Website maken? onze tips

Natuurlijk moet je een website maken. Maar hoe trek je de juiste klanten naar je website? Want daar gaat het om: vindbaarheid en conversie. En dus om SEO, structuur, contentmarketing, inbound marketing, sociale media en calls-to-action.

Jimdo website maken voor BRAVE Sales Solutions
Geoptimaliseerde Jimdo website voor BRAVE Sales Solutions.
Jimdo website voor restaurant Di Bruno Amsterdam
Geoptimaliseerde Jimdo website voor restaurant Di Bruno in Amsterdam Oud-Zuid, inclusief huisstijl en logo.
Jimdo website maken voor restaurant Classico Amsterdam
Geoptimaliseerde Jimdo website voor restaurant Classico in Amsterdam Oud-Zuid
WordPress website maken voor EdelenbosHessels
Geoptimaliseerde WordPress website voor EdelenbosHessels, inclusief huisstijl en het logo.
Jimdo website maken voor restaurant Amsterdam
Geoptimaliseerde Jimdo website voor restaurant Piccolo Mondo op de Nieuwmarkt in Amsterdam.
Website maken voor Marcel Sennema
Geoptimaliseerde website in WordPress voor Marcel Sennema, informatie-architect en transformation-officer.
Jimdo website maken voor Rob Schallenberg
Geoptimaliseerde website in Jimdo voor Rob Schallenberg, organisatieadviseur.
Website maken, content marketing, SEO
Geoptimaliseerde webcopy voor Edelenbos Executive Solutions inclusief logo en huisstijl
Jimdo website maken
Geoptimaliseerde Jimdo website voor DuynsteePolak communicatie
Webshop maken
Geoptimaliseerde webshop voor de verkoop van fotoboeken
Website maken, contentmarketing en SEO
Geoptimaliseerde website in Jimdo voor Vinocchio, inclusief logo
Geoptimaliseerde website voor BRAVE People
Geoptimaliseerde website voor BRAVE People

Een website bouwen kan tegenwoordig heel eenvoudig. Met bouwpakketten als Jimdo, WordPress of Joomla kies je uit talloze templates een 'thema' (lay-out), je neemt er een hostingpakket en email-pakket bij en je bent voor de helft klaar. Binnen twee uur kun je in de lucht zijn. Zelfs een webshop behoort tegenwoordig tot de standaard mogelijkheden. Maar niet iedereen is online even handig en vertrouwt toch meer op de professionele inbreng van anderen. Want je website is natuurlijk wel je visitekaartje op internet, als het al niet je verkoopkanaal is. 

onze ervaring met websites bouwen

We weten wat het is om een SEO-vriendelijke website te bouwen en te onderhouden. En we hebben ruime ervaring in het optimaliseren van je website en het verder uitbouwen daarvan met SEO-vriendelijke contentmarketing en inbound marketing. In Jimdo, een prima basissysteem waarin je zelf makkelijk kunt werken, kennen we onze weg. DuynsteePolak is zelfs officieel Jimdo-expert. Voor WordPress werken we qua ontwerp samen met twee super-experts, waarbij je kunt kiezen tussen een totaal tailor made WordPress website of een 70 procent tailor made WordPress website.

webstrategie: thought leadership

Denk vanuit je klant: wat zoekt die? Naarmate je doelgroep meer online 'leeft', zul je meer aandacht moeten geven aan je design. Denk eens na over de verhouding tekst/beeld. Dat beeld moet vooral passen bij de (sfeer van de) business waar je in zit, dus bij de belevingswereld van je klanten. Met andere woorden: ken je klant. En nog belangrijker: bedien je klant. Hoe? Door precies de informatie aan te bieden waarnaar je klant op zoek is. Kijk eens naar een aantal concurrenten. Hoe presenteren zijn zich online? En waarom? Zoek gewoon eens op de belangrijkste zoektermen die jij zelf ook zou intikken als je een klant van jezelf zou zijn. Waar kom je uit? Heb je al eens nagedacht hoe de buyer journey eruit ziet? Welke stappen zet je klant allemaal voordat hij met iemand in zee stapt? Anders gezegd: hoe ziet de verkoop-funnel eruit, zeg maar de trechter of fuik waarin je van een bezoeker een lead kunt maken, van een lead een klant en van een klant een vaste relatie? Hoe zoekt hij/zij? In de zakelijke, financiële en publieke dienstverlening gaat het om reputatie en autoriteit. Die laat je zien door een thought leadership strategie te volgen. Je wilt best in class zijn. Maar de belangrijkste vraag bij je hele online presentie is: hoe trek je bezoekers? Dat is waar het begint. 

