· 

Workshop Communicatie bij Verandering; zo lukt het wel!

In de Workshop 'Communicatie bij Verandering' zie je hoe een andere manier van communiceren een verandering rugwind geeft in plaats van zijwind. Dat bespaart niet alleen een hoop frustratie, maar scheelt ook tijd en geld en dát levert weer concurrentieel c.q. maatschappelijk voordeel op.

Communicatie is een kritische succesfactor bij verandering. Maar meestal hoor je dat pas achteraf, als er gezegd wordt: 'We hadden het ook beter moeten communiceren.' Vergeten wordt dat communicatie ook een katalysator kan zijn van de verandering. Dat zit aan de up-side en levert concurrentieel c.q. maatschappelijk voordeel op. Alleen wordt die kans lang niet altijd benut. Hoe kan het beter?    

corporate conversatie rondom de verandering

Het centrale thema van deze workshop is verandering. Meer specifiek: de communicatie rondom de verandering. Wat de interne monoloog is voor een mens, is de corporate conversatie voor een organisatie. En net als dat bij ons deze innerlijke monoloog actief wordt in situaties die er in ons leven toe doen, moet ook de corporate conversatie gevoerd worden op momenten die er in het leven van een organisatie toe doen. Verandering is zo'n moment. Het is de rol van de communicatieadviseur om, in nauw contact met het verander-team, de conversatie rondom de verandering (ontwikkeling of beter nog 'evolutie') te positioneren, te structuren, te faseren en te modereren. Op die manier ontwikkel je een 'verander-taal' en als je het dan eens bent over de woorden, ben je het ook eens over de inhoud. Hoe doe je dat als communicatieadviseur? In de kern heeft het te maken met de rolopvatting van communicatie. Daar concentreren we ons op in deze workshop. 

de communicatie bij verandering vraagt om speciale aandacht

In de workshop laat ik het verschil zien tussen instrumentele communicatie en bezielde communicatie. De workshop wordt geprogrammeerd rondom een concreet veranderingsvraagstuk zodat de inzichten die je opdoet meteen in de praktijk toepasbaar zijn. Tijdens de workshop daag ik deelnemers uit tot actieve gedachtevorming en -uitwisseling rondom thema's als onzekerheid, verwachtingen en het voorkomen van teleurstellingen. De workshop leidt tot een aanzienlijke versnelling en verbetering van het veranderingsproces wat ook weer voordelen heeft bij een volgende verandering: Yes we can!

wat komt er in de workshop aan de orde?


Workshop storytelling
Workshop Communicatie bij Verandering voor ABN Amro in De Efteling

 

  • Het verschil tussen instrumentele communicatie en storytelling;
  • Omgaan met onzekerheid, bedreigingen en teleurstellingen;
  • De rol van de (verander)cultuur bij verandering;
  • Weerstand (tegen-verhalen en untold stories); hoe ga je ermee om?
  • Het faseren van de communicatie rondom de verandering;
  • Het structureren van de communicatie rondom de verandering;
  • Segmentatie interne doelgroepen + centrale vragen; 
  • Dominante communicatiestijlen per fase en circulair communiceren;
  • Wanneer betrek je medewerkers bij het proces?
  • Het positioneren van de verandering in de lopende organisatie;
  • Welk narratief en welk motto in welke fase? 
  • Hoe verzamel je verhalen rondom het waarom, het wat en het hoe? 
  • Hoe cluster je die verhalen? 
  • Hoe stuur je op die verhalen?

verhalenderwijs naar een veranderingsproces kijken

Zwerver, pionier, pelgrim en soldaat staan voor de fases van een veranderingsproces, maar in elke fase zijn alle vier de personages vertegenwoordigd. 

Klik op het beeld om uit te vergroten.

sterke punten van de workshop


Workshop storytelling

Samen bepalen we het doel van de workshop. Maar het gaat altijd om verandering, het positioneren van de verandering in de 'lopende' organisatie en het faseren en structureren van de communicatie ervan. Je leert om rond de juiste vragen verander-verhalen op te halen, te clusteren, te analyseren en van daaruit gefaseerd te gaan communiceren om zo de verandering in de organisatie stap voor stap vorm te geven. We laten zien hoe dat werkt. 

 

Je gaat door de bril van het verhaal naar het veranderingsproces in je eigen organisatie kijken. Vervolgens leer je om van daaruit de communicatie voor de verandering op te gaan bouwen en het leiderschap in dit proces te adviseren. Dat begint met het positioneren van het veranderingsproces in de organisatie, met een duidelijke communicatiestijl, met een narratief en met een motto voor de eerste fase: het waarom van de verandering.

