Elke organisatie denkt over zichzelf na in de vorm van een inspirerend en deelbaar verhaal

Hoe maak je een corporate story en wat kun je ermee? onze aandachtspunten

Een corporate story is bedoeld om het wij-gevoel te versterken en gaat om samenhang en samenbinding. Wie zijn we? Wat doen we? Waar komen we vandaan? Waar staan we nu? Waar zijn we op weg naartoe? Dat soort vragen staat centraal in een corporate story. Hoe maak je een corporate story?

Goed voorbeeld van een corporate story in de zorgsector
Goed voorbeeld van een corporate story in de zorgsector
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story
Voorbeeld van corporate storytelling op basis van een corporate story
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van  een uitgeschreven  corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Goed voorbeeld van een corporate story. Video's worden altijd gemaakt op basis van een uitgeschreven corporate story. Daarom is de combinatie van een jubileumboek en een corporate story ook zo voor de handliggend.
Corporate story maken
Soms willen organisaties met een maatschappelijke functie hun rol voor burgers en media met een corporate story duidelijk voor het voetlicht brengen.
Corporate story maken
Een corporate story hoeft helemaal niet lang te zijn. Zolang het maar energie geeft en zolang je het verhaal in de praktijk maar blijft uitdragen.
Corporate story voor gemeente Amsterdam
Bij complexe organisaties wordt een corporate story soms puur intern gebruikt om samenhang te krijgen op de inhoud en samenspel op de uitvoering.
Corporate story maken
Een 100-jarig bestaan van een wereldwijd vermaard instituut als het Vredespaleis is altijd een AAA-aanleiding om een corporate story te maken in de vorm van een jubileumboek.

Voorbeeld van een bedrijfsprofiel

Bedrijfsprofiel maken
Op de 'Over ons' - pagina is iedereen bezig om zijn eigen corporate story te bouwen.

Corporate story voor de TU Delft geeft een soort van dwarsdoorsnede met commentaar rondom de kernwaarde 'innovatief', het 'verlangen' om de wereld beter te maken en de moeite (studie en onderzoek) die je daarvoor moet doen.

Klassieke story in de vorm van een verhaal dat de geschiedenis vertelt van LEGO en daarmee de corporate values en principles laat zien. En hoe het bedrijf met tegenslag omgaat, maar laat ook de trotsmomenten zien. 

Corporate story als een historische ontwikkelingslijn, gevisualiseerd door de weg. Logisch: Walker. Nadruk op Schotse identiteit, beetje magie en familiewaarden. Duidelijk een jubileum-film, succesverhaal dat de kantelmomenten laat zien en prachtig wordt uitgevoerd.

Corporate story die de familietraditie en -waarden mooi laat zien: innovatie. Dichtbij, lange termijn, kwaliteit en duurzaamheid.

Elke organisatie denkt over zichzelf na in de vorm van een inspirerend en deelbaar verhaal. Medewerkers identificeren zich nu eenmaal minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. 

identiteit, cultuur en corporate story

Bovendien is een sterke reputatie steeds meer afhankelijk van een sterk 'corporate character'. De roep om transparantie, sociale media en de invloed van publieke media, opiniemakers en stakeholders maakt dan dat bedrijven en organisaties serieus moeten nadenken over hun identiteit en hun cultuur. En dus over hun corporate story. Maar minstens zo belangrijk is de noodzaak van binnen uit: je wilt gewoon weten bij welke club je hoort. Dat geldt helemaal in tijden van onzekerheid, dus bij een fusie, reorganisatie, herstructurering, verandering of grote overname.  

WAT VERTELT EEN CORPORATE STORY?

Een corporate story  verbindt missie met mensen, identiteit met imago, binnen met buiten en zo vandaag met morgen. Tot zover de overeenkomst. Voor het overige verschilt een corporate story van organisatie tot organisatie. Een belangrijk verschil voor de benadering van een corporate story is het verschil tussen een professionele en een hiërarchische organisatie. In het laatste geval zal de nadruk meer op de organisatie zelf liggen (wat hebben we als organisatie bereikt) en in het eerste geval op de beleving van de professionals: wat bereiken wij dagelijks voor onze klanten, cliënten, patiënten? 