SEO

Het begint met je 'organische vindbaarheid'. Je zult online gevonden moeten worden op de zoektermen die voor jouw business relevant zijn. Als je pas op pagina 5 van Google verschijnt op het scherm van iemand die op zoek is naar wat je aanbiedt, dan heb je een probleem. De hamvraag bij een website is dan ook: hoe trek je bezoekers/traffic? Op drie manieren. Het begint met SEO; Search Engine Optimization of Zoekmachine-optimalisatie. Dat is het actief optimaliseren van een website om de organische vindbaarheid ervan te vergroten. Het is een vorm van marketing. Voor de liefhebbers: SEO valt onder SEM, onder Search Engine Marketing. Net als SEA: Search Engine Adversing. Ok, hoe ga je nou voor SEO te werk? Dat doe je door goed naar het zoekgedrag van je klanten te kijken en daar je website op in te richten. Dat werkt op zoekwoorden (tagwords), meta-data, headers, URL's, Alt-teksten, linkbuilding, met tekst/html-verhouding, loading speed, aanmelden bij zoekmachines, responsive design en nog wat van die slimmigheidjes. Zoekmachines speuren websites af op herkenbaarheid. Niet willekeurig welke herkenbaarheid, maar herkenbaarheid in jouw branche. Daarvoor leggen de spiders en crawlers van zoekmachines standaarden aan, aan de hand van model-sites. Vervolgens vergelijken ze jouw website met die standaard website. Dat gaat puur over content en context. Het resultaat is je organische vindbaarheid. Met een tool als Google Analytics (gratis) kun je makkelijk zelf je bezoekersaantallen in de gaten houden en zien waar bezoekers op zoeken en daar je website op aanpassen. 

Adwords campagne

De tweede manier om traffic te genereren is via Adwords. Dat zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden, gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger de prijs. Je kunt gebruik maken van het Pay-per-click (PPC) systeem. Maar zelfs dan kan dit een dure manier van zichtbaarheid worden als maar één op de 1.000 bezoekers iets bij je afneemt. Zorg er in elk geval voor dat je eerst organisch goed vindbaar bent voordat je gaat adverteren. En vervolgens dat je een duidelijke propositie hebt: wat valt er bij jou te halen? En duidelijke calls to action, want anders zijn de vogels alsnog gevlogen.

3. contentmarketing en inbound marketing

De derde manier om bezoekers te genereren is contentmarketing. Dat is het aanbieden van relevante, vraaggerichte informatie aan prospects en klanten waardoor je voor hen een bron van betrouwbare informatie wordt. De content kan op alle mogelijke manieren worden aangeboden: blogs, (instructie)video's, infographics, vlogs, long posts, nieuwsbrief, tweets, white papers etc. Je hoeft ook niet per se alleen op je eigen website te posten. Je hebt meerdere kanalen tot je beschikking. Social media als Linkedin, Twitter, Instagram, youtube en Facebook zijn ook heel geschikt om aan contentmarketing te doen, net als kennisplatforms als Frankwatching. Dat werkt zelfs heel goed omdat je op die manier aan linkbuilding en backlinks doet: drukbezochte websites die naar jouw site verwijzen. Ben je bijvoorbeeld managementconsultant dan kan een blog of whitepaper op ManagementSite met een verwijzing naar je eigen website een manier zijn om de juiste doelgroep te trekken. Bovendien laat je op deze manier zien dat je autoriteit hebt op jouw vakgebied. En domein autoriteit is belangrijk voor een thought leadership strategie. Als je informatie op een systematische manier wilt aanbieden, met de bedoeling om van bezoekers leads en van leads klanten te maken, dan heb je het over inbound marketing. Daarmee probeer je door het aanbieden van nuttige informatie in de vorm van een video, white peper of ebook de zakelijke emailadressen van je bezoekers te krijgen. Heb je die eenmaal, dan kun je met die warme contacten telkens weer een stapje verder gaan in het verkoopproces.  

conclusie voor je website

De kunst is om via deze drie mogelijkheden bezoekers naar je website te leiden: SEO, contentmarketing/inbound marketing door een thought leadership strategie te volgen en als je dat allemaal op orde hebt, ook een slimme adwords-campagne.

Wilt u updates ontvangen, op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen/inzichten of heeft u een concrete vraag? Laat van u horen en u hoort weer van ons. Uiteraard specifiek op dit thema en verder niet.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.