Bob Duynstee

Vakinhoudelijke specialismen

Interviews | Ghostwriting | Position papers | White Papers | Corporate stories, jubileumboeken &  

Bedrijfsgeschiedenissen | Evaluaties | Storytelling | Workshopleider | Dagvoorzitter | Spreker 

Het creatieve proces volgens Bob (1 min)

Bob Duynstee als moderator in gesprek met de zaal.
Bob Duynstee als moderator in gesprek met de zaal.
Onderweg als pelgrim op de Camino
Onderweg als pelgrim op de Camino
Dagvoorzitter op het congres van bedrijfsmaatschappelijk werkers
Dagvoorzitter op het congres van bedrijfsmaatschappelijk werkers
Workshopleider voor ABN AMRO leiderschap en storytelling in de Efteling.
Workshopleider voor ABN AMRO leiderschap en storytelling in de Efteling.
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Op de foto met Nout Wellink na het interview "Ik ben geen groeifanaat."
Onderweg als pelgrim, Ruta de la plata; man, wat was het ver en warm en eenzaam
Onderweg als pelgrim, Ruta de la plata; man, wat was het ver en warm en eenzaam
In gesprek met de zaal op hoofdkantoor ABN AMRO
In gesprek met de zaal op hoofdkantoor ABN AMRO

Waar ontmoet je nou een verdwaald jurist? Nou hier. Wat mij aansprak in mijn studie Nederlands Recht was de kracht van argumentatie, het zorgvuldige taalgebruik en het streven naar systematiek en rechtvaardigheid. Maar mijn hart ging toch uit naar het hoofdredacteurschap van het juridisch faculteitsblad en naar dat van het Landelijk Overleg Juridische Faculteitsbladen. Een relevant blad maken met mooie interviews, analyses en artikelen, daar ging ik voor. 

Landelijke journalistiek

Na mijn studie heb ik van 1990 tot 2000 een stevige basis gelegd in de landelijke freelance journalistiek. O.a. voor NRC, Volkskrant, FD, AD, Parool, Elsevier, HP/deTijd en een hele serie vakbladen. Dan leer je pas echt schrijven. Ik heb alle journalistieke genres talloze malen kunnen beoefenen. Prachtige tijd! 

bedrijfsjournalist

Vanaf 1994 ben ik in de wereld van de bedrijfsjournalistiek & overheidscommunicatie gestapt. Daar zat geen idee achter. Het op één na grootste advocatenkantoor van Nederland vroeg of we hun corporate magazine wilden maken, de Dienst Infrastructuur Verkeer & Vervoer van de gemeente Amsterdam vroeg of we hun nieuwsbrief wilden maken en Strukton vroeg of we het verhaal konden maken voor hun jubileumboek. Zo is het begonnen.

mediaprofessional

Dan kom je er al gauw achter dat je een onderdeel bent van een groter geheel. En ik wil altijd graag het grotere plaatje zien: waaróm zoekt iemand de publiciteit? Waaróm wil iemand een corporate magazine? Wát wil iemand met een nieuwsbrief of jubileumboek bereiken? En als je er zo naar kijkt, dan kun je vorm en inhoud niet scheiden. Dat doet de ontvanger tenslotte ook niet. Dankzij onze opdrachtgevers heb ik vanaf 1998 brede ervaring op kunnen doen met het ontwikkelen en realiseren van jubileumboeken, vakboeken, corporate magazines, nieuwsbrieven en jaarverslagen. En met websites: ik ben officieel Jimdo-expert. En ja, de vormgevingsachtergrond van compagnon Charlotte Polak hielp daar ook enorm bij.

communicatieadviseur

Maar ik merkte ook dat het verder gaat dan alleen vorm en inhoud. Soms lag er al een strategie of een communicatieplan, maar soms ook niet. Wat was dan de bedoeling? Daarom wilde ik ook de strategische context van mijn werk snappen. Van 2000 tot 2002 volgde ik de opleiding Senior communicatieadviseur bij de Stichting Reclame & Marketing en van 2005 tot 2007 het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA bij Ben Warner. 

