Voormalig minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (voorzitter Carnegie Stichting) reikt het jubileumboek Bouwen aan Vrede uit aan de Koning: 'Your Majesty, Secretary General of the United Nations, Prime minister, your excellencies; we chose an Amsterdam based firm-DuynsteePolak- as being the most promising production team.' 

TIPS VOOR HET MAKEN VAN EEN JUBILEUMBOEK, VAKBOEK OF EEN GELEGENHEIDSUITGAVE

Anders dat een vakboek of een managementboek kun je een jubileumboek of gelegenheidsuitgave heel goed als organisatie zelf uitgeven. Sterker: daar is bij een jubileumboek zelfs veel voor te zeggen. Dat ligt weer anders bij een vakboek.

Jubileumboek 'Bouwen aan vrede', t.g.v. het 100-jarige bestaan van het Vredespaleis i.o.v. de Carnegie Stichting, aangeboden aan ZKH Willem Alexander. 

'Ridders in de Bijlmer', een boek over de geschiedenis van de Bijlmer i.o.v. Amsterdam Zuidoost bij gelegenheid van het 750-jarige bestaan van de Bijlmer, aangeboden aan burgemeester Van der Laan.  

WijnWijs is een boekje voor middelbare scholieren over wijn in opdracht van het Wijn Informatie Centrum (WIC), maar bleek in de praktijk ook gretig onder volwassenen die iets van wijn af wilden weten aftrek te vinden. Er zijn in twee drukgangen 140.000 exemplaren van verspreid. 

Jubileumboek over 150 jaar studentenleven in Amsterdam, 420 p's met chronologisch overzicht in tijdvakken, fotodeel, belevingsonderzoek, twee analyses en brieven met persoonlijke herinneringen.

Jubileumboek Zand & Zaagsel i.o.v. Strukton 75 jaar.

Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium. 

Voor de ingebruikstelling van de IJ-tram maakten wij deze gelegenheidsuitgave over de aanleg van de IJ-tram, aangeboden aan minister Karla Peijs. 

Voor het Project Managementbureau van de gemeente Amsterdam maken wij sinds 2011 de reeks vakboeken over de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam. 

Geen kwaad woord over uitgevers. Wij werken doorgaans heel prettig samen met uitgevers. Maar jubileumboeken of andere gelegenheidsuitgaven zijn one-offs. Daar hebben uitgevers minder ervaring mee. En in elk geval geen tijd voor. Daarvoor denken ze teveel in fondsen. Een fonds is een genre, bijvoorbeeld thrillers, fictie, chicklit, managementliteratuur of hobbyboeken. Daar zijn ze goed in. Voor de productie van een jubileumboek moeten ze uit hun comfortzone en ontbreekt het hun veelal aan creativiteit. Je boek krijgt gewoon niet de persoonlijke aandacht die het verdient. Zeker in de beginfase maar ook bij het projectmanagement. 

 

fondsenwerving en promotie van jubileumboeken

Waar uitgevers ook geen tijd en geen ervaring voor hebben is fondsenwerving en promotie. Fondsenwerving past niet bij hun businessmodel en in de promotie van boeken houden uitgevers er een hele simpele redenering op na: twee op de tien boeken lopen goed. Daar hoef je niks aan te doen. Dat gaat via de tamtam. En die andere acht daar kun je toch niks aan doen. 

 

productie en distributie scheiden

Dus doe het net als in de filmindustrie, waar productie en distributie gescheiden zijn. Want de distributie kunnen uitgevers natuurlijk prima voor hun rekening nemen, al is dat met een ISBN-nummer niet eens meer nodig. Neem het jubileumboek 'Bouwen aan Vrede', dat we maakten in opdracht van de Carnegie-Stichting t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Vredespaleis in Den Haag. Daar was de uitgever de Carnegie-Stichting, was het concept, de productie en realisatie in onze handen en werd de distributie verzorgd door Boom Juridische Uitgevers. 

Ervaring met boekprojecten

Wij hebben ruime ervaring met boekprojecten. Behalve het jubileumboek voor het 100-jarige Vredespaleis in Den Haag, tekenden wij voor Ridders in de Bijlmer, voor het jubileumboek 75 jaar Strukton, het 'Wij Amsterdamsche Studiosi' over 150 jaar studentengeschiedenis in Amsterdam en een hele serie vakboeken, waaronder de Leerhuisreeks van de gemeente Amsterdam, Krassen op de eeuwigheid, over de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam en eigen producties als 'De verborgen verleiding' over de geschiedenis van ons ondergoed, Durven, Doen en Doorgaan, handboek voor ZZP'ers en De carrière van een druif, een boekje over wijn.

VERSCHIL TUSSEN MANAGEMENTBOEK EN LUSTRUMBOEK

Voor een vakboek of managementboek is het juist wél handig om dat via een uitgever te laten lopen. Daar kan het logo van een uitgever als een soort kwaliteitskeurmerk gelden. Denk aan Kluwer voor juridische uitgaven en Elsevier voor medische uitgaven. Bovendien kent zo’n uitgever de afzet- en promotiekanalen binnen het vakgebied als geen ander. En ze hebben daar uiteraard een professioneel netwerk om de kwaliteit van de uitgave te bewaken. Dat alles geldt echter niet voor jubileumboeken en gelegenheidsuitgaven. Kaas van de terugverdiencapaciteit? Daar hebben uitgevers niet van gesmikkeld. Fondsenwerving? Geen ervaring. Promotie? Geen netwerk. En voor het projectmanagement van een jubileumboek of gelegenheidsuitgave hebben ze gewoon geen tijd, als ze er al ervaring mee hebben.

