'De band met relaties versterk je door aandacht te geven, niet door aandacht te vragen'

MAGAZINE maken voor bedrijf, overheid of organisatie? onze BELANGRIJKSTE TIPS

Weinig middelen zijn zo bepalend voor de identiteit en de beleving van het merk als een magazine. Maar hoe maak je het spannend voor je relaties? Met de grote verdwijntruc. Onze tips.

Magazine voor Boer & Croon (100 p's).
Magazine voor Boer & Croon (100 p's).
Magazine voor reünisten studentenvereniging ASC/AVSV (80 p's)
Magazine voor reünisten studentenvereniging ASC/AVSV (80 p's)
Een magazine kan overigens ook helemaal online worden gemaakt, zoals dit online magazine dat we maakten voor de gemeente Amsterdam over gebiedsgericht werken (96 p's).
Een magazine kan overigens ook helemaal online worden gemaakt, zoals dit online magazine dat we maakten voor de gemeente Amsterdam over gebiedsgericht werken (96 p's).
Voor Corporate Finance van Boer & Croon Management Consultants maakten wij BANK, een gelegenheidsmagazine over ondernemend bankieren (96 p's)
Voor Corporate Finance van Boer & Croon Management Consultants maakten wij BANK, een gelegenheidsmagazine over ondernemend bankieren (96 p's)
Van 2000 tot 2013 maakten wij de nieuwsbrief voor de taxibranche van Amsterdam (16 p's, 6 x p.j.)
Van 2000 tot 2013 maakten wij de nieuwsbrief voor de taxibranche van Amsterdam (16 p's, 6 x p.j.)
Voor de gemeente Amsterdam maakten we van 2000 tot 2006 het magazine Amsterdam In & Uit
Voor de gemeente Amsterdam maakten we van 2000 tot 2006 het magazine Amsterdam In & Uit
Thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam (2017)
Thematisch magazine voor de gemeente Amsterdam (2017)

Een relatiemagazine of corporate magazine is een periodiek dat meerdere keren per jaar verschijnt. Er is geen ander medium dat zo de relatie met medewerkers, afnemers of klanten kan verdiepen als een relatiemagazine of corporate magazine. Wij hebben sinds 1994 ervaring met het ontwikkelen van magazines en passen behalve onze journalistieke ervaring ook onze expertise uit de hoek van storytelling toe. 

CORPORATE MAGAZINE EN BRAND LOYALTY

Met een corporate magazine wil je de relatie met je klanten verdiepen. Het gaat om brand loyalty, customer loyalty en reputatiemanagement. Hoe vaak moet je daarvoor verschijnen? Soms is 1 keer per jaar genoeg en een instituut als De Nederlandse Bank komt elke maand met een editie. Maar de kern van de zaak is dat je de doelgroep een magazine geeft dat hen raakt. Met onderwerpen die ertoe doen. Met invalshoeken die ze herkennen. Ga vooral geen verplichte figuren schaatsen. Praat niet over je eigen organisatie, maar verplaats je in de schoenen van je klant of relatie en breng je klant of relatie ook in beeld. Brand journalism is een kunst van aandacht geven, niet van aandacht vragen. Dat is de grote verdwijntruc. 

REDACTIEFORMULE

Uiteraard wordt een magazine om de zoveel tijd ge-restyled. Toch kan het geen kwaad om te beginnen met een redactieformule en een vaste vormgeving, maar laat op de tekentafel wel alvast ruimte open voor ontwikkeling. Let op ritme, op de verhouding tekst/beeld, op afwisseling in journalistieke genres en probeer te werken in rubrieken en vaste formules. Dat maakt het in de praktijk een stuk makkelijker.

PROJECTMANAGEMENT NIEUWSBRIEF OF MAGAZINE

Staat de formule en de vormgeving eenmaal, dan is een corporate magazine vooral een kwestie van projectmanagement, van regie, organisatie, budgetbewaking, planning etc. Dat mag je niet onderschatten. Maar overdrijf het niet. Elke uitgave moet vooral het resultaat zijn van een creatief proces waarin je altijd open staat voor aanpassingen. In die zin is de formule van een magazine altijd werk in uitvoering.

ORGANISATIE VAN EEN MAGAZINE

De basis van elke redactie wordt gevormd door hoofdredacteur, eindredacteur en vormgever. Die drie vormen de kernredactie. De kernredactie kan uiteraard worden aangevuld met redacteuren en eventueel de fotograaf. En een beeldredacteur doet wonderen. Daarnaast betrekken wij uiteraard mensen uit de organisatie als redacteur of adviseur. Hoe meer, hoe liever!

gelegenheidsmagazine

Het gelegenheidsmagazine of thematische magazine is een one-off. Heel geschikt voor een special of een thematisch onderwerp, dat bijvoorbeeld gekoppeld kan worden aan een seminar, open dag of een congres. Wij hebben langjarige ervaring met het maken van een gelegenheidsuitgave. 

expertise en een corporate magazine

Moet je zelf als bureau tot in detail op de hoogte zijn van de ontwikkelingen? Soms is dat handig, maar het is niet altijd nodig. Waar het om gaat is dat je een gezelschap om je heen verzamelt en inspireert van deskundigen met een netwerk. Een combinatie van praktijkmensen en wetenschappers bijvoorbeeld. In de gelegenheidsuitgave BANK 'vertaalden' we voor Boer & Croon Corporate Finance Amerikaans onderzoek naar de Nederlandse markt. Het is ook niet altijd nodig omdat je juist moet voorkomen dat de inhoud voor relatieve buitenstaanders te technisch wordt. Het is uiteraard wel nodig om tot in detail van een bepaalde materie op de hoogte te zijn als het een vakblad betreft.  

EEN MAGAZINE DWINGT JE OM JE TE IDENTIFICEREN MET JE KLANT

Met een magazine ga je als organisatie het gesprek aan. Intern en extern. Dat staat en valt met het betrekken van de doelgroep. Die wil zichzelf als het ware terugzien in de uitgave. Dat is nou een praktisch toepasbaar principe uit de wereld van storytelling. Identificatie en inlevingsvermogen zijn sleutelbegrippen. Eigenlijk zou volgens ons elke organisatie die zegt dat daar de klant centraal staat, daarom een magazine voor haar klanten moeten maken. Op die manier wordt een organisatie automatisch gedwongen om naar de klant te luisteren.

 Voor de gemeente Amsterdam maken wij diverse (online) gelegenheidsmagazines (80 p's)
Voor de gemeente Amsterdam maken wij diverse (online) gelegenheidsmagazines (80 p's)
Thematisch magazine over gebiedsgericht werken in Amsterdam (96 p's)
Thematisch magazine over gebiedsgericht werken in Amsterdam (96 p's)

Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over een nieuwsbrief, magazine of gelegenheidsmagazine? Laat het ons weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.