'Geïnspireerd door zijn droom, durfde hij het aan om, ondanks de grote risico’s, de Atlantische oceaan te doorkruisen op zoek naar de nieuwe wereld. Hij liet zich niet door de onbekendheid en onzekerheid over de reis tegenhouden, had een gedurfde visie en een rotsvast vertrouwen dat de reis hem ergens zou brengen.'

De werken van Bas Sebus worden samengesteld op basis van filosofische en literaire bronnen, wat resulteert in schilderijen met een 'idee' en een sterk communicatief karakter.
De werken van Bas Sebus worden samengesteld op basis van filosofische en literaire bronnen, wat resulteert in schilderijen met een 'idee' en een sterk communicatief karakter.

Storytelling | DE TOEPASSINGEN

Je product is een verhaal. Je organisatie is een verhaal. Je ideeën en plannen zijn een verhaal. En zelf ben je ook een verhaal. Tenminste als je er vanuit communicatie naar kijkt. Het verhaal is de eenheid waarin beeldvorming werkt. Hoe maak je nou een boeiend en inspirerend verhaal? Dan zit je in de techniek van storytelling. Maar je kunt het verhaal ook gebruiken als effectieve methodiek voor verandering.

Geloofwaardige en authentieke verhalen zijn steeds belangrijker in dit informatietijdperk, in deze mediacratie en kenniseconomie. Hoe kun je iemand raken, overtuigen, inspireren of interesseren? Dat is een communicatievraag waar storytelling het antwoord op heeft. Tot zover de techniek. Maar storytelling is ook een methodiek om op specifieke ontwikkelingsdoelen ervaringsverhalen te verzamelen en te analyseren en zo op een meer intuïtieve manier tot inzichten te komen die een organisatie op een bepaald thema echt verder helpen: kwaliteit, ontwikkeling, context, verandering, fusie, cultuur en kernwaarden. Dat werkt zo sterk omdat het wezenskenmerk van het verhaal juist transformatie is. Omdat het verhaal altijd gaat over een uitdaging, over iets wat aan een ambitie in de weg staat, over onverwachte tegenslagen en meevallers en over een 'heilige graal'.  

Wij helpen organisaties met vragen als:

  • Hoe werkt storytelling in de praktijk?
  • Hoe vind je de verhalen die er toe doen?
  • Hoe maak je verhalen die er toe doen?
  • Hoe vertel je verhalen die er toe doen?
  • Hoe stuur je op al die verhalen?

Hieronder geven we enkele praktische toepassingen van storytelling waar wij ervaring mee hebben opgedaan.

productstory

Elk product verdient een goed verhaal. Met name in high awareness producten. Maar eigenlijk geldt dat voor elk product. Zit er dan een verhaal in elk product? Zeker! Ook in spaanplaat en spijkers zit een verhaal, net als in HR Advies of Managed Print Services. De kern ervan heet: waarde. De kunst is om die te zien: vanuit het oogpunt van de klant of burger. Door zo'n verhaal onthouden mensen de naam van het product en het product zelf veel beter. Lees hier meer over de product story.

corporate story

Communicatie betekent letterlijk delen. En wat kun je nou beter delen dan verhalen? Niet alleen extern, maar vooral ook intern. Want door het delen van verhalen, deel je ook een toekomst en het gevoel van lotsverbondenheid en onderlinge samenhang. Zo'n verhaal is de corporate story. Elke organisatie heeft er een. Een verhaal dat het karakter, de ziel of de 'personality' weerspiegelt. Een corporate story zet onderdelen als missie, visie, strategie, historie, trotsmomenten en uitdagingen in één verhalend verband. Eigenlijk heel logisch, want medewerkers identificeren zich minder met hun arbeidscontract dan met het verhaal van hun organisatie. En klanten hebben een verhaal nodig om het merk van een organisatie te beleven. Anders identificeren ze zich er ook niet mee. Lees hier meer over de corporate story

kernwaarden en storytelling

Voor de cultuur en identiteit van een organisatie zijn kernwaarden van belang omdat juist die praktische betekenis hebben voor het gedrag. Alleen heeft het 'afkondigen' van kernwaarden als normen op zichzelf niet heel veel zin. Je zult moeten laten zien wat waarden in de praktijk in alle lagen en hoeken van de organisatie betekenen. In kwalitatieve interviews halen wij authentieke belevingsverhalen, zingevingsverhalen en ervaringsverhalen rondom kernwaarden op en laten management en medewerkers daarop reflecteren in workshops, waarbij we gezamenlijk tot een krachtig verhalen-web rondom de kernwaarden komen. Op basis van deze archetypische verhalen komen kernwaarden tot leven en beïnvloeden kernwaarden het gedrag. 