Verandering is een episch verhaal met een call to adventure, een hoofdpersoon (de organisatie), met actoren en factoren die meewerken of tegenstribbelen en met een heilige graal die je strak in het vizier moet houden. Maar je kunt het ook heel praktisch benaderen. 

voor wie is deze workshop bedoeld?


 

  • Communicatieadviseurs die gestructureerd en gericht willen communiceren en adviseren bij een veranderingsproces;
  • Verander-teams die goed beslagen ten ijs willen komen;
  • Managers die meer impact willen hebben op hun omgeving in een veranderingsproces;
  • Leiders (en informele leiders) die grote veranderprocessen communicatief in goede banen willen leiden. 

Na het volgen van de Workshop:


Workshop storytelling
  • Weet je waarom bezielde communicatie beter werkt dan instrumentele communicatie;
  • Heb je inzicht in de achterliggende structuur van een verandering;
  • Kun je gefaseerd en gestructureerd werken aan de communicatie rondom de verandering;
  • Weet je hoe je een veranderingsproces in de lopende organisatie positioneert;
  • Heb je per fase een narratief voor de verandering en een motto;
  • Weet je hoe je gesegmenteerd authentieke verhalen moet ophalen, clusteren en analyseren;
  • Heb je beeld bij de communicatiestijl per fase;
  • Weet je hoe je met tegen-verhalen (untold stories) omgaat;
  • Kun je het veranderingsproces gestructureerd communiceren en (bij)sturen. 

De Jacobsschelp is het symbool van de

reiziger en reizen of 'de weg' is het centrale

thema bij verandering, groei en ontwikkeling. 

workshopleider


De Workshops worden verzorgd door Bob Duynstee. Bob studeerde rechten, heeft een journalistieke achtergrond en is een ervaren communicatieadviseur en expert op het gebied van storytelling. Bob heeft tientallen veranderingsprocessen geëvalueerd en adviseert organisaties in verandering. 

workshops o.a. voor:


reviews


'Leuk en leerzaam. Bob heeft ons een gestructureerde manier van communiceren bij onze verandering laten zien. Hier hebben we echt wat aan gehad. Dat was het belangrijkste.'

Communicatiemanager ministerie OCW

'Deze workshop heeft ons veranderingstraject enorm versneld. Dat kun je natuurlijk nooit bewijzen, maar daar ben ik van overtuigd. Blij dat we met ons verander-team hierover met je van gedachten hebben kunnen wisselen.'

Communicatiemanager NS

'Bob heeft ons inzicht en overzicht gegeven als het gaat om de communicatie bij ons veranderingsproces. Heel behulpzaam. Wat ik er persoonlijk van heb opgestoken: als het dan toch lastige tijden zijn, is een bezielde manier van communiceren nóg belangrijker.'

Vestigingsdirecteur ABN Amro 

'Het idee van de vonk-vlam-vuur als metafoor voor de verandering zal ik nooit vergeten. Bob is een creatieve ideeën-man die steeds vanuit de ideeën de praktijk in duikt. Heel verfrissend.'

Communicatieadviseur ontwikkelingshulporganisatie

'Met de verrassende insteek van Bob hebben we de 'magic' van Boer & Croon uit kunnen bouwen op een manier die we zelf niet voor mogelijk hadden gehouden.'

Peter Jurgens, Boer & Croon Corporate Communications

'Bob heeft de gave om direct de aandacht te grijpen en vast te houden. Hij spreekt pakkend, humoristisch, spits en afwisselend en zet tot denken aan.' 

Bart van Liebergen, Algemeen Directeur Medisch Centrum Amstelveen

'Ik geniet altijd enorm van Bob's verhalende manier van vertellen: luchtig, humoristisch en tegelijkertijd ook diepgaand met kennis van zaken.' 

Eunice Gubbels, eigenaar Yellowbox Loopbaancoaching en Training

'Bob laat zijn publiek tijdens een workshop geboeid luisteren maar kan ook flexibel ingaan op vragen zonder de draad van het verhaal te verliezen. Hij is aimabel en respectvol en heeft gevoel voor humor.´ 

Benita Mendes de Leon, Corporate Effectiveness Trainer, Maastricht

'Bob is een enthousiaste en leuke spreker, die zware onderwerpen op een lichte manier kan brengen, met humor maar vooral met focus en overzicht.'

Francien Resius, company counsellor ING

'Bob spreekt met overtuiging en flair. Hij weet inhoud en toon goed aan te passen aan gezelschap en doel en benut daarbij met speels gemak instrumenten als kennis, verrassing, humor, ernst of emotie.'

Felix Hillen, Managing Director The Student Hotel

practisch


  • Meer info mail@1001.nl of bel met Bob Duynstee op 06-54.222.976

meer weten?


Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0