· 

Workshop Storytelling

Storytelling is in de eerste plaats de meest effectieve manier van communiceren bij presentaties en speeches. Maar de rol van het verhaal in, van en voor organisaties gaat veel verder dan dat. In deze 'Workshop Storytelling' kom je er achter wat die rol kan betekenen voor het missionaire succes van je organisatie, maar de workshop wordt wel volledig afgestemd op je specifieke vraag. Kun je meteen zien wat de inzichten die je opdoet je in de praktijk opleveren.

wat komt er in de workshop storytelling aan de orde?

Workshop storytelling
Workshop storytelling voor ABN Amro in De Efteling

Wat kan er in de Workshop Storytelling zoal aan de orde komen:  

  • Elementen van storytelling
  • Hoe werkt corporate storytelling in de praktijk voor leiders, teams en organisaties?
  • Wat is de relatie tussen beeldvorming en narratief?
  • Wat houden begrippen als spinning, framing en narratief in?
  • Wat is het achterliggende model bij ontwikkeling en verandering? 
  • Hoe krijg je inzicht in de cultuur van je organisatie via storytelling?
  • Hoe ga je om met tegen-cultuur, tegen-verhalen en untold stories?
  • Hoe verzamel je verhalen? 
  • Hoe cluster je verhalen? 
  • Hoe stuur je vervolgens op verhalen?

Een andere manier om naar een veranderingsproces te kijken

sterke punten van deze workshop storytelling

Workshop storytelling
In de literatuur gaan verhalen over hartstocht, dood, verraad, wroeging, wraak, sociale ongelijkheid, machtsmisbruik. Ze zijn grimmig, gruwelijk, bitter en zoet tegelijkertijd. En in jouw organisatie?

Samen bepalen we het doel van de workshop. Maar je leert altijd om verhalen (lees: narratieven) op te halen, te clusteren te analyseren en van daaruit te geen communiceren. Het ophalen van verhalen komt in de praktijk neer op kwalitatief interviewen (appreciative inquiry) en vragen naar voorbeelden of anekdotiek. Zo kom je als afdeling communicatie heel dicht op de belevingswerkelijkheid van managers, leiders en medewerkers te zitten en kun je de cultuur of het veranderingsproces van binnenuit bijsturen. We laten zien hoe dat werkt. En hoe je daar als communicatieadviseur, manager of leider gebruik van kunt maken.

 

Je leert ook om tegen-verhalen te vangen. Tegen-verhalen of untold stories zijn verhalen die als een tegen-web van verhalen een tegen-cultuur vormen ten opzichte van de gewenste cultuur. Het zijn verhalen die een alternatieve cultuur in stand houden. Je leert om door de bril van het verhaal naar de ontwikkeling van je eigen organisatie te kijken en zo te zien in welke film je zit en hoe je via de corporate story van de afgelopen 5, 3 of 1 jaar de ontwikkeling op een verander-thematiek in kaart kunt brengen en wat de rol van communicatie daarbij is.  

voor wie is de workshop storytelling bedoeld?

De workshop is bedoeld voor: 

  • Communicatieadviseurs en senior communicatiemedewerkers die krachtiger willen kunnen communiceren en adviseren;
  • Managers die meer impact willen hebben op hun omgeving;
  • Leiders die grote veranderprocessen communicatief in goede banen willen leiden en hun boodschap krachtig willen overbrengen. 

Na het volgen van onze Workshop Storytelling:

Workshop storytelling
De Jacobsschelp is het symbool van de reiziger en reizen of 'de weg' is het centrale thema bij verandering, groei en ontwikkeling.
  • Ken je de principes van storytelling en kun je die in de praktijk toepassen
  • Heb je inzicht in het fenomeen storytelling in de volle breedte
  • Heb je inzicht in achterliggende structuur van het verhaal (ontwikkeling en verandering)
  • Kun je werken aan een corporate story
  • Weet je wat spinning, framing en narratief betekenen
  • Kun je een corporate conversatie opzetten en entameren
  • Weet je hoe je authentieke verhalen moet ophalen en hoe je verhalen moet clusteren en analyseren
  • Weet je hoe je met tegen-verhalen (untold stories) omgaat
  • Heb je geleerd om zelf een verhaal te componeren
  • Heb je technieken geoefend om het verhaal met overtuiging te brengen

practisch

  • Reader Deelnemers ontvangen een reader met basisinformatie over storytelling als ondersteuning bij de workshop zelf;
  • Locatie Beurs van Berlage of Tribes (locatie Amstelstation). En uiteraard verzorgen we onze workshop in house voor bedrijven en organisaties;
  • Prijs Afhankelijk van vraagstelling, voorbereiding en uitvoering;
  • Meer info mail@1001.nl of bel met Bob Duynstee op 06-54.222.976

wij verzorgden workshops storytelling voor o.a.

workshopleider

De Workshops Storytelling wordt verzorgd door Bob Duynstee. Bob studeerde rechten, heeft een journalistieke achtergrond, is communicatie-specialist en heeft een rijke ervaring als evaluator en storyteller met een antenne voor untold stories. Bob: 'Als journalist paste ik de principes van storytelling al toe zonder dat ik me daar bewust van was. Onbewust bekwaam dus, als je dat al over jezelf zou mogen zeggen. Maar kennismaking met het fenomeen in 2007 en de uitgebreide literatuurstudie die daarop volgde, hebben mij naast mijn opleiding tot communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing de theoretische bagage gegeven die ik vanaf dat moment ben gaan toepassen in mijn werk. Ik heb daarvoor ook diverse masterclasses gevolgd, o.a. bij Manfred van Doorn en Robert McKnee en werk op dit moment aan een praktijkboek over storytelling.

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0