ManagementBOEK maken? onze belangrijkste tips

Een boek maken is een inspirerend proces. Of beter gezegd: project. Een managementboek is dan weer een apart genre in de wereld van boeken. Het is een kennisdocument. Of liever nog: een ervaringsdocument. Hoe maak je een managementboek? Onze tips.

In 1997 maakten we op eigen initiatief het handboek voor freelancers op basis van 40 interviews met succesvolle zelfstandige professionals. Van de uitgave werden er 24.000 verkocht.
In 1997 maakten we op eigen initiatief het handboek voor freelancers op basis van 40 interviews met succesvolle zelfstandige professionals. Van de uitgave werden er 24.000 verkocht.
Voor de gemeente Amsterdam maakten we het handboek Projectcommunicatie voor werken in de openbare ruimte van Amsterdam
Voor de gemeente Amsterdam maakten we het handboek Projectcommunicatie voor werken in de openbare ruimte van Amsterdam
WijnWijs is een boekje voor middelbare scholieren over wijn in opdracht van het 25-jarige Wijn Informatie Centrum (WIC), maar bleek in de praktijk ook onder volwassenen gretig aftrek te vinden. Er zijn in twee drukgangen 140.000 exx van verspreid.
WijnWijs is een boekje voor middelbare scholieren over wijn in opdracht van het 25-jarige Wijn Informatie Centrum (WIC), maar bleek in de praktijk ook onder volwassenen gretig aftrek te vinden. Er zijn in twee drukgangen 140.000 exx van verspreid.
Jubileumboek Zand & Zaagsel i.o.v. Strukton 75 jaar.
Jubileumboek Zand & Zaagsel i.o.v. Strukton 75 jaar.
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium. 
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' een zoektocht naar de achterkant van raadsnota's in een bijzonder decennium. 
Voor de ingebruikstelling van de IJ-tram maakten wij deze gelegenheidsuitgave over de aanleg van de IJ-tram, aangeboden aan minister Karla Peijs. 
Voor de ingebruikstelling van de IJ-tram maakten wij deze gelegenheidsuitgave over de aanleg van de IJ-tram, aangeboden aan minister Karla Peijs. 

Kijk voor meer vakliteratuur onder Thematische magazines en onder jubileumboek maken. Voor managementliteratuur onder Boer & Croon magazine.

Door onze jarenlange ervaring met o.a. het thematische corporate magazine van Boer & Croon Management Consultants (van 1999 tot 2015) en onze ervaring met professional branding zijn we goed op de hoogte van de ontwikkelingen in managementland. Bovendien hebben we ruime ervaring met boekprojecten. Ook met jubileumboeken maken. Wij weten hoe je een boekproject bij de juiste uitgevers onder de aandacht brengt en we weten hoe je zelf een boek op de markt kunt brengen. 

managementboek maken en uitgevers

Anders dan bij jubileumboeken kun je een managementboek juist heel goed uitgeven via een uitgever. Het logo van een zakelijke, non-fictie uitgever is dan vaak een keurmerk. Geen wonder. Op de redactie zitten gespecialiseerde redacteuren die van de hoed en de rand weten. Het sterke punt van zakelijke uitgevers als Reed Elsevier (medische uitgaven), Kluwer (juridische uitgaven), Managementboek en Business Contact (voor managementboeken), SDU (voor allerlei vakbladen en vakliteratuur) is hun netwerk. Ze kennen het veld, snappen goed wat je boek toevoegt aan de stroom boeken en weten dus ook hoe ze publiciteit voor je boek moeten organiseren. 

idee achter je managementboek

Ok. Wat wordt het idee achter het boek? Soms is het nodig om eerst een overview te krijgen op het thema. Denk aan literatuuronderzoek, opinies van decisionmakers in het veld, krantenartikelen, sprekers etc. Juist ook om focus en overzicht te krijgen is het belangrijk om te bepalen waar jij met je boek in de ontwikkeling staat. Heb je al onderzocht welke boeken er over je onderwerp verschenen zijn? Hoe verhoudt jouw boek zich straks tot die boeken? 

