Klanten willen professionals die goed zijn in hun vak. Ze willen steeds vaker de vent en niet de tent, de vrouw en niet het gebouw. Daar ligt een gouden kans voor professionele organisaties. Zij kunnen namelijk hun corporate branding ook via de personal branding van hun professionals laten lopen. Hoe werkt het?
Met de opkomst van social media heeft iedereen opeens de mogelijkheid om aan zelfpromotie te doen. ZZP'ers kunnen niet zonder Linkedin en andere social media waar in communities expertise wordt gedeeld. Maar zou je als advocatenkantoor, architectenbureau, consultancy bureau of coachingscompany niet ook kunnen inzetten op corporate branding via professional branding? Uiteindelijk hangt de kwaliteit van het bureau recht evenredig af van de kwaliteiten van je professionals. Bovendien: je professionals zijn je relatiemanagers. Zeker in een tijd waarin doorverwijzingen en mond-tot-mond reclame steeds belangrijker wordt. Daar moet je beginnen. Laten we het consultancybureau eens als voorbeeld nemen.
In de kenniseconomie is professional branding een krachtig en effectief onderdeel van de sales en marketingstrategie van professionele organisaties.
CORPORATE BRANDING BY PERSONAL BRANDING
Corporate branding by personal branding
Wat zou mathematisch beter werken, corporate branding via 1 organisatie of corporate branding via je 50 professionals? Linkedin is zo ongeveer uitgevonden voor corporate branding by personal branding. Met 50 professionals heb je stationair 50.000 raakpunten uitstaan bij 1000 contacten per consultant. Uiteraard allemaal onder de vlag van je eigen organisatie want je zorgt er wel voor dat de ingebouwde contactkaart naar de corporate website verwijst, dat de profielen in de corporate huiskleuren zijn opgemaakt, dat het corporate logo duidelijk zichtbaar is en dat de NAW-gegevens op een prominente plek op elk profiel zichtbaar zijn.
Wij geven alle profielen de corporate huisstijl mee, het bedrijfsprofiel en de contactgegevens van je organisatie. Kijk hier hoe dat eruit zou kunnen zien.
DE VOORDELEN VAN ONZE PROFIELEN
Uitstekende SEO. Deze profielen worden goed door Google gevonden. Met de geoptimaliseerde SEO-code krijgen je profielen een hoge ranking in organische zoekopdrachten. Je kunt zelfs statistieken integreren in je google analytics-rapporten in realtime;
Hoge domein autoriteit. Deze profielen hebben een gemiddelde domein autoriteit van 63 (!)
Profielen zijn goed leesbaar op desk-tops, tablets en mobiele telefoons (responsive design);Â
Profielen zijn ook gemakkelijk en naadloos te embedden in je website (bijvoorbeeld op je OVER-pagina);
Makkelijk deelbaar via email;Â
Makkelijk toe te voegen aan elke blog die je professionals publiceren;
Makkelijk te embedden op de Linkedin-pagina van je professionals en op de corporate Linkedin-pagina;
Je professionals kunnen er makkelijk video's, audio-bestanden, PDF's, whitepapers of ebooks in embedden;Â
In de profielen bouwen we een volledig interactieve contactkaart in met alle corporate gegevens, die bezoekers maar hoeven aan te klikken om je organisatie te bellen, te mailen, een afspraak in te plannen, je website te bezoeken etc;
Uiteraard maken wij de profielen op in de corporate huiskleuren met duidelijke vermelding van het corporate logo;
Het is voor je professionals mogelijk om een offline exemplaar van je profiel als PDF-, ePub-, Mobi- of Doc-bestand te downloaden;
Je krijg van ons gedetailleerde statistieken van je profiel, het aantal views en het aantal likes;
Nieuwe opdrachten, nieuwe portfolio etc. kunnen we in de profielen van je professionals bijwerken. Deze nieuwe, aangepaste versie wordt automatisch bijgewerkt op alle plaatsen waarop je je profiel hebt geplaatst of achtergelaten.Â
WAT LEVERT DEZE MARKETINGSTRATEGIE OP?
Heel simpel: meer clicks, meer reads, meer sales. Gemiddeld aantal views op onze profielen: tussen de 100 en de 300 per maand, maar er zijn profielen met wel 500 views p/m. Reken dat eens uit voor al je professionals. Is dat corporate branding of niet? En inhoudelijk is je professional als het ware meteen met je potentiële klant/opdrachtgever in gesprek. Dat is een voorsprong op de concurrentie die zich terugbetaalt. De profielen kunnen door je professionals heel gemakkelijk worden gedeeld en worden digitaal ook goed gevonden en kunnen zonder tussenkomst ook weer gedeeld worden door derden. Zo doen de profielen hun werk, terwijl je professionals gewoon aan het werk zijn.Â
PROFESSIONAL BRANDING EN THOUGHT LEADERSHIP
Behalve meer sales is er ook vanuit het perspectief van de organisatie zelf veel te zeggen om al je sterren te laten stralen. Via personal branding zit een bureau dichter op de markt en kan daardoor meer trendsettend zijn en makkelijker streven naar de positie van thought leadership. Zo'n strategie dwingt consultants om in de frontlinie van hun vakgebied aan hun profilering te werken. Ze kunnen zich niet (langer) verschuilen achter de brede rug van het corporate imago.Â
PROFESSIONAL BRANDING EN EXPERTISE-MARKETING
Door je professionals naar voren te schuiven, zet je de expertise in je organisatie centraal. Je stimuleert dat je professionals zichzelf in de markt op de kaart zetten. Professionals moeten het immers leuk vinden om na te denken over hun vak en de ontwikkelingen in hun vakgebied op de voet te volgen. De praktijk is echter vaak anders. In de kenniseconomie zeggen professionele organisaties professional branding wel een krachtig en effectief onderdeel van hun sales en marketingstrategie te vinden, maar ze trekken er zelden of nooit de consequenties uit.
PROFESSIONAL BRANDING EN MARKETING
Maar de tijden zijn veranderd. Vóór de financiële crisis lieten opdrachtgevers zich nog vaak leiden door de merknaam van het bureau. Eén crisis verder zijn ze wel wijzer. Opdrachtgevers willen met naam en toenaam weten wie voor de uitvoering tekent. Dus vanuit dat perspectief zit er zelfs niet zo heel veel anders op dan corporate branding via personal branding.
PERSONAL BRANDING EN ARBEIDSMARKT
Een strategie van corporate branding via professional branding laat bovendien zien dat een organisatie begrippen als vrijheid, autonomie, uitdaging, ondernemerschap en zingeving niet alleