· 

Vakboek maken of managementboek maken; onze tips

Je bent goed in je vak. En je wilt graag je licht laten schijnen over de ontwikkeling in je vakgebied. Of je hebt juist een afwijkende visie op de ontwikkeling en wilt die delen. Of je wilt praktijkervaringen delen met anderen, bijvoorbeeld de jongere generatie. Allemaal mooie redenen om een managementboek of vakboek te maken. Zo'n uitgave is ook een stevig visitekaartje voor jezelf of voor de organisatie die je vertegenwoordigt. Het is vaak de opstap naar het lezingencircuit. Hoe maak je een vakboek of managementboek?

vakboek maken en managementboek maken

Eigenlijk heeft een vakboek maken of een managementboek maken niet zoveel met schrijven te maken. Ja, natuurlijk, iemand moet het op papier krijgen. Ook als het om een e-book gaat. Maar anders dan bij fictie gaat het bij het schrijven van een vakboek of managementboek veel minder om de stream of consciousness - het direct weergeven van de constante stroom van gevoelens en indrukken - en veel meer om het ordenen en structureren van ervaring van jezelf of anderen en informatie: hoe begin je? Waar eindig je mee? Hoe bouw je je boek op? Waar zet je je voorbeelden? Hou je het bij je eigen ervaring of ga je nog mensen interviewen? En zo ja, hoe ga je met al die informatie om?

 

 

Durven, Doen en Doorgaan is een praktijkboek voor ZZP'ers waarin we 40 succesvolle professionals naar hun succesformule hebben gevraagd.

vakboek maken of managementboek maken en de structuur

vakboek maken en managementboek maken

Structuur is een kernbegrip als het om een vakboek of managementboek gaat. Je wil niet dat je ergens aan het eind van de uitvoering naar de structuur van je boek moet gaan zoeken, want dan stuur je je lezers straks het bos in. Aan de andere kant kan het soms helpen als je gewoon met de uitvoering van het werk begint, want door er zo mee bezig te zijn, ontstaat vaak een natuurlijke structuur als een emerging design. Daarbij speelt uiteraard een rol de vraag welk boek je precies gaat maken: wordt het een leerboek, een praktijkboek, een algemeen boek voor een brede doelgroep of juist een hoog specialistisch wetenschappelijk boek voor een kleine kring van geïnteresseerden? 

 

 

 

 

Voor de Sociale Verzekeringsbank maken we een reeks informatieve boeken over sociale verzekeringsthema's.

vakboek maken of managementboek maken en de indeling

vakboek maken en managementboek maken

Structuur is heel simpel: begin (inleiding), midden (hoofdstukindeling) en eind (slotbeschouwing). Schrijf de belangrijkste gedachten op voor je inleiding. Deel je boek op in hoofdstukken en de hoofdstukken weer in paragrafen en de paragrafen weer in alinea's en de alinea's in topische zinnen. Met een topische zin vertel je wat je (daar) gaat vertellen. Zo creëer je structuur. Daarna ga je het vertellen, en aan het slot van elk hoofdstuk vertel je wat je hebt verteld en vertel je waarom het volgende hoofdstuk er toe doet. Dat is een basisstructuur. Maar die helpt je wel om geen zoekplaatje te maken van je vakboek of managementboek. 

 

 

 

Voor het Projectmanagementbureau van de gemeente Amsterdam maken we een reeks vakboeken over de stedelijke ontwikkeling in Amsterdam.

Ghostwriter en ghostwriting
Waarom huur je een ghostwriter in?

vakboek of managementboek maken en de bronnen

vakboek maken en managementboek maken

Welke ingrediënten heb je dan verder om een vakboek of managementboek te maken? Bronnen. In de eerste plaats de vakliteratuur. Is je boek voor een breed publiek bedoeld, dan is de vraag waar jouw boek precies staat in de ontwikkeling van je vakgebied minder belangrijk. Naarmate je vakboek of managementboek meer voor  een peer-group bedoeld is, is de vraag waar jij (lees: je boek) staat weer wel van belang. Maar ook als je een boek voor een breed publiek gaat maken over een thema als leiderschap, verandering of een meer inhoudelijk thema, wil de lezer graag weten waar ze jou moeten plaatsen ten opzichte van de brede stroom aan vakliteratuur op dit terrein. En dus kijk je op zijn minst oriënterend naar de stand der wetenschap, de vakliteratuur c.q. naar onderzoek op je vakgebied. 

 

 

Voor het Projectmanagementbureau van de gemeente Amsterdam maken we een reeks vakboeken over de stedelijke ontwikkeling in Amsterdam.

interviews in een vakboek of managementboek

vakboek maken en managementboek maken

Een tweede bron kunnen interviews zijn. Ervaringsverhalen lezen makkelijk weg en ze illustreren vaak wat je anders in heel veel woorden zou moeten uitleggen. Maar ... interviewen is ook een vak. Het interview is de meest misbruikte vorm van journalistiek. Dus als je het doet, doe het dan ook goed. En een derde bron ben je uiteraard zelf. Je kunt wellicht putten uit je eigen praktijkervaring. Of hebt voorbeelden van hoe het hoort (best cases) of juist niet hoort (worst cases). Net als interviews werken voorbeelden heel illustratief. Hoe realistischer, hoe beter. Verdeel de voorbeelden thematisch over de hoofdstukken. 

 

 

 

 

Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' aan de hand van interviews met stadsontwikkelaars uit de jaren negentig.  

 

Vakboek of managementboek maken
Voor de gemeente Amsterdam maakten we het verhaal over de aanleg van de IJtram dat bij de ingebruikname werd aangeboden aan minster Peijs.

opmaak van een vakboek of managementboek

vakboek maken en managementboek maken
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 10 jaar bouwen aan de stad Amsterdam over de stadsontwikkeling tussen 2000 en 2010

En dan heb je tot slot nog de illustraties. In een boek met veel voorbeelden heb je minder illustraties nodig, omdat de voorbeelden een soort van redactionele illustraties zijn. Naarmate je boek theoretischer wordt, doen illustraties in de vorm van infographics wonderen. Betrek dus op tijd een illustrator bij je boek. Het maken van infographics die de spijker op de kop slaan, is namelijk een tijdrovend klusje. Maar het pimpt je boek wel enorm op. En dan is er uiteraard nog de redactionele vormgeving of opmaak van je boek. De vormgever kan typografisch meedenken met de structuur van je boek. In elk geval zou de opmaak de structuur van je boek moeten versterken. Met het oog daarop kan het geen kwaad om in de tekst codes te zetten (bijvoorbeeld: belangrijke zin, bijschrift, illustratie, voorbeeld) zodat de vormgever daar bij de opmaak rekening mee kan houden. 

 

Bob Duynstee is jurist en communicatieadviseur met een journalistieke achtergrond. Tien laar lang schreef hij over de meest uiteenlopende onderwerpen voor landelijke kranten, week- en maandbladen. Vanaf 2000 maakt hij jubileumboeken, magazines en helpt hij organisaties met hun position papers en corporate storytelling projecten.  

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0