hoe maak je Website? Maar vooral: waarom? onze tips

Natuurlijk moet je een website maken. Maar denk ook eens na waarom? En hoe je de juiste mensen naar je website trekt. Want daar gaat het om: vindbaarheid. En dus om SEO. En pas als dat goed werkt, SEA.

Website in Jimdo voor restaurant Classico in Amsterdam Oud-Zuid
Website in Jimdo voor restaurant Classico in Amsterdam Oud-Zuid
Website restaurant Di Bruno in Amsterdam Oud-Zuid, inclusief huisstijl en logo.
Website restaurant Di Bruno in Amsterdam Oud-Zuid, inclusief huisstijl en logo.
Website in WordPress voor EdelenbosHessels, inclusief huisstijl en het logo.
Website in WordPress voor EdelenbosHessels, inclusief huisstijl en het logo.
Website voor restaurant Piccolo Mondo op de Nieuwmarkt in Amsterdam.
Website voor restaurant Piccolo Mondo op de Nieuwmarkt in Amsterdam.
Website DuynsteePolak communicatie in Jimdo
Website DuynsteePolak communicatie in Jimdo
Website voor restaurant Tango Grill aan het Rembrandtplein in Amsterdam.
Website voor restaurant Tango Grill aan het Rembrandtplein in Amsterdam.

Een website bouwen kan tegenwoordig heel eenvoudig. Met bouwpakketten als Jimdo, WordPress of Joomla kies je uit talloze templates een 'thema' (lay-out), je neemt er een hostingpakket bij en je bent voor de helft klaar. Binnen twee uur kun je in de lucht zijn. Zelfs een webshop behoort tegenwoordig tot de standaard mogelijkheden. Maar niet iedereen is even handig of vertrouwt toch meer op de professionele inbreng van anderen. Want je website is natuurlijk wel je visitekaartje op internet, als het al niet je verkoopkanaal is. 

onze ervaring met websites bouwen

We weten wat het is om een SEO-vriendelijke website te bouwen en te onderhouden. We kennen de kneepjes van het online vak. En we hebben ruime ervaring in contentmarketing. In Jimdo, een prima basissysteem waarin je zelf makkelijk kunt werken - onze eigen website is bijvoorbeeld in Jimdo gemaakt - kennen we onze weg. We zijn zelfs officieel Jimdo-expert. Voor WordPress werken we qua ontwerp samen met twee super-experts, waarbij je kunt kiezen tussen een totaal tailor made WordPress website of een 70 procent tailor made WordPress website.

web-design en webstrategie

In de eerste plaats heb je het grafische design van je site. Beeld is belangrijk voor de sfeer van je site. Maar let op: het moet wel functioneel blijven. En het moet vooral passen bij de business waar je in zit, dus bij de belevingswereld van je klanten. Met andere woorden: ken je klant. Hoe actief wil je prospects en klanten naar je site trekken? Wat is het online-gedrag? Wat is het zoekgedrag? Hoe past de website straks bij je andere marketingactiviteiten? Welke combinaties zijn er mogelijk? Naarmate je klant meer online actief is, zul je qua design meer in je website moeten investeren. Maar bedenk wel: vindbaarheid heeft niet met design, maar puur met content te maken. Content is niet voor niets king.

content

Waar het design de look-and-feel van je website bepaalt, kun je met content je product of dienst onder de aandacht brengen. Dat is niet vrijblijvend. Zoekmachines speuren websites af op herkenbaarheid. Niet willekeurig welke herkenbaarheid, maar herkenbaarheid in jouw branche. Daarvoor leggen de spiders en crawlers van zoekmachines standaarden aan, aan de hand van model-sites. Vervolgens vergelijken ze jouw website met die standaard website. Dat gaat puur over content. Het resultaat is je organische vindbaarheid.  

1. SEO

De hamvraag bij een website is dan ook: hoe trek je publiek/traffic? Op drie manieren. Het begint met SEO; Search Engine Optimization of Zoekmachine-optimalisatie. Dat is het actief optimaliseren van een website om de organische vindbaarheid ervan te vergroten. Dat werkt op zoekwoorden (tagwords), meta-data, headers, URL's, Alt-teksten, linkbuilding, met tekst/html-verhouding, loading speed, aanmelden bij zoekmachines, responsive design en nog wat van die slimmigheidjes. Maar één ding is duidelijk: zonder bezoekers heeft je website niet heel veel zin. Met Google Analytics (gratis) kun je makkelijk zelf je bezoekersaantallen in de gaten houden en zien waar bezoekers op zoeken en daar je website op aanpassen. 

2. Adwords campagne

De tweede manier om traffic te genereren is via Adwords. Dat zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden, gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger de prijs. Je kunt gebruik maken van het Pay-per-click (PPC) systeem. Maar zelfs dan kan dit een dure manier van zichtbaarheid worden als maar één op de 1.000 bezoekers iets bij je afneemt. Zorg er in elk geval voor dat je eerst organisch goed vindbaar bent voordat je gaat adverteren. En dat je een duidelijke propositie hebt: wat valt er bij jou te halen?

3. contentmarketing

De derde manier is contentmarketing. Dat is het aanbieden van relevante, vraaggerichte informatie aan prospects en klanten waardoor je voor hen een bron van betrouwbare informatie wordt. De content kan op alle mogelijke manieren worden aangeboden: blogs, (instructie)video's, infographics, vlogs, long posts, nieuwsbrief, tweets, white papers etc. Je hoeft ook niet per se alleen op je eigen website te posten. Linkedin, Twitter, Instagram en Facebook zijn uiteraard ook heel geschikt om aan contentmarketing te doen, net als platforms als Frankwatching. Dat werkt zelfs heel goed omdat je op die manier aan linkbuilding doet: drukbezochte websites die naar jouw site verwijzen. Ben je bijvoorbeeld managementconsultant dan kan een blog of whitepaper op ManagementSite met een verwijzing naar je eigen website een manier zijn om de juiste doelgroep te trekken. Linkbuilding, onthou dat woord.

conclusie voor je website

De kunst is om via deze drie mogelijkheden bezoekers naar je website te leiden: SEO, contentmarketing en als je dat allemaal op orde hebt, ook een slimme adwords-campagne.


Wilt u een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over uw website?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.