schakel tussen opdrachtgever en publiek

Bob Duynstee als workshopleider
Als praatjesmaker in gesprek met de zaal over de vraag: hoe val je op? Is weer eens wat anders dan: hoe val je af.
Workshop storytelling
Geïnterviewd door Salto TV Amsterdam over het thema storytelling.
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Praatjesmaker op het lustrum ASC/AVSV in de Westerkerk in 1991
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Dagvoorzitter op congres bedrijfsmaatschappelijk werkers in 2018
Bob Duynstee workshopleider workshop storytelling
Workshopleider ABN AMRO 'Leiderschap en Storytelling' in de Efteling 2015.
Bob Duynstee journalist en schrijver, communicatieadviseur en storyteller
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Bob Duynstee als dagvoorzitter
Bij de uitreiking van het eerste exemplaar van het jubileumboek 'Wij Amsterdamsche Studiosi' in 2001.
Workshop storytelling
In de rol van advocaat van de duivel op hoofdkantoor ABN AMRO in 2016
Bob Duynstee als moderator
Praatjesmaker op de Belgische week studentenvereniging 1987 met o.a. Carl Huijbregts (midden).
Bob als spreker, storyteller
Praatjesmaker op studententennisclub Festina tijdens lustrum
Bob als storyteller en communicatieadviseur
Intellectuele voorbereiding op studententijd: eindexamen 1981 Ursula lyceum Horn

meer weten?

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Schrijver, hoofdredacteur en uitgever van jubileumboeken en magazines. Redacteur en ghostwriter van opiniestukken, position papers, rapporten, artikelen, reportages en personal pitches. Ik heb een juridische en journalistieke achtergrond en een brede interesse: economie, religie, psychologie, (kunst)geschiedenis, cultuur, filosofie en politiek. Is daar een rode draad in te ontdekken?

Zeker: de mens. Wie we zijn. Met ons karakter en ons gedrag. En hoe we gekomen zijn waar we staan, hoe we verder willen gaan en vooral: waar naartoe? Dat geldt ook voor organisaties. Ik ben benieuwd naar het waarom, naar het ontstaansverhaal, het veranderverhaal en het toekomstverhaal van organisaties. Niet eens als doel op zichzelf -de corporate memory-, maar omdat ik wil weten en snappen waar een organisatie vandaan komt, hoe een organisatie wordt beleefd en hoe ze zich heeft ontwikkeld tot waar ze nu staat. En ja, ik hou nu eenmaal van schatgraven.

Bob Duynstee communicatieadviseur en storyteller
Roggel, leef klein aardig dörpke in een tekening van Ine Smeets

verdwaalde jurist

Geboren in een klein midden-Limburgs dorpje waar mijn vader apotheekhoudend huisarts was, trok ik begin jaren tachtig vol verwachting naar Amsterdam, waar ik psychologie had willen gaan studeren, maar dat was toen nog te bèta. Dan graag kunstgeschiedenis. Maar dat zag mijn vader niet zitten. 'Geen droog brood in te verdienen', bromde hij. Dus werd het geschiedenis, de moeder van de verhaalkunde. Alleen was die studie dan weer, met alle research en papers, nauwelijks te combineren met een actief studentenleven. Rechten was dat, zo bleek mij uit een simpel veldonderzoek op een laat tijdstip in een onbestemde kroeg, duidelijk wel. En hé, al die arresten, dat waren toch ook fascinerende verhalen? Voordat je er dan achter komt dat het niet gaat om die verhalen, maar om de abstracte toepassing van het recht, ben je al gauw een paar jaar verder. Wat mij in elk geval aansprak in de studie rechten was de kracht van argumentatie, het zorgvuldige taalgebruik en het streven naar systematiek en rechtvaardigheid. Maar mijn hart ging toch uit naar het hoofdredacteurschap van het juridisch faculteitsblad en naar dat van het Landelijk Overleg Juridische Faculteitsbladen. Een relevant blad maken met mooie interviews, analyses en artikelen, daar ging ik voor.'

Bob Duynstee journalist en schrijver, communicatieadviseur en storyteller
Bijlage in de Weekagenda van NRC over BIER! van 8 pagina's in combinatie met met een tentoonstelling in het Amsterdams Historisch Museum.

