hoe schrijf je een goed artikel? twaalf tips

ZZP'ers en professionals kunnen zichzelf prima promoten door een artikel te schrijven voor een vakblad of krant. De pdf van een gepubliceerd artikel doet het goed op je eigen website. Wat zijn de belangrijkste tips voor het schrijven van een goed artikel?

Schrijftraining, training schrijven, training artikel schrijven
Schrijftraining voor hoger opgeleiden als consultants, beleidsmedewerkers, advocaten, wetenschappers en accountants

Tien jaar lang (1990 - 2000) hebben wij op freelance basis artikelen geschreven voor een hele reeks aan landelijke kranten en week- en maand- en vakbladen. Letterlijk honderden stukken en nooit een stuk niet geplaatst gekregen. Dus we hebben enig recht van spreken. Hier onze belangrijkste tips.

 

 

 

Een goed artikel schrijven? onze tips

  • Vraag je eerst af wat de relevantie is voor de doelgroep van het vakblad of de krant. In een vakblad schrijf je voor je eigen peers, dus daar mag je meer de diepte ingaan maar vermijd ook daar het niveau van de puntzakspecialist, tenzij je voor een wetenschappelijk forum schrijft.
  • In een vakblad staat je onderwerp centraal, op de opiniepagina je mening. Als het om je mening gaat, kan het soms helpen om eerst een argumentatieschema te maken: hoe ga je je conclusie/mening/visie onderbouwen?
  • Pak de koe bij de horens en begin meteen met het belangrijkste: wat is je punt, wat wil je daarover zeggen en waarom is dat geluid de moeite waard? Val dus met de deur in huis.  
  • Werk nu in een zo recht mogelijke lijn naar de conclusie toe. Verdeel je artikel in korte alinea's, schrijf vrijuit en markeer de topische zin. De topische zin is de belangrijkste zin in je alinea. Bij elkaar vormen die topische zinnen het geraamte van je artikel. 
  • Laat je stuk minstens 1 nacht rusten en kijk er de volgende ochtend nog eens met frisse ogen naar. Wieden, snoeien en kappen. Daarmee wordt de lijn van je verhaal krachtiger.  
  • Is er een actuele aanleiding voor je artikel? Dat verhoogt de attentiewaarde. Reageer je op iemand, maak dan meteen duidelijk op wie en waarom je daarop reageert en maak niet de fout om het oppositionele standpunt te ridiculiseren. 
  • Een geschreven artikel kan, anders dan een lezing of presentatie, in een hogere informatiedichtheid meekrijgen maar eigenlijk zit niemand op opsommingen of op reeksen feiten te wachten. Dat is geen schrijven. En terwijl juist de nuances er in een vakblad toe doen, zit in een krant geen lezer daarop te wachten. Dus op de opiniepagina geen 50 shades of grey, geen enerzijds/anderzijds redeneringen, geen desalnietteminnen en desniettegenstaanden. Probeer zo recht mogelijk voor zijn raap te schrijven. Onthoud: van dik hout zaagt men planken.
  • Gebruik normale woorden. Ook in vakbladen. En vermijd, althans op de opiniepagina's of in publieksbladen, jargon. Voor vakgenoten kan jargon prima werken, maar besef dat het ook daar niet bijster creatief overkomt.  
  • Ervaring tikt aan. Praktijkvoorbeelden doen het altijd goed. Theoretische uitweidingen jaagt redacteuren van publieksbladen in de gordijnen.
  • Bulletpoints alleen in een artikel voor een vakblad. Maar let op: het is geen presentatie.
  • Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk, een analogie, parabel of metafoor kan soms helpen om iets aan te kaarten of toe te lichten, maar dan moet die wel voor zichzelf spreken en niet de lezer het bos in sturen.   
  • Een artikel heeft een lengte van minimaal 800 en maximaal ... tja, dat hangt er van af. Met 2000 woorden heb je een hele krantenpagina voor jezelf.  
  • Zorg voor een duidelijk auteursprofiel.
  • Kijk ook even naar Hoe maak je een goede presentatie? Veel van wat daar staat is ook van toepassing op een goed artikel schrijven.

 

Bob Duynstee

Wilt u verder praten over een het schrijven van een artikel of de schrijftraining?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.