top of page

Positioneer jezelf. De kracht van personal branding

Bijgewerkt op: 9 jan.

Met een pitch positioneer je jezelf. Zo'n pitch is de beste versie van jezelf. En de beste versie is de versie die het dichtst bij jezelf ligt en die je werkgever of opdrachtgever voor je wint. Dat is de sterkste vorm van personal of professional branding.

Personal branding of professional branding, Expertise autoriteit best in class DuynsteePolak position papers
Met personal branding of professional branding ga je op zoek naar de beste versie van jezelf.

Hoe laat je zien dat je voorop loopt in je kennisveld? Hoe laat je werkgevers of opdrachtgevers zien dat jij de juiste coach, adviseur, leider, manager of professional bent? Wil je een impuls geven aan je carrière of wil je je loopbaan juist een nieuwe draai geven? Samen gaan we op zoek naar je drijfveren, naar je unieke persoonlijkheidseigenschappen, je levenslessen en waar jij je inspiratie vandaan haalt. Zo'n pitch is de snelste weg naar je volgende stap binnen je organisatie, naar je nieuwe baan of volgende opdracht.



Hoe doe je dat, personal branding?

Voor je personal branding ga je op zoek naar een duidelijke rode draad waar een werkgever of opdrachtgever zich goed op kan oriënteren. Het is een korte, krachtige schets van jou in je werk, waarin je persoonlijkheid, expertise en ervaring logisch samenvloeien. Met zo'n schets kleur je gegevens in over werkervaring, competenties, potenties en ambities, maar dan vanuit het perspectief van je werkgever of opdrachtgever. Met de pitch vertel je je verhaal. Natuurlijk kan daar je CV onderdeel van uitmaken, net als referenties en voorbeeldprojecten, video's en podcasts.




Een personal of professional pitch kan op elke manier in elke uitvoering gemaakt worden: met korte quotes en beeld, met korte alinea's, op je website, op Linkedin, in een micro-website, in een korte video of op welke andere manier dan ook. De vorm is dus vrij maar de manier waarop de pitch gemaakt wordt is steeds hetzelfde:


  • Jij stuurt ons relevante informatie toe en vertelt waar je de pitch voor wilt gebruiken.

  • Soms vragen we je dan om aanvullende informatie over je werkveld of je opdrachtgevers.

  • In een interview proberen we zo diep mogelijk tot de kern van je verhaal te komen en van daaruit de punten in je CV op een originele en authentieke manier met elkaar te verbinden.

  • Uiteraard komt daar feedback op.

  • De pitch wordt helemaal toegesneden op de vorm die jou voor ogen staat.

  • Op die manier maken we sinds 2010 profielen voor de Wibautgroep van de gemeente Amsterdam en voor consultants, coaches, bestuurders, managers en project- en programmadirecteuren.




Personal branding en thought leadership

Thought leadership en personal branding zijn nauw met elkaar verbonden. Thought leadership gaat over een positionering als best in class. Je laat zien dat je binnen een bepaalde branche of sector in de voorhoede van de kennisontwikkeling zit. Dat doe je door het delen van inzichten, ervaring en kennis via bijvoorbeeld blogs, artikelen, lezingen, whitepapers of presentaties. Met personal branding probeer je vervolgens die thought leadership positie bewust te bewaken en uit te bouwen.


Laat je interviewen! Met een geschreven zelfportret kun je jezelf krachtig presenteren. Op basis van je CV en een telefonische intake krijg je een interview van 1 uur.



Gerelateerde posts

bottom of page