Leiderschap en storytelling

Uiteraard is leiderschap nauw met cultuur en communicatie en dus met verhalen verbonden. Leiders moeten inspireren, de 'Leitkultur' uitdragen en in woord en gebaar de kernwaarden uitdragen. Op alle niveaus in de organisatie. Wij helpen het leiderschap door op zoek te gaan naar cultuur-bevestigende verhalen. De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang het maar om aansprekende verhalen gaat. Lees hier meer over leiderschap en storytelling.

Untold stories en storytelling

Maar organisaties vertellen ook een heleboel verhalen niet. Deze ‘untold stories‘ worden wel omschreven als 'het gat in een donut, die de donut een donut maakt en geen oliebol'. Met kwalitatieve interviews zorgen wij ervoor dat mensen gehoord worden. Dat organisaties vanuit de belevingswereld van hun eigen medewerkers zelf tot inzichten komen door het vangen van ervaringsverhalen, belevingsverhalen en zingevingsverhalen en door het in workshops samen bespreken daarvan in termen van storytelling en zo tot even vanzelfsprekende als waardevolle inzichten komen. De kracht van storytelling werkt dan in de workshop zelf, maar ook doordat de samengestelde verhalen voor iedereen in de organisatie heel herkenbaar zijn en doorverteld worden. 

Verandering en storytelling

Storytelling en verandering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het wezenskenmerk van een verhaal is transformatie. De hoofdpersoon is aan het eind van een verhaal niet meer dezelfde als hij was aan het begin van dat verhaal. En wat dan als de hoofdpersoon een bedrijf is? Of een afdeling? Of een team? Of een individuele werknemer? Welke transformatie maakt die dan door? Welke reis legt die dan af? Wie zijn dan je helpers? Wie of wat zijn je tegenstrever? Waar ligt de uitdaging? Hoe ziet de weg eruit? Wat valt er te winnen?

Wij beluisteren, verzamelen, analyseren en delen  belevingsverhalen, zingevingsverhalen en ervaringsverhalen van medewerkers, managers, leiders en professionals op specifieke elementen die bij de verandering een rol spelen, zoals cultuur, uitvoeringskwaliteit, kernwaarden en het grote thema van verandering zelf. Hier lees je meer over communicatie bij verandering

Met name in professionele organisaties waar steeds dezelfde soort projecten of programma's lopen in min of meer dezelfde samenstelling, is de evaluatie een krachtig instrument voor verdere kwaliteitsverbetering. Lees meer over verhalend evalueren

klantverhalen en storytelling

Organisaties hebben de mond vol van klantgericht werken, de klant centraal, klantgestuurd, klantgefocused en klantgeblablabla. Maar ga gewoon eens aan de slag met levensechte ervaringsverhalen van klanten. Want klanten laten zich steeds vaker door klanten leiden bij hun aankooporiëntatie. Op basis van klantverhalen verhogen hotelketens, restaurants en persoonlijke dienstverleners hun omzet. Ook in de B2B sector. Door dat soort verhalen maken medewerkers de ervaring van klanten als het ware zelf mee. Breng ook eens de customer journey in kaart en haal de klant letterlijk in huis. Laat een serie levensechte klantprofielen (persona's) opstellen en hang die in posterformaat op alle plekken waar medewerkers met klanten te maken hebben. Dan onthouden ze voor wie ze het doen. Meer lezen over klantverhalen?

professioneel profiel of geschreven zelfportret

Professioneel profiel of geschreven zelfportret

Het belangrijkste wat je verkoopt ben je zelf. Succes staat of valt met de manier waarop je jezelf verkoopt. Laat nooit een ander definiëren wie jij bent. Bijvoorbeeld bij offertes, in (elevator) pitches, op je website of social media, bij presentaties of tijdens het netwerken. Kwestie van 'personal branding'. Dan is het wel zo prettig als je een goed verhaal hebt dat bij potentiële opdrachtgevers blijft hangen. Maar minstens zo belangrijk: een geschreven zelfportret geeft zelfinzicht, eigenwaarde en professionele trots. Het maakt dat je jezelf krachtig kunt presenteren. Meer weten over personal branding

Wilt u een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over de mogelijkheden van storytelling voor uw organisatie?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

De wetenschappelijke kant van storytelling 1
De wetenschappelijke kant van storytelling 1
De wetenschappelijke kant van storytelling 2
De wetenschappelijke kant van storytelling 2