Hoezo een position paper?
Een position paper is geen snelle snack. Het is een scherpe, strategische tekst waarmee je iets in beweging zet. Omdat je ruimte ziet voor koers. Omdat er iets speelt in beleid, bestuur of publieke opinie en je wilt dat beleid, debat of besluitvorming subtiel kantelt.
Een goede position paper is als een kaarsrechte lijn op een rommelige kaart.
Besluitvorming
Voorafgaand aan besluitvorming. Om draagvlak te verkennen, opties te ordenen of het gesprek te structureren. Denk aan een beleidsnota of scenariorapport.
Crisiscommunicatie
Soms dwingt een situatie tot helderheid. Een position paper helpt om richting te geven. Ook in een crisis, conflict of politieke kwestie.
Opinievorming
Een position paper kan de vorm aannemen van een opiniestuk, bedoeld om publieke steun of draagvlak te creëren. Denk aan een artikel dat gericht is op media, beleid en publiek debat.
Participatie
Gebruik een position paper om betrokkenheid te stimuleren bij complexe kwesties. Zo nodig je uit tot meedenken en geef je richting aan constructief debat.
Visiestuk
Een position paper kan ook een visie verwoorden. Daarmee positioneer je je organisatie in het bredere debat, inhoudelijk en strategisch.
Beïnvloeding
Een position paper kan discussie en debat richten. Met als doel om beleid of besluitvorming subtiel te sturen.
Lobbytrajecten
In lobbytrajecten groeit een position paper vaak mee. Wat begint als argumentatieschema wordt al werkend verder ingevuld richting rapport of notitie.
Overtuigingskracht
Niet elke tegenstander overtuig je. Maar een goede position paper maakt de redenering wél begrijpelijk – ook voor wie nog twijfelt. Dat is vaak al genoeg.
Verduidelijken
Door een standpunt expliciet te maken, ontstaat ruimte voor afstemming. Zeker bij gevoelige dossiers helpt een position paper om interne of externe lijnen helder te krijgen.
van position papers
en andere kennisdocumenten