Ghostwriter

Een van de leukste onderdelen van mijn journalistieke werk naast interviewen, vind ik ghostwriting. Waarom? Omdat je als ghostwriter heel dicht bij de persoon van de ander komt. Daar ligt het verhaal eigenlijk al klaar, maar hoe breng je het in het licht? Die rol van een 'intellectuele vroedvrouw' bevalt me wel. Door hoofdzaken van bijzaken te scheiden, door een rode draad te spannen en door moeilijke zaken makkelijk te maken zonder de nuance uit het oog te verliezen, probeer ik overzicht en samenhang aan te brengen. Op die manier ondersteun ik als ghostwriter bestuurders, professionals en experts met corporate en branded content in de vorm van online artikelen, blogs, speeches, whitepapers, ebooks, professionele profielen, voorwoorden en presentaties

corporate storyteller

Iedereen reflecteert nu en dan op zijn werk: wat doe ik nou eigenlijk? Dat deed ik ook en na een tijdje kwam ik maar niet los van de gedachte dat ik altijd met 'verhalen'  bezig ben. Dat ik een verhalenverteller ben. Maar dan wel een corporate verhalenverteller. Daarom ben ik me vanaf 2007 gaan verdiepen in het fenomeen corporate storytelling. O.a. via literatuurstudie en masterclasses bij o.a. Manfred van Doorn en Robert McKee. Niet zozeer op het punt van de techniek van storytelling, want als journalist pas je de principes van storytelling automatisch toe. Nee, het ging mij meer om de toepassingsmogelijkheden, dus hoe je met storytelling abstracte zaken als strategie, visie, verandering en waarden voor de hele organisatie begrijpelijk kunt maken. Zo betrek je namelijk iedereen in het verhaal. En dat gaan burgers/klanten merken! 

bob duynstee als dagvoorzitter

Als dagvoorzitter, moderator of workshopleider maak ik gebruik van mijn ervaring als corporate storyteller en uiteraard van mijn journalistieke ervaring. Ik breng focus aan en bied overzicht, leid sprekers op een inhoudelijke manier in, ga makkelijk het gesprek aan met de zaal, luister goed naar zaal en sprekers en vat steeds samen wat er gewisseld is, zodat we aan het eind van de dag ook ergens komen. En als spreker trakteer ik gezelschappen op gesproken columns, speeches, inleidingen en denkpauzes tijdens zakelijke bijeenkomsten. Kijk hier voor mijn tips voor spreken in het openbaar en presenteren.


OPDRACHTGEVERS OVER BOB als schrijver, mediaprofessional en storyteller

'Integere, creatieve en communicatieve vakman.' 

'Een bevlogen en communicatieve sparringpartner voor afdelingen communicatie en bestuurders.' 

'Denkt creatief én strategisch.'

'Stelt vragen die je aan het denken zetten.'

'Een creatieve, inspirerende, intelligente hoofdredacteur.' 

'Kundige storyteller die een organisatie meeneemt in een nieuw verhaal.'

en over bob als dagvoorzitter, workshopleider, moderator

Bob was dagvoorzitter op het tweejaarlijkse congres van de beroepsvereniging BMW op 15 maart 2018 bij ABN Amro. Bob is een enthousiaste en leuke dagvoorzitter, die zware onderwerpen op een lichte manier kan brengen, met humor maar vooral met focus en overzicht. 

Francien Resius, company counsellor ING

'Regelmatig heb ik met plezier geluisterd naar Bob Duynstee als hij kleinere of hele grote groepen toesprak. Bob spreekt met overtuiging en flair. Hij weet inhoud en toon goed aan te passen aan gezelschap en doel en benut daarbij met speels gemak instrumenten als kennis, verrassing, humor, ernst of emotie.'

Felix Hillen, Managing Director The Student Hotel

'Ik heb meerdere malen het genoegen gehad om Bob te horen spreken voor een groep, zowel voor groot gezelschap (500+) in publieke ruimten als voor kleinere groepen in intiemere context. Bob heeft de gave om direct de aandacht te grijpen en vast te houden. Dit komt enerzijds door zijn natuurlijk talent voor spreken; pakkend, humoristisch, spits en afwisselend, anderzijds door zijn professionele en gedegen voorbereiding, zodat het inhoudelijk, erudiet en onderhoudend is en tevens tot denken zet.' 

Bart van Liebergen, Algemeen Directeur Medisch Centrum Amstelveen

'Bob laat zijn publiek geboeid luisteren maar kan ook flexibel ingaan op vragen zonder de draad van het verhaal te verliezen. Hij is aimabel en respectvol en heeft gevoel voor humor.´ 

Benita Mendes de Leon, Corporate Effectiveness Trainer, Maastricht

'Ik geniet altijd enorm van Bob's verhalende manier van vertellen: luchtig, humoristisch en tegelijkertijd ook diepgaand met kennis van zaken. Tijdens de ceremonie van ons feest zag ik dat weer bevestigd toen hij een wildvreemd publiek van 100 mensen binnen no time aan het lachen, huilen en zingen had. Wat een genot, een bourgondisch spreektalent.' 

Eunice Gubbels, eigenaar Yellowbox Loopbaancoaching en Training


Mail Bob

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.