· 

Workshop Storytelling

Storytelling is in de eerste plaats de meest effectieve manier van communiceren bij presentaties en speeches. Maar de rol van het verhaal in, van en voor organisaties gaat veel verder dan dat. In deze Workshop Storytelling kom je er achter wat die rol kan betekenen voor het missionaire succes van je organisatie. De workshop wordt volledig afgestemd op je specifieke vraag. Kun je meteen zien wat de inzichten die je opdoet je in de praktijk opleveren.

wat komt er in de workshop storytelling aan de orde?

Workshop storytelling
Workshop storytelling voor ABN Amro in De Efteling

Wat kan er in de Workshop Storytelling zoal aan de orde komen:  

 

  • Verschil tussen storytelling en corporate storytelling
  • Principes van storytelling
  • Begrippen als identificatie, perspectief en verbeelding
  • Hoe werkt corporate storytelling in de praktijk voor leiders, teams en organisaties?
  • Wat houden begrippen als spinning, framing en narratief in?
  • Wat is het achterliggende model bij ontwikkeling en verandering? 
  • Hoe zet je de corporate story en het proces van corporate storytelling in, voor het missionaire succes van je organisatie?   
  • Hoe krijg je inzicht in de cultuur van je organisatie via storytelling?
  • Hoe ga je om met tegen-cultuur, tegen-verhalen en untold stories?
  • Hoe verzamel je verhalen en wat is appreciative inquiery
  • Hoe cluster je verhalen? 
  • Hoe stuur je vervolgens op verhalen?

Een andere manier om naar een veranderingsproces te kijken

sterke punten van deze workshop storytelling

Workshop storytelling
In de literatuur gaan verhalen over hartstocht, dood, verraad, wroeging, wraak, sociale ongelijkheid, machtsmisbruik. Ze zijn grimmig, gruwelijk, bitter en zoet tegelijkertijd. En in jouw organisatie?

Samen bepalen we het doel van de Workshop Storytelling. Maar je leert altijd om verhalen te brengen, maar ook om verhalen op te halen, te analyseren, te clusteren en te gebruiken. Zo kom je heel dicht op de belevingswerkelijkheid van medewerkers te zitten en kun je de cultuur of het veranderingsproces van binnenuit bijsturen. We laten zien hoe dat werkt. En hoe je daar als communicatieadviseur, manager of leider gebruik van kunt maken.

 

Je leert ook om tegen-verhalen te vangen. Tegen-verhalen of untold stories zijn verhalen die als een tegen-web van verhalen een tegen-cultuur vormen ten opzichte van de gewenste cultuur. Het zijn verhalen die een alternatieve cultuur in stand houden. Je leert om door de bril van het verhaal naar de ontwikkeling van je eigen organisatie te kijken en zo te zien in welke film je zit. Ik laat je zien hoe je via de corporate story van de afgelopen 5, 3 of 1 jaar de ontwikkeling op een verander-thematiek in kaart kunt brengen, hoe je die thematiek vervolgens in een corporate conversatie kunt bespreken en wat de rol van communicatie daarbij is.  

voor wie is de workshop storytelling bedoeld?

De workshop is bedoeld voor: 

 

  • Communicatieadviseurs en senior communicatiemedewerkers die krachtiger willen kunnen communiceren en adviseren
  • Managers die meer impact willen hebben op hun omgeving
  • Leiders die grote veranderprocessen communicatief in goede banen willen leiden en hun boodschap krachtiger willen overbrengen. 

Na het volgen van onze Workshop Storytelling:

Workshop storytelling
De Jacobsschelp is het symbool van de reiziger. Zelf ben ik twee keer van Amsterdam naar Santiago gefietst en één keer gewandeld vanuit St. Jean Pied de Port.
  • Ken je de principes van storytelling en kun je die in de praktijk toepassen
  • Heb je inzicht in het fenomeen storytelling in de volle breedte
  • Weet je wat identificatie, verbeelding en perspectief inhouden
  • Heb je inzicht in achterliggende structuur van het verhaal (ontwikkeling en verandering)
  • Kun je een corporate story maken en inzetten
  • Weet je wat spinning, framing en narratief betekenen
  • Kun je een corporate conversatie opzetten en entameren
  • Weet je hoe je authentieke verhalen moet ophalen en hoe je verhalen moet clusteren en analyseren
  • Weet je hoe je met tegen-verhalen (untold stories) om gaat
  • Heb je geleerd om zelf een verhaal te componeren
  • Heb je technieken geoefend om het verhaal met overtuiging te vertellen

wij verzorgden workshops storytelling voor o.a.

workshopleider

Workshops van 1001 worden verzorgd door Bob Duynstee. Bob studeerde rechten, heeft een journalistieke achtergrond, is communicatie-specialist en heeft een rijke ervaring als evaluator en storyteller met een antenne voor untold stories. Bob heeft in de jaren 2007 - 2014 een uitgebreide literatuurstudie gedaan naar het fenomeen storytelling. Hij volgde zelf masterclasses bij o.a. Manfred van Doorn en Robert McKnee. Hij werkt op dit moment aan een praktijkboek over storytelling.

Invulling van de Workshop Storytelling is helemaal afhankelijk van je vraag. Ik denk daar graag met je over mee:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0