· 

Een goed artikel schrijven. Onze tips

Organisaties kunnen zichzelf prima in de picture spelen door een branded artikel te (laten) schrijven voor een vakblad, krant of online platform. Je kunt bijvoorbeeld je visie of mening geven in een discours of iets aankaarten dat betrekking heeft op je bedrijfsactiviteit of vakgebied. De backlink naar je eigen website heeft veel linkbuilding-waarde (SEO) en de pdf van een gepubliceerd artikel doet het ook goed op je eigen website. Wat zijn de belangrijkste tips voor het schrijven van een goed artikel?

Online artikel schrijven
Online artikel voor Frankwatching over beeldvorming met 11.600 views
  • Een onderwerp is één, een invalshoek is twee. Elk onderwerp heeft meerdere invalshoeken. Kies er een.
  • Vraag je eerst af wat de relevantie is voor de doelgroep van het vakblad, de krant of het online platform. In een vakblad schrijf je voor je eigen peers, dus daar mag je meer de diepte ingaan maar vermijd ook daar het niveau van de puntzakspecialist, tenzij je voor een wetenschappelijk forum schrijft. 
  • In een vakblad staat je invalshoek centraal, op de opiniepagina of op een online forum je mening (kijk hier voor position paper schrijven), op een online platform als Frankwatching en in de krant staat het onderwerp centraal. 

wat is je punt?


Online artikel schrijven
Artikel voor LinkPizza op Frankwatching (450.000 volgers) met 16.700 views
  • Vat de koe bij de horens val met de deur in huis en zaag van dik hout planken: wat is je punt, wat wil je daarover zeggen en waarom is dat geluid de moeite waard? 
  • Werk vervolgens in een zo recht mogelijke lijn naar de conclusie toe. Maak je in eerste instantie niet druk om mooi-schrijven en vermijd bijvoeglijke naamwoorden en de lijdende vorm (verstoppertje spelen).
  • Conclusie, intro en kop moeten op een logische manier in relatie staan tot elkaar. 
  • Verdeel je artikel in alinea's en markeer de topische zin. De topische zin is de belangrijkste zin in je alinea. Opgeteld zouden die topische zinnen de lijn van je verhaal moeten vertellen. 
  • Probeer in de intro van je artikel de strekking scherp neer te zetten en blijf de intro tijdens het werkproces ook steeds aanpassen (zonder de focus geweld aan te doen) zodat die straks met een paar rake zinnen de lezer in het verhaal trekt.  

een goed artikel schrijven? praktijkvoorbeelden


Online artikel schrijven
Artikel voor Epic Agility op Frankwatching met 3.400 views
  • Opsommen is geen schrijven. Connecting the dots is dat wel.
  • Cijfers en data zijn vooral in het schrijfproces belangrijk. Niet per se in het eindresultaat.
  • Veel bullet points? Dan ben je eerder bezig om een whitepaper te schrijven.
  • Een geschreven artikel kan, anders dan een gesproken lezing of presentatie, een hogere informatiedichtheid meekrijgen maar eigenlijk zit niemand op verregaande detaillering te wachten. Wel op een gedegen onderbouwing. 
  • Zoek het ook niet in de nuance van de nuance. Dus geen 50 shades of grey, geen enerzijds/anderzijds redeneringen, geen desalnietteminnen en desniettegenstaanden. Probeer zo recht voor zijn raap mogelijk te schrijven. 

een goed artikel schrijven? de metafoor


online artikel schrijven
Artikel voor presentatiecoach Frank van Leer met 13.600 views
  • Een voorbeeld, anekdote of metafoor kan soms helpen om een onderwerp of issue aan te kaarten, maar dan moet e.e.a. wel voor zichzelf spreken.   
  • Een opiniërend artikel heeft een lengte van ongeveer 600 tot 800 woorden. Een meer journalistiek artikel ... tja, dat hangt er van af. Met 2000 woorden heb je een hele krantenpagina voor jezelf, maar dan moet je ook echt goed kunnen schrijven. Voor online artikelen werk je met korte alinea's en maak je het stuk niet te lang.   
  • Zorg voor een duidelijk auteursprofiel, zodat de redacteur die je stuk in ontvangst neemt weet wie je bent en uit welke hoedanigheid je schrijft.
  • En als niet lukt om een artikel te plaatsen, bedenk dan dat je voor een artikel ook altijd een beroep kunt doen op een ghostwriter of een redacteur. En je kunt ook altijd nog onze compacte training 'Schrijven met Impact' volgen. 
  • En bedenk tot slot dat je de meeste tijd van het schrijven besteedt aan schrappen.

Bob Duynstee is communicatie-specialist met ruime journalistieke ervaring.

Wil je ook meer aandacht voor je product of organisatie? 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0