Landelijke journalistiek

'Na mijn studie heb ik van 1990 tot 2000 een stevige basis gelegd in de landelijke journalistiek met columns, achtergrondverhalen, interviews, essays, analyses en opiniërende artikelen. O.a. voor NRC Handelsblad, Volkskrant, het FD, Algemeen Dagblad, Parool, Elsevier, HP/deTijd en een hele serie vakbladen, waaronder Advocatenblad, het Nederlands Juristenblad, De Journalist, Communicatie en Binnenlands Bestuur. Dan leer je pas echt researchen, interviewen en verhalen maken. En omgaan met deadlines.

Bob Duynstee journalist en schrijver, communicatieadviseur en storyteller
Van 1999 tot 2015 maakten wij het corporate magazine voor Boer & Croon Management Consultants.

opgericht door onze opdrachtgevers

Zonder het goed te beseffen, rolde ik in de wereld van de bedrijfsjournalistiek. Daar zat, als ik er zo op terugkijk, geen idee achter. Het destijds grootste advocatenkantoor van Nederland, Trenité Van Doorne vroeg of we hun nieuwsbrief wilden maken, managementbureau Boer & Croon of we hun corporate magazine wilden maken, net als de dienst Verkeer & Vervoer van de gemeente Amsterdam, de Hoge Raad der Nederlanden of we hun corporate brochure wilden maken en Strukton of we hun jubileumboek konden maken. Zo is het begonnen. Daarom hoor je hier wel eens iemand gniffelen dat we zijn opgericht door onze opdrachtgevers. 

Bob Duynstee bedrijfsvideo, corporate story
Samen met Erik Willems in actie tijdens filmopnames voor een corporate storytellingproject bij HP Valves.

mediaprofessional en communicatieadviseur

Maar het ging en gaat mij nog altijd om het netto totaaleffect. Daar mogen opdrachtgevers mij op afrekenen. Ik leerde wat creatieve professionals nodig hadden qua sturing om in één vloeiend proces tot het beste resultaat te komen. Daar heb ik vanaf 1998 brede ervaring mee kunnen opdoen. Alleen merk je dan ook dat je met een project altijd onderdeel bent van een groter geheel. Dat gaat verder dan alleen vorm en inhoud. Wat is het grotere plaatje? Voor welke vraag is wat we samen maken eigenlijk een oplossing? Of zou dat een oplossing moeten zijn? Dus volgde ik van 2000 - 2002 de opleiding Senior Communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005 tot 2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner. Zo leerde ik om over de rand van de kookpot in de keuken te kijken.

Evaluaties Bob Duynstee
Voor de gemeente Amsterdam heb ik ruimtelijke en infrastructurele projecten geëvalueerd. Voor een ontwikkelingshulp-organisatie een strategisch proces en voor Boer & Croon diverse opdrachten. Dan zie je mooi hoe subjectief de werkelijkheidsbeleving is.

ghostwriting en procesbegeleiding

Dat liep vanaf 2005 gelijk op met meer strategische opdrachten zoals de redactie van opiniestukken, position papersbeleidsnota's en adviesrapporten en de evaluatie van strategische processen en ruimtelijke en sociale projecten met vragen als: "Hoe dan wel?" of "Hoe nu verder?"

Storytelling Storyteller Bob Duynstee
Anders kijken naar de communicatie bij verandering. Hoef je achteraf ook niet meer te zeggen: hadden we het maar beter gecommuniceerd.

corporate storyteller

Daarmee werd mijn werk wel heel breed. Eén ding wist ik zeker: alles wat ik deed, had op de een of andere manier altijd wel met een verhaal te maken. Of met hét verhaal. Maar hoe zat dat dan precies met de rol van het verhaal in organisaties? Daarom ben ik me vanaf 2007 gaan verdiepen in het fenomeen corporate storytelling. O.a. via literatuurstudie en masterclasses bij o.a. Manfred van Doorn en Robert McKee. Bij alles wat ik doe, probeer ik sindsdien zicht te krijgen op het 'verhaal' dat verteld wordt, dat verteld wil worden of dat juist niet verteld wordt. 

bob als gespreksleider

En wat doen al die foto's hiernaast dan? Ik zet mijn ervaring ook graag in als workshopleider, gespreksleider, dagvoorzitter of praatjesmaker. Dat heb ik vanaf mijn studententijd kunnen ontwikkelen voor uiteenlopende gelegenheden. Ik verdiep me graag in een onderwerp om ergens chocola van te maken. En chocola is dan in mijn geval altijd: het verhaal.