Ingrediënten van een corporate story kunnen zijn: waarom een organisatie bestaat (en de missie is meer dan een statutaire bepaling), waar de organisatie vandaan komt (origin-story of corporate history), waar de organisatie in gelooft (kernwaarden), wat ze doet, voor wie ze dat doet, welke business principles ze omarmt, welke waarde ze toevoegt, hoe en waarin ze zich onderscheidt van andere aanbieders (onderscheidend vermogen) en waar ze naar toe op weg is (visie). Maar dan niet in abstracte managementtaal, maar in gewone mensentaal. In kleine verhalen die samen een groter verhaal vertellen. Een echt verhaal En dus gaat een corporate story niet alleen over de trots-momenten en  kantel-momenten maar ook over het verlangen en de tegenslag van de organisatie waarbij verlies wordt omgesmeed in overwinning. 

tiEN aandachtspunten VOOR EEN CORPORATE STORY

 Natuurlijk kun je na een briefing meteen op zoek gaan naar verhalen en beginnen met interviewen. Dat is uiteindelijk toch wat er moet gebeuren. Maar omdat de corporate story het verhaal van de organisatie zelf is, blijkt in de praktijk dat je er beter iets van organisatie omheen kunt zetten. Vandaar onze aandachtspunten:  

  1. Stel een gevarieerd projectteam samen. Denk aan mensen van HR, communicatie en mensen uit de lijn. 
  2. Stel een startdocument op: wat is de aanleiding voor een corporate story? Wat is de bedoeling van de corporate story? Welke ideeën leven er bij de leiding van de organisatie? Wat heeft die ermee voor ogen? Wat wil HR ermee bereiken? En communicatie? 
  3. Breng de organisatiestrategie in kaart. Niet in abstracte woorden, maar in termen van verlangen, hoop en verwachting. Waar precies ligt de uitdaging? Wie of wat zijn je helpers? Waar zit de pijn? Waar zit het verlangen?  
  4. Identiteit: hoe ziet de organisatie zichzelf? Is er eerder ooit een cultuuronderzoek gedaan? Een onderzoek naar de medewerkerstevredenheid? Kijk ook waar cultuur-dragende elementen te vinden zijn. Is er een archief, wat zijn de rituelen?
  5. Imago: hoe zien klanten, leveranciers, investeerders en relaties de organisatie? Is er al eerder een imago-onderzoek gedaan? 
  6. Wat zijn waarden waarin iedereen zich herkent? Die waarden zijn belangrijk omdat je die als kapstok kunt gebruiken voor je corporate story.
  7. Met deze informatie in het achterhoofd, ga je nu richting een corporate story werken. Je gaat op zoek naar verhalen. Levensechte verhalen van mensen van vlees en bloed. Dat kun je doen door medewerkers te vragen om verhalen aan te leveren, door een intern team samen te stellen dat verhalen ophaalt of een of meerdere externe verhalenvangers in te schakelen. Dat hangt ook af van de omvang van de organisatie.  Daarnaast laat je iemand het grotere verhaal maken (wie zijn we, waar komen we vandaan, waar staan we, waar zijn we op weg naartoe en hoe komen we daar?), waarbij je de opgehaalde verhalen als inspiratie gebruikt. Hoe de corporoate story eruit komt te zien, hangt van de organisatie zelf en van de bedoeling.  Bijvoorbeeld of de corporate story meer voor intern of meer voor extern gebruik bedoeld is. 
  8. Als het goed is, vertelt het verhaal zichzelf. Elke corporate story is een emerging design: het verhaal ontstaat terwijl je bezig bent. Alleen zo krijg je een verhaal dat intern gedragen wordt en op een geloofwaardige, herkenbare, betekenisvolle en richtinggevende manier naar buiten toe uitgedragen kan worden. 
  9. Implementatie: de corporate story is het verhaal van de hele organisatie. Dat verhaal wil je aan de organisatie 'teruggeven'.  Dat kan met een big happening of op een meer persoonlijke manier. 
  10. Maar bedenk wel dat het verhaal van de organisatie nooit 'af' is. Het is vaak de basis voor een film en een inspiratiebron voor een continu proces van zelfreflectie.   

WAT LEVERT EEN CORPORATE STORY OP?

Het eigen verhaal geeft zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfrespect en dat is een voorwaarde voor elke organisatie om zich zelfbewust te presenteren en deel te nemen aan het maatschappelijk c.q. economisch verkeer. 


Voor iedere vraag ontwikkelen wij een praktisch en inspirerend traject. Wil je een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over je corporate story?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.