HET CONCEPT VOOR EEN JUBILEUMBOEK OF MANAGEMENTBOEK

Elk boek begint met een concept: wat wordt het idee achter het boek? Wordt het een chronologische wandeling door de ontwikkeling van de organisatie? Of wil je juist de huidige context centraal stellen en af en toe teruggrijpen op het verleden? Ga je werken met interviews? En zo ja, hoe dan? Hoe ga je om met beeld? Er zijn eindeloos veel mogelijkheden. In het concept leg je het basisidee voor het boek vast. Dat is nooit een keurslijf. Veranderingen in het concept kunnen in de beginfase van het project besproken worden. Is de auteur eenmaal volop in touw, dan wordt het steeds lastiger om het concept nog te veranderen.  

plan van aanpak voor een jubileumboek of vakboek

Behalve een concept is ook een plan van aanpak voor een jubileumboek, gelegenheidsboek, managementboek of vakboek een must. Inclusief een planning. In het plan van aanpak staan de randvoorwaarden: programma van eisen van de opdrachtgever, omvang, globale opzet, doel, doelgroepen, organisatie, tone of voice, verhouding tekst/beeld en planning.

PROJECTPLAN BIJ EEN JUBILEUMBOEK OF LUSTRUMBOEK

Bij een jubileumboek of gelegenheidsuitgave gaat het om stevige opdrachten. Niet elke willekeurige professionele tekstschrijver is dat gewend. Bij grote schrijfprojecten maakt de auteur een specifiek projectplan (onderzoek, hoofdstuk-indeling, planning schrijfproces etc.) zodat ook dit proces te volgen en te managen is. Bij een jubileumboek of een gelegenheidsboek is dat essentieel omdat je daar met een harde deadline hebt te maken.  

RESEARCH BIJ EEN JUBILEUMBOEK OF LUSTRUMBOEK

Soms is het nodig om een of meerdere archieven te raadplegen. Dan is het wel zo handig als de auteur de weg weet. Archiefonderzoek is een vak apart. Niet dat je dat als auteur niet snel in de vingers kunt krijgen, maar het kan wel helpen als de auteur ervaring heeft met archiefonderzoek. Net als met interviewen. Interviews zijn namelijk ook een bron van informatie. 

SCHRIJFPROCES bij een jubileumboek

Het schrijfproces kan een heel eenzaam proces zijn en dat brengt risico’s met zich mee. Zeker omdat een jubileumboek, gelegenheidsboek of liber amicorum vaak een harde opleverdatum kent. Maar ook afgezien daarvan is het verstandig om de auteur(s) goed te begeleiden. 

BEELDREDACTIE bij een jubileumboek

Beeld is een verhaal apart. Niet dat in elk boek altijd met beeld (fotografie, illustraties, infographics) gewerkt hoeft te worden. Een goed leesboek kan prima zonder. Maar in 9 van de 10 jubileumboeken en gelegenheidsuitgaven wordt met beeld gewerkt. Dat kan historisch beeldmateriaal zijn of eigentijdse fotografie. Hoe dan ook is het beeldverhaal een apart verhaal dat aparte aandacht verdient. Vandaar dat een beeldredacteur een uitkomst is. 

REDACTIONELE OPMAAK VAN EEN JUBILEUMBOEK OF THEMATISCH BOEK

Bij de opmaak van een jubileumboek of gelegenheidsuitgave gaat het altijd om een redactionele opmaak. Zoek dus een vormgever die ervaring heeft met longcopy. En dat heeft niet elke vormgever. Redactionele vormgeving is een vak apart met noten, beeld, illustraties, infographics, tekstkaders, streamers en bijschriften. Een redactioneel vormgever begrijpt en accentueert de indeling en de bedoeling van je boek. Daar staat tegenover dat lang niet elke redactionele vormgever ook sterk is in het ontwerpen van een omslag. Dat is toch een vak apart. Wij splitsen dan ook vaak het omslagontwerp af van de inhoudelijke vormgeving.

DRUKWERK VAN EEN JUBILEUMBOEK, LUSTRUMBOEK OF MANAGEMENTBOEK

Het drukwerk kan een behoorlijke kostenpost zijn bij grote boekproducties. Dan betaalt een buitenlandse drukker zich soms uit. Dat kan op een grote productie zomaar duizenden euro's schelen. Wij hebben goeie ervaringen Nederlandse drukkers, maar ook met drukkers in Litouwen, Turkije en Spanje. Ze spreken goed Engels. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is met een iets langere levertijd. Maar dat is een kwestie van een of twee weken. 

KOSTEN EN PROMOTIE VAN EN BIJ EEN JUBILEUMBOEK, LUSTRUMBOEK OF MANAGEMENTBOEK

Soms is het mogelijk om in de fiscale sfeer te besparen op een boekproject. Wij kennen de mogelijkheden. Een andere keer is het mogelijk om via fondswerving aanvullend budget op te bouwen. Ook daar hebben wij ruime ervaring mee. Voor de verkoop van je boek (als het niet als een puur relatiegeschenk bedoeld is) is promotie noodzakelijk. Uitgevers komen vaak niet verder dan het plaatsen van een advertentie in de krant en dan moet het maar gebeuren. Dat zeggen wij niet alleen, maar dat zeggen heel veel auteurs over uitgeverijen. Free publicity in de vorm van recensies en social media vormen de belangrijkste wegen om ruchtbaarheid te geven aan een uitgave. Dat betekent een goed (online) persbericht en creatief zijn met 'insteken' bij radio, televisieprogramma’s en social media. Maar denk ook aan speciale kranten- en tijdschriftenrubrieken. 


Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over uw lustrumboek, jubileumboek of managementboek?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.