HET CONCEPT VOOR een MANAGEMENTBOEK

Ga je werken met interviews, met praktijkcases? En zo ja, hoe dan? Hoe ga je om met beeld? Er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Zorg voor een sterk basisidee. Anders gezegd: zorg dat je concept hout snijdt. Probeer het idee eens helemaal plat te slaan en in grote lijnen op één A4 te zetten. Komt dan de relevantie van je boek goed uit de verf? Spreekt die voor zichzelf? Eigenlijk is dat de achterflap-tekst of de tekst in je persbericht waarmee je straks het boek onder de aandacht gaat brengen. Het boek zelf is daar eigenlijk de uitwerking van. 

doelgroep van je managementboek

Een grote valkuil bij het schrijven van een managementboek is het specialisme van de auteur. Je weet heel veel van je onderwerp af. Prima. Je bent er ook enthousiast over. Uitstekend. Maar waar doe je je doelgroep straks een plezier mee? Wie is precies je doelgroep? Probeer die eens te  visualiseren: leeftijd, functie, M/V. Wat haalt hem of haar straks over om het boek aan te schaffen? Waar is je doelgroep bij jouw onderwerp gevoelig voor en waarom? En hoe speel jij daarop in?

plan van aanpak voor een managementboek

Je kunt meteen beginnen met schrijven. Ook vanuit een globaal idee. Maar iets van een opbouw van je boek, een globale hoofdstuk-indeling is wel handig. En als je het echt serieus wilt aanpakken, maak je een plan van aanpak, inclusief een planning. Dat kan heel gedetailleerd: hoofdstuk-indeling, paragrafen-indeling en zelfs per paragraaf een alinea-indeling. Maar het kan uiteraard ook globaal. Hou er rekening mee dat er behoorlijk wat tijd in het schrijfproces kan gaan zitten. In die tijd komt er geen of minder geld binnen. Misschien schrijf je wel het toekomstige managementboek van het jaar. Dan stroomt er ook een beetje geld terug. Maar meestal is het schrijven van een managementboek een diepte-investering. Het kan verstandig zijn om een of meerdere sparringpartners te zoeken die met je meedenken tijdens het proces. 

REDACTIONELE OPMAAK VAN EEN managementboek

Het kan lonen om de opmaak van je boek in eigen hand te houden. Dat geeft je meer mogelijkheden om op de vormgeving te sturen. En uitgevers staan zeker open voor kant-en-klaar aangeleverde boeken. Uiteraard wel in goed overleg. Ga je werken met beeld? Illustraties werken soms goed. Bedenk wel dat je een illustrator goed moet briefen. Betrek hem of haar dan op tijd bij het idee. Bij de opmaak van een managementboek gaat het altijd om een redactionele opmaak. Zoek dus een vormgever die ervaring heeft met longcopy. Want dat heeft niet elke vormgever. Redactionele vormgeving is een vak apart met noten, beeldverantwoording, illustraties, infographics, tekstkaders, streamers, bijschriften, zakenregister, personenregister. De redactionele vormgevers waar wij mee werken begrijpen en accentueren de indeling en de bedoeling van je boek. En ze zijn bovendien in staat om een sterk ontwerp te maken voor het omslag. Want dat is toch een vak apart. 

managementboek en verder

Een managementboek laat je uitgeven omdat je een bijdrage wilt leveren aan de ontwikkeling binnen je vakgebied. En ja, ook voor je professional branding. Als je dan zoveel hebt geïnvesteerd in je project, zorg dan ook voor een goed persbericht en let erop dat het persbericht op de juiste plekken binnenkomt. Probeer het zover te krijgen dat je een interview voor een krant of tijdschrift regelt. Of een interview voor radio of televisie. Meld jezelf in elk geval aan bij een sprekersbureau

Wilt u updates ontvangen, op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen/inzichten of heeft u een concrete vraag? Laat van u horen en u hoort weer van ons. Uiteraard specifiek op dit thema en verder niet.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.