'Niets is makkelijker dan zo te schrijven, dat geen mens het begrijpt' Arthur Schopenhauwer

redacteur versus WEBREDACTEUR, CONTENTMANAGER versus HOOFDREDACTEUR ... zoek de verschillen.

Redacties zijn van oudsher ingedeeld in hoofdredactie, redactie en eindredactie. De eindcorrector is daar gesneuveld. Met de komst van online content praten we niet meer over een redactie, maar over een webteam. We hebben het niet meer over artikelen, maar over content. De hoofdredacteur is contentmanager en de redacteur heet webredacteur. Wat zijn de verschillen? Wat zijn de overeenkomsten? Wie doet wat?

redactie

De redactie van een krant, tijdschrift, radio- of televisieprogramma bestaat uit redacteuren die elk een deel van de uitgave bewaken. Een redacteur werkt vaak samen met externe auteurs. Uiteraard bij vaktijdschriften en kranten, maar ook bij radio- en televisieprogramma's. En bij literaire uitgevers en uitgevers van vakboeken en managementboeken, waar auteurs van naam en faam door een redacteur worden bijgestaan.

REDACTEUR

Auteurs, ook bekende schrijvers, kunnen niet zonder een redacteur. Je wilt niet weten waar de redacteur auteurs allemaal voor heeft weten te behoeden. En je zult het ook nooit weten, want het is nooit gepubliceerd. Dankzij de redacteur. In de wereld van (vak)tijdschriften en kranten is de redacteur vaak goed thuis in een bepaald vakgebied en kan van daaruit meedenken met de externe auteur. Daarnaast schrijven redacteuren zelf ook vaak stukken. Het opstellen van heldere briefings voor externe auteurs en het begeleiden van auteurs is een kerntaak van een professionele redacteur. Met Google-analytics heb je als redacteur niks te maken. Terwijl dat voor je collega op rechts nou juist dé referentie is of de content wel aanslaat bij de doelgroep. Aan de andere kant kan  lezersonderzoek relevant zijn. Maar dan wel volgens de NPS-score waarbij je alleen de uitersten telt en alles wat ergens tussen de 6 en de 8 hangt, vergeet. Wat wel een overeenkomst is, is dat zowel de artikelen van de redacteur als de content van de webredacteur op social media worden besproken c.q. van commentaar worden voorzien.     

webteam

Online heet de redactie een webteam. Het grote verschil is dat het bij de redacties links gaat om public journalism. Online praten we eerder over branded content. Dat doen we in real life alleen als we het hebben over de redactie van een corporate magazine, een nieuwsbriefjubileumboek of vakboek. En er is nog een verschil: in een webteam zit ook de techniek om de website of het platform online te houden en bugs te repareren. En de reactiesnelheid is online een stuk groter. Het is daar een stuk interactiever. Dat biedt kansen, maar er loeren daardoor ook bedreigingen.  

WEBREDACTEUR

Online heet schrijven 'contentcreatie' en dat is eigenlijk ook wel logisch, want content is een stuk breder dan webcopy alleen. Het gaat ook om video's, podcasts, foto's en animaties. En er is nog een verschil. Omdat het om branded content gaat, wil je een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. En waar houdt die zich online op? Op welke social media is die actief? Waar zoekt die naar op internet en op welke zoekwoorden? En anders snorren ze die wel op via keyword-finders. Een webredacteur behoort in elk geval precies te weten wat die zoektermen zijn en is creatief genoeg om die in de content te versleutelen. In jargon heet dat: SEO-vriendelijk schrijven. Dat is overigens niet het enige aspect van SEO. Het gaat ook om meta-data, H1, 2, 3 en 4, URL's toevoegen, om Alt-teksten bij beeldmateriaal, om tekst/html-verhouding, loading speed, om linkbuilding, aanmelden bij zoekmachines, responsive design, duidelijke calls-to-action en uiteraard maken webteams bewust en gericht gebruik van social media. Het is helemaal mooi meegenomen als de webredacteur ook oog heeft voor de usability en voor de opmaak. 


