WORKSHOP STORYTELLING

workshop storytelling, cursus storytelling

Een workshop storytelling bestaat uit twee delen: een kennismaking met storytelling en de toepassing van storytelling op een thematiek in uw organisatie.

 

In het kennismakingsgedeelte kunnen we meer algemene vragen behandelen als:  

  • Wat zijn de principes van storytelling?
  • Hoe werkt corporate storytelling in de praktijk?
  • Wat zijn de toepassingsmogelijkheden?
  • Hoe vind je de verhalen die er toe doen?
  • Hoe maak je verhalen die er toe doen?
  • Hoe vertel je verhalen die er toe doen?
  • Hoe stuur je op al die verhalen?

We leren deelnemers aan de hand van oefeningen om technieken van storytelling in de praktijk te gebruiken en laten voorbeelden uit de praktijk zien. 

voorbereiding van de workshop

In het kennismakingsgedeelte sorteren we al voor op de thematiek die in de workshop centraal staat. Zo kan een organisatie haar eigen verhaal willen ontdekken in een nieuwe context. Daar kunnen we in een workshop heel gestructureerd aan werken. Maar de thematiek kan ook heel concreet te maken hebben met de interne of externe communicatie, met cultuur en/of identiteit. Het kan te maken hebben met de missie, visie of strategie van een organisatie of met een veranderingsproces. In al deze gevallen levert deze workshop kansrijke inzichten en denkrichtingen op voor een richtinggevend, samenbindend of bezielend verhaal gericht op vernieuwing, verbetering of verandering. 

onderzoek voorafgaand aan de workshop

Om inzicht te krijgen in de thematiek, wordt een workshop voorafgegaan door een kort oriënterend onderzoek. Dat kan een online onderzoek zijn, een aantal interviews, een 'huiswerk-opdracht' of een combinatie daarvan. De output van het onderzoek vormt de input voor de workshop. Tijdens de workshop zetten we deelnemers in de vertel-stand. Ook de deelnemers die normaal gesproken niet snel van zich laten horen. Daarbij werken we met prikkelende stellingen, citaten, cartoons, dilemma's of korte verhalen uit de onderzoeksfase. We proberen deelnemers uit het bewuste, cognitieve muizenbrein te halen en naar het onbewuste, intuïtieve olifantenbrein te leiden door een associatieve manier van denken en door het delen van ervaringen, dromen, wensen, verwachtingen, beelden en ideeën rondom de aangesneden thematiek. Dat levert altijd kansrijke inzichten en denkrichtingen op voor vernieuwing, verbetering en verandering. 

Interesse in een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over een workshop storytelling?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Testimonial