schakel tussen opdrachtgever en publiek

Bob Duynstee als workshopleider
Als praatjesmaker in gesprek met de zaal over de vraag: hoe val je op? Is weer eens wat anders dan: hoe val je af.
Workshop storytelling
Geïnterviewd door Salto TV Amsterdam over het thema storytelling.
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Praatjesmaker op het lustrum ASC/AVSV in de Westerkerk in 1991, toen het pak van Caspar nog paste.
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Dagvoorzitter op congres bedrijfsmaatschappelijk werkers in 2018
Bob Duynstee workshopleider workshop storytelling
Workshopleider ABN AMRO 'Leiderschap en Storytelling' in de Efteling 2015.
Bob Duynstee journalist en schrijver, communicatieadviseur en storyteller
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Bij de uitreiking van het eerste exemplaar van het jubileumboek 'Wij Amsterdamsche Studiosi' in 2001.
Workshop storytelling
Advocaat van de duivel op hoofdkantoor ABN AMRO in 2016
Bob Duynstee als moderator
Praatjesmaker op de Belgische week studentenvereniging 1987 met o.a. Carl Huijbregts (midden).
Bob als spreker, storyteller
Praatjesmaker op tennisclub Festina tijdens lustrum
Bob als storyteller en communicatieadviseur
Intellectuele voorbereiding op studententijd: eindexamen 1981 Ursula lyceum Horn

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Ik heb een juridische en journalistieke achtergrond en een brede interesse: economie, religie, psychologie, natuurwetenschappen, (kunst)geschiedenis, cultuur, filosofie en politiek. Is daar een rode draad in te ontdekken?

Zeker: de mens. Wie we zijn. Met ons karakter en ons gedrag. En hoe we gekomen zijn waar we staan, hoe we verder willen gaan en vooral: waar naartoe? Dat geldt ook voor organisaties. Ik ben benieuwd naar het thema 'ontwikkeling', naar het antwoord op de vraag hoe je van A naar B komt. Vandaar mijn interesse in communicatie, in corporate storytelling en meer in het bijzonder in position papers, learning histories en evaluaties.

Bob Duynstee communicatieadviseur en storyteller
Het dorp waar mijn wieg heeft gestaan. Roggel, leef klein aardig dörpke in een tekening van Ine Smeets
Bob Duynstee journalist en schrijver, communicatieadviseur en storyteller
Bijlage in de Weekagenda van NRC over BIER! van 8 pagina's in combinatie met met een tentoonstelling in het Amsterdams Historisch Museum.

neusje voor publiciteit

Na mijn studie rechten (UvA) heb ik van 1990 tot 2000 een stevige basis gelegd in de landelijke journalistiek met achtergrondverhalen, reportages, interviews, essays, analyses en opiniërende artikelen. O.a. voor NRC Handelsblad, Volkskrant, het FD, Algemeen Dagblad, Parool, Elsevier, HP/deTijd en een hele serie vakbladen, waaronder Advocatenblad, het Nederlands Juristenblad, De Journalist, Communicatie, Quote en Binnenlands Bestuur. Een neusje voor publiciteit, zeg maar. En dan leer je pas echt researchen, interviewen, analyseren, argumenteren en verhalen maken. Oh ja, en omgaan met deadlines.

Bob Duynstee journalist en schrijver, communicatieadviseur en storyteller
Van 1999 tot 2015 maakten wij het corporate magazine voor Boer & Croon Management Consultants.

opgericht door onze opdrachtgevers

Zonder het goed te beseffen, rolde ik in de wereld van de bedrijfsjournalistiek. Daar zat, als ik er zo op terugkijk, geen idee achter. Het destijds grootste advocatenkantoor van Nederland, Trenité Van Doorne vroeg of we hun nieuwsbrief wilden maken, managementbureau Boer & Croon of we hun corporate magazine wilden maken, net als de dienst Verkeer & Vervoer van de gemeente Amsterdam. De Hoge Raad der Nederlanden vroeg of we hun corporate brochure wilden maken en Strukton of we hun jubileumboek konden maken. Zo is het begonnen. Daarom hoor je hier wel eens iemand gniffelen dat we zijn opgericht door onze opdrachtgevers. 

Bob Duynstee bedrijfsvideo, corporate story
Samen met Erik Willems in actie tijdens filmopnames voor een corporate storytellingproject bij HP Valves.

mediaprofessional en communicatieadviseur

Prachtig natuurlijk, maar het ging en gaat mij nog altijd om het netto totaaleffect: wat levert dit de opdrachtgever op? Ondertussen leerde ik als hoofdredacteur wel wat creatieve professionals nodig hadden qua sturing om in één vloeiend proces tot het beste resultaat te komen. Daar heb ik vanaf 1998 brede ervaring mee kunnen opdoen. Alleen merk je dan ook dat je met een project altijd onderdeel bent van een groter geheel. Dat gaat verder dan alleen vorm en inhoud. Wat is het grotere plaatje? Voor welke vraag is wat we samen maken eigenlijk een oplossing? Of zou dat een oplossing moeten zijn? Dat raakte aan die vraag naar het netto totaaleffect. En dus volgde ik van 2000/2002 de opleiding Senior Communicatieadviseur (C) bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005/2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner. Zo leerde ik om over de rand van de kookpot in de keuken te kijken.

Evaluaties Bob Duynstee
Voor de gemeente Amsterdam heb ik ruimtelijke en infrastructurele projecten geëvalueerd. Voor een ontwikkelingshulp-organisatie een strategisch proces en voor Boer & Croon diverse opdrachten. Dan zie je mooi hoe subjectief de werkelijkheidsbeleving is.

ghostwriting en procesbegeleiding

Dat liep vanaf 2005 gelijk op met specialistische opdrachten zoals speeches voor bestuursvoorzitters, de redactie van opiniestukken, position papersbeleidsnota's

adviesrapporten en de evaluatie van strategische processen en ruimtelijke, infrastructurele en sociale projecten met vragen als: 'Hoe dan wel?' of 'Hoe nu verder?' Boeiend!

Storytelling Storyteller Bob Duynstee
Anders kijken naar de communicatie bij verandering. Hoef je achteraf ook niet meer te zeggen: hadden we het maar beter gecommuniceerd.

corporate storyteller

Daarmee werd mijn werk wel heel breed. Wat dééd ik nou eigenlijk. Eén ding wist ik zeker: alles wat ik deed, had op de een of andere manier altijd wel met een verhaal te maken. Maar hoe zat dat dan precies met de rol van het verhaal in organisaties? Daarom ben ik me vanaf 2007 gaan verdiepen in het fenomeen corporate storytelling. O.a. via literatuurstudie en masterclasses bij o.a. Manfred van Doorn en Robert McKee. Bij alles wat ik doe, probeer ik sindsdien zicht te krijgen op het 'verhaal' dat verteld wordt, dat verteld wil worden of dat juist niet verteld wordt.

bob als aan-elkaar-prater

En wat doen al die foto's hiernaast dan? Ik zet mijn ervaring ook graag in als workshopleider (storytelling), gespreksleider, dagvoorzitter of praatjesmaker en ben niet bang de vragen te stellen die niet automatisch gesteld worden. Ik verdiep me graag in een onderwerp om ergens nieuwe, maar dan wel heel erg lekkere chocola van te maken.