Hoe je met een blog je sales vergroot. Tips voor het schrijven van je blogs

Lang niet iedereen vindt het leuk om blogs te schrijven. Dat snappen we. Maar waarom zou je het toch kunnen overwegen? En hoe zou je het dan zo efficiënt mogelijk kunnen doen?

Whitepaper maken, DuynsteePolak communicatie, marketing, thought leadership

Zoekmachines waarderen blogs. Iedereen kan op een website vertellen wat hij doet, maar met een blog laat je zien dat je ook echt actief bent in je werkveld. En inderdaad: een blog dwingt je om je te verdiepen in de markt waarin je actief bent. Daarom zou je minstens op het punt van de 15 belangrijkste zoektermen binnen je werkveld een blog moeten schrijven. Weet je echt niet waar je moet beginnen, dan kun je ons inschakelen. Wij helpen je met het opzetten van je basisblog-systeem. We leveren je kant en klare basisblogs aan in je werkveld. We leren je hoe je blogs moet opmaken voor een maximaal resultaat, zodat je het zelf kunt en we laten zien wat je vervolgens weer met blogs kunt doen om nog meer resultaat te halen uit het werk dat toch al is gedaan. 

bloggen en thought leadership

Bloggen is een vorm van soft selling of consultative selling voor kennisintensieve bedrijven en organisaties. Door kennis te delen met je business-ecosysteem (klanten, relaties, potentials, journalisten, influentials) laat je zien wat je in huis hebt. Het is voor professionals en voor professionele organisaties een mooie manier om aan reputatie en thought leadership te werken. Bovendien word je simpelweg eerder gevonden mét blogs dan zonder blogs. En ... ja, je kunt het leren om blogs te schrijven. Schrijven is in dit geval eigenlijk reflecteren in je eigen kennisveld. Een rustmoment. Je bent even weg uit de waan van de dag en zet zaken rondom een bepaald aspect van je werk op een rijtje. En vind je het echt niet leuk, bedenk dan dat je alleen maar een basis-blog-systeem hoeft te maken. Staat dat eenmaal, dan ben je voor het grootste deel klaar.  

bloggen en whitepaper marketing

Hebben we eenmaal een serie blogs staan, dan kunnen we samen kijken of er met een aantal blogs niet een whitepaper te maken is. Die zou je kunnen inzetten om email-adressen te verzamelen. En heb je eenmaal een aantal whitepapers, dan kun je zelfs denken aan een e-book. En van een e-book naar een uitnodiging als keynote-spreker op een congres is dan ook niet meer zo heel erg groot. En wat is er voor professionals nou leuker dan te praten over hun expertise? Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet per se om je vindbaarheid fiks te vergroten. Daarvoor zijn die blogs belangrijk. 

bloggen is als een artikel schrtijven

Het schrijven van een blog is dezelfde oefening als een kort artikel schrijven. In de professionele wereld zijn er twee wegen die je kunt bewandelen: of je werkt naar een punt (mening, visie, kijk op de zaak) toe, of je kaart iets aan. In het eerste geval denk je na hoe je naar die conclusie toe gaat werken en in het tweede geval denk je na welk punt je eigenlijk wilt maken. Soms help het om in steekwoorden per alinea je blog op te zetten. Maak het niet te lang. Heb je meer te vertellen, maak daar dan een tweede blog van. Of deel 2.  

promotie van blogs

Er is een verschil tussen basis-blogs en blogs. Basis-blogs zou je hoe dan ook op je eigen website moeten willen. Heeft ook met autoriteit te maken. Met geloofwaardigheid. Heb je de basis-blogs eenmaal staan, dan kun je besluiten om je blogs verder te schrijven op een online platform als frankwatching. Denk dan wel even na over de aftiteling en je auteursprofiel. 

tips voor het schrijven van een blog

  • Bedenk vooral voor wie je de blogs schrijft: wie is precies je doelgroep?
  • Schrijven uit eigen ervaring is vaak heel prettig om te lezen.
  • Gebruik geen moeilijke woorden, maar wel de juiste woorden. En ja, soms is dat jargon. Het zij zo.
  • Schrijf alvast het belangrijkste punt dat je wilt maken op en hou dat bij elke alinea in het vizier.  
  • Werk per alinea en maak de alinea's niet te groot.
  • Werk met korte zinnen. Zo hou je het overzicht.
  • Zorg voor de juiste zoekterm in de kop, in de intro, in de tussenkoppen en in de tekst zelf.
  • Denk na over een rechtenvrije afbeelding of koop een afbeelding en geef die de juiste beschrijving (zoekterm) mee (alt-tekst)
  • Zorg voor share-buttons zodat anderen je blog ook weer kunnen delen.  

Bob Duynstee

Wilt je verder praten over een basis-blog-systeem?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.