HOOFDREDACTEUR

Aan het hoofd van de redactie staat de hoofdredacteur (M/V) die de formule, de doelstelling, het budget, de kwaliteit en de planning bewaakt. De hoofdredacteur geeft leiding aan de redactie en onderhoudt het contact met de uitgever. In de publieke media is hij/zij ook het boegbeeld voor mediazaken. De publieke verantwoordelijkheid voor een hoofdredacteur in publieke media is duizend keer groter dan die van een contentmanager. Daarvoor leunt de hoofdredacteur met zijn of haar volle gewicht op de kwaliteit van de individuele redacteuren die dan ook een veel grotere verantwoordelijkheid dragen dan hun collega's op rechts. 

CONTENTMANAGER

Aan het hoofd van een webteam staat de contentmanager. De contentmanager gaat over het Content Management Systeem (CMS), het systeem dat gebruikt wordt om de content van een website te beheren. Dat werkt bij Jimdo, Joomla en WordPress ongeveer hetzelfde. De contentmanager houdt drie ballen in de lucht: die van de contentcreatie, die van de techniek en die van de uitvoering van de content-strategie. De contentmanager heeft in elk geval oog voor de usability en als het even meezit ook voor de opmaak. En kijkt goed wat de mogelijkheden social media bieden bij de content strategie. Hij of zij wordt simpelweg afgerekend op de conversie.


BEELDREDACTEUR

Zoals je een redacteur hebt voor de verhalen, heb je ook een redacteur voor beeld. Dat werk is nauwelijks te overschatten. Voor een magazine is het misschien nog te doen om met een fotograaf te werken, maar voor een jubileumboek of een online tentoonstelling heb je toch echt een beeldredacteur nodig die het verhaal in beelden weet weer te geven. Iemand die zijn weg in de archieven weet te vinden en die met een journalistieke bril door de stellingkasten pluist.  

WEBCONTENT

Online is er veel meer te beleven dan alleen het maken of opsnorren van een foto, grafiek of infographic. Video, geluid en animatie doen daar ook mee. De webredacteur het manusje van alles. Hij of zij struint internet af op zoek naar content of maakt dat zelf. Kennis van Photoshop is dan wel handig. Net als enige kennis van auteursrechtelijke bescherming bij het gebruik van webcontent.


EINDREDACTEUR

Eindredactie komt in beeld ná de redactie. Vandaar dat 'eind'. De eindredacteur is degene die inhoudelijk als laatste naar een uitgave kijkt voordat het geheel naar de drukker gaat of voordat het online wordt gezet. Een eindredacteur maakt het werk van anderen (redacteur of auteur) beter. Zeker als artikelen of hoofdstukken van bundels, rapporten of jaarverslagen van diverse auteurs, bureaus of afdelingen komen. Dan mist het geheel al gauw een uniforme stijl. De eindredacteur maakt of verbetert intro's en leads, maakt de koppen en onderkoppen, kijkt naar de opbouw van het verhaal, naar logica en of de conclusies goed worden onderbouwd. Een professionele eindredacteur checkt ook de feiten. Daarnaast let de eindredacteur op stijl, taalgebruik, alinea-indeling, zinsconstructies en grammatica. 

EINDCORRECTIE

Wat alle (eind)redacteuren doen is het dorre hout eruit kappen. Auteurs kunnen breedsprakig zijn, waardoor de lijn van het betoog aan het zicht van de lezer wordt onttrokken. Daar zijn eindredacteuren heel scherp op: wat niet ter zake doet, kan weg. Net als een beeldhouwer die een blok marmer onderhanden neemt. Uiteraard let de eindredacteur ook op spelling, maar dat was tot voor kort eigenlijk een taak van de eindcorrectie. Die is echter wegbezuinigd, wat dan toch ook wel weer opvalt aan het aantal spelfouten en grammaticale missers. Dat wordt, zeker in het zakelijke verkeer, als slordig ervaren. Dus: check, check, dubbel check.      

SCHERMAFBEELDING

Online bestaat er geen eindredacteur. Misschien kijkt een collega webredacteur nog eens naar de content voordat die online gaat. Of de contentmanager. Maar het risico dat er over fouten heen gekeken wordt is online een stuk groter. Een bug kun je achteraf herstellen. Maar met een verkeerd beeld of een hilarische verschrijving ga je al gauw viral. Een schermafbeelding is gauw gemaakt en hup ... je hebt de aandacht waar je niet op zat te wachten.  


Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over (web)redactie? Laat het ons weten.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.