Bob Duynstee

Vakinhoudelijke specialismen

Interviews | Ghostwriting | Position papers | White Papers | Corporate stories, jubileumboeken &  

Bedrijfsgeschiedenissen | Evaluaties | Storytelling | Workshopleider | Dagvoorzitter | Spreker 

Het creatieve proces volgens Bob (1 min)

Als moderator in gesprek met de zaal.
Als moderator in gesprek met de zaal.
Onderweg als pelgrim op de Camino naar Santiago de Compostella vanuit Amsterdam.
Onderweg als pelgrim op de Camino naar Santiago de Compostella vanuit Amsterdam.
Dagvoorzitter op het congres van bedrijfsmaatschappelijk werkers
Dagvoorzitter op het congres van bedrijfsmaatschappelijk werkers
Workshopleider voor ABN AMRO leiderschap en storytelling in de Efteling.
Workshopleider voor ABN AMRO leiderschap en storytelling in de Efteling.
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Onderweg als pelgrim, Ruta de la plata; man, wat was het ver en warm en eenzaam
Onderweg als pelgrim, Ruta de la plata; man, wat was het ver en warm en eenzaam
In gesprek met de zaal op hoofdkantoor ABN AMRO
In gesprek met de zaal op hoofdkantoor ABN AMRO

Waar ontmoet je nou een verdwaald jurist? Nou hier. Wat mij aansprak in mijn studie Nederlands Recht was de kracht van argumentatie, het zorgvuldige taalgebruik en het streven naar systematiek en rechtvaardigheid. Maar mijn hart ging toch uit naar het hoofdredacteurschap van het juridisch faculteitsblad en naar dat van het Landelijk Overleg Juridische Faculteitsbladen. Een relevant blad maken met mooie interviews, analyses en artikelen, daar ging ik voor. 

Landelijke journalistiek

Na mijn studie heb ik van 1990 tot 2000 een stevige basis gelegd in de landelijke freelance journalistiek. O.a. voor NRC Handelsblad, Volkskrant, Financieele Dagblad, Algemeen Dagblad, Het Parool, Elsevier, HP/deTijd en een hele serie vakbladen. Dan leer je pas echt schrijven. Ik heb alle journalistieke genres talloze malen kunnen beoefenen. Prachtige tijd! Tegenwoordig blog ik voor Frankwatching over content marketing en aanverwante artikelen en voor Storytellingmatters over de wereld van storytelling.

bedrijfsjournalist

Vanaf 1994 ben ik in de wereld van de bedrijfsjournalistiek

de marketing & overheidscommunicatie gestapt. Daar zat geen idee achter. Het op één na grootste advocatenkantoor van Nederland vroeg of we hun corporate magazine wilden maken, de Dienst Infrastructuur Verkeer & Vervoer van de gemeente Amsterdam of we hun nieuwsbrief wilden maken, de Spaanse Handelsambassade of we Spaanse kwaliteitsproducten wilden promoten en Strukton of we het verhaal konden maken voor hun jubileumboek. Zo is het begonnen. 

mediaprofessional

Dan kom je er al gauw achter dat je vorm en inhoud niet kunt scheiden. Dat doet de ontvanger tenslotte ook niet. Ik leerde wat fotografen, vormgevers en illustratoren nodig hadden qua briefing en sturing om in één vloeiend proces tot het beste resultaat te komen. Zo heb ik vanaf 1998 brede ervaring op kunnen doen met het ontwikkelen en realiseren van jubileumboeken, vakboeken, corporate magazines en jaarverslagen. En vanaf 2005 met websites, online magazinesonline nieuwsbrieven, online longreads en contentmarketing voor professionele organisaties. 

communicatieadviseur

Maar ik merkte ook dat je altijd onderdeel bent van een groter geheel. En dat gaat verder dan alleen vorm en inhoud. Ik wil altijd graag het grotere plaatje zien: waaróm zoekt iemand de publiciteit? Wat is de achterliggende strategie? Welke doelstellingen zijn er geformuleerd? Ik wil nu eenmaal graag de strategische context van mijn werk snappen. Van 2000 tot 2002 volgde ik de opleiding Senior communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005 tot 2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner. Ik heb geleerd om met communicatieplannen te werken, om me te verdiepen in de contentmarketing strategie en op basis van die bedoeling mijn bijdrage te leveren. Dan ben je bezig met bouwen.

corporate storyteller

En toch had ik het gevoel dat ik nog steeds iets wezenlijks over het hoofd zag als het ging om communicatie- en content marketingvraagstukken. En dat was de rol van verhalen en verhalen vertellen door en in organisaties. Daarom ben ik me vanaf 2007 gaan verdiepen in het fenomeen corporate storytelling. O.a. via literatuurstudie en masterclasses bij o.a. Manfred van Doorn en Robert McKee. Het ging en gaat mij daarbij meer om de toepassingsmogelijkheden, dus hoe je met storytelling abstracte zaken als strategie, visie, verandering en waarden voor de hele organisatie begrijpelijk kunt maken. Zo betrek je namelijk iedereen in het verhaal. 

Ghostwriter

Een van de leukste onderdelen van mijn werk vind ik ghostwriting. Waarom? Omdat je als ghostwriter heel dicht bij de persoon van de ander komt. Daar ligt het verhaal eigenlijk al klaar, maar hoe breng je het in het licht? Daarnaast zet ik ghostwriting ook in voor de contentmarketing strategie in de vorm van online artikelen, blogs, whitepapers, ebooks, professionele profielen, voorwoorden en presentaties

bob duynstee als dagvoorzitter

Als dagvoorzitter, moderator of workshopleider maak ik gebruik van mijn ervaring als corporate storyteller en uiteraard van mijn journalistieke ervaring. Ik breng focus aan en bied overzicht, leid sprekers op een inhoudelijke manier in, ga makkelijk het gesprek aan met de zaal en vat steeds samen wat er gewisseld is, zodat we aan het eind van de dag ook ergens komen. Kijk hier voor mijn tips voor spreken in het openbaar en presenteren.


OPDRACHTGEVERS OVER BOB als schrijver, spreker, mediaprofessional en storyteller

'Integere, creatieve en communicatieve vakman.' 

'Enthousiaste spreker met humor.'

'Een bevlogen en communicatieve sparringpartner voor afdelingen communicatie en bestuurders.' 

'Natuurlijk talent als moderator.'

'Stelt vragen die je aan het denken zetten.'

'Een creatieve, inspirerende, intelligente hoofdredacteur.' 

'Kundige storyteller die een organisatie meeneemt in een nieuw verhaal.'

In actie tijdens filmopnames bij HP Valves in Hengelo voor A+O Metalektro bij HP Valves. 


Mail Bob

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.