekstschrijvers en politici en andere drukbezette, publieke figuren met speechschrijvers en ghostwriters. Allemaal tekstschrijvers. Je bent misschien geneigd te denken: schrijf die tekst zelf even. Maar zo simpel ligt het niet. Iedereen binnen de organisatie ontwikkelt na verloop van tijd een corporate blik op de werkelijkheid en gaat automatisch in een soort geheimtaal praten. Dat valt ze zelf niet op omdat ze elke dag met elkaar omgaan. Gelukkig heeft de communicatieadviseur nog de tegenwoordigheid van geest om te beseffen dat de buitenwereld daar geen touw aan kan vastknopen. Dat verklaart voor 70% het beroep dat organisaties op tekstschrijvers doen.  

boodschap en tone of voice

Waar let een tekstschrijver op? De compositie van de tekst is natuurlijk belangrijk. Net als de teneur, de tone of voice. En het medium. Content marketing luistert naar andere wetten dan in hard copy. Denk bijvoorbeeld aan SEO schrijven. Bij commerciële boodschappen staat de (trans)actie/conversie centraal, bij goede doelen de empathie, bij een opiniërend artikel de argumentatie en bij een handleiding de informatie. Maar in alle gevallen is de tone of voice, de snaar die je aanslaat, doorslaggevend. Urologen spreek je niet aan als loodgieters en Hells Angels niet als verpleegsters. Dat heeft niks te maken met discriminatie, maar alles met identificatie. 

collega tekstschrijvers

Een tekstschrijver moet dus zakelijk, informatief, wetenschappelijk of strategisch, overtuigend, opiniërend, activerend of wervend, journalistiek, amusant, gevoelig of inspirerend kunnen schrijven. Hij (m/v) heeft gevoel voor compositie en stijl en snapt het verschil tussen online copy en in hard copy. Maar minstens zo belangrijk: hij heeft de humor van een cabaretier, de kritische blik van een journalist, de overtuigingskracht van een advocaat en de verbeeldingskracht van een schrijver. Collega tekstschrijvers tenslotte.  

PS: Tekstschrijver A.F.Th. van der Heijden won de P.C. Hooftprijs 2013. Deze oeuvreprijs wordt jaarlijks afwisselend toegekend voor proza, essayistiek en poëzie.  

Op zoek naar een ervaren tekstschrijver? Wij maken graag kennis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Reageer



Volg ons




Deel



Reactie schrijven

Commentaren: 0