'Als jij een appel hebt en ik heb er een, en we ruilen die met elkaar, dan hebben we nog steeds allebei een appel. Maar als jij een verhaal hebt en ik heb er een en die ruilen we met elkaar, dan hebben we allebei twee verhalen.' Bob Duynstee

Storytelling | DE TOEPASSINGEN

Iedereen die iets over zijn organisatie, product, merk, beleid, missie, visie, strategie, successen en uitdagingen wilt vertellen, komt vroeg of laat in aanraking met storytelling. Linksom of rechtsom. Want voor alles wat een organisatie wil communiceren geldt: als je er zelf geen verhaal van maakt, maken anderen er een verhaal van. En dan zit je zo in het frame van een ander.

Communicatie betekent letterlijk delen. En wat kun je nou beter delen dan verhalen? Niet alleen extern, maar vooral ook intern. Want door het delen van verhalen, deel je ook een toekomst en het gevoel van lotsverbondenheid en onderlinge samenhang. De kern van storytelling is dat je eerst verhalen gaat ophalen en 'inbouwen' vóórdat je met je eigen verhaal naar buiten komt. Als een spons inderdaad.   

Wij helpen organisaties met vragen als:

  • Hoe vind je de verhalen die er toe doen?
  • Hoe maak je verhalen die er toe doen?
  • Hoe vertel je verhalen die er toe doen?
  • Hoe stuur je op al die verhalen?

Hieronder geven we enkele praktische toepassingen van storytelling waar wij ervaring mee hebben opgedaan.

productstory

Elk product verdient een goed verhaal. Met name in high awareness producten. Maar eigenlijk geldt dat voor elk product. Zit er dan een verhaal in elk product? Zeker! Ook in spaanplaat en spijkers zit een verhaal, net als in HR Advies of Managed Print Services. De kern ervan heet: waarde. De kunst is om die te zien: vanuit het oogpunt van de klant of burger. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter. Lees hier meer over de product story.

corporate story

Elke organisatie heeft een verhaal. Een verhaal dat het karakter, de ziel of de 'personality' weerspiegelt. Een corporate story zet onderdelen als missie, visie, strategie, historie, trotsmomenten en uitdagingen in één verhalend verband. Eigenlijk heel logisch, want medewerkers identificeren zich minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. Lees hier meer over de corporate story

cultuur en storytelling

Voor de cultuur en identiteit van een organisatie zijn kernwaarden, merkwaarden en gedragswaarden van belang omdat juist die praktische betekenis hebben. Alleen heeft het noemen van die waarde of waarden op zichzelf niet heel veel zin. Je zult moeten laten zien wat waarden in de praktijk betekenen en laten zien hoe die waarden terugkomen in de manier waarop je je missie, visie en strategie verwoordt en verbeeldt. Dat heeft met customer loyalty, met corporate identity en met de cultuur te maken. 

Leiderschap en storytelling

Uiteraard is leiderschap nauw met cultuur en communicatie en dus met verhalen verbonden. Leiders moeten inspireren en de 'Leitkultur' uitdragen. Op alle niveaus in de organisatie. Liefst aan de hand van persoonlijke verhalen, verhalen met een emotie of anders verhalen waarin de leider illustratieve voorbeelden geeft. Of anders aan de hand van het verhaal van een expert of een klant. De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang het maar om aansprekende verhalen gaat. Lees hier meer over leiderschap en storytelling.

Professioneel profiel of geschreven zelfportret

professioneel profiel of geschreven zelfportret

Hoe vaak heb je niet een kortere of langere omschrijving nodig van jezelf als professional of ondernemer? Bijvoorbeeld bij offertes, in (elevator) pitches, op je website of social media, bij presentaties of tijdens het netwerken. Kwestie van 'personal branding'. Dan is het wel zo prettig als je een goed verhaal hebt dat bij potentiële opdrachtgevers blijft hangen. Maar minstens zo belangrijk: een geschreven zelfportret geeft zelfinzicht, eigenwaarde en professionele trots. Het maakt dat je jezelf krachtig kunt presenteren. Kijk hier voor meer.

Verandering en storytelling

Zeven op de tien veranderingsprocessen verzanden of leveren niet op wat er van werd verwacht. Vaak wordt dan achteraf gewezen op de communicatie: 'We hebben het ook niet goed gecommuniceerd', heet het dan. Maar omdat we dat nu al decennia constateren, wordt het misschien eens tijd om te kijken naar de manier waaróp we communiceren bij verandering. Hier lees je meer over communicatie bij verandering

klantverhalen en storytelling

Organisaties hebben de mond vol van klantgericht werken, de klant centraal, klantgestuurd, klantgefocused en klantgeblablabla. Maar ga gewoon eens aan de slag met levensechte ervaringsverhalen van klanten. Door dat soort verhalen maken medewerkers de ervaring van klanten als het ware zelf mee (identificatie). Of haal de klant letterlijk in huis en laat een serie levensechte klantprofielen opstellen en hang die in posterformaat op alle plekken waar medewerkers met klanten te maken hebben. Want klanten laten zich steeds vaker door klanten leiden bij hun aankooporiëntatie. Op basis van klantverhalen verhogen hotelketens, restaurants en persoonlijke dienstverleners hun omzet. Ook in de B2B sector. Meer lezen over klantverhalen?

Untold stories en storytelling

Maar organisaties vertellen ook een heleboel verhalen niet. Deze ‘untold stories‘ worden wel omschreven als 'het gat in een donut, die de donut een donut maakt en geen oliebol'. Met behulp van verteltechnieken krijg je deze verhalen boven water. Dat is belangrijk, want dat werpt licht op vraagstukken die om aandacht vragen, maar waarop de organisatie geen vat krijgt.

 

Dan kan het gaan om de interne of externe communicatie, om cultuur en/of identiteit, om missie, visie of strategie van een organisatie, om kernwaarden of uitvoeringsprocessen of om omstandigheden met onduidelijke of gevoelige oorzaken die van invloed zijn op het humeur of het reilen en zeilen van een organisatie. In workshops storytelling gaan we daar verder op in.

Wilt u een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over de mogelijkheden van storytelling voor uw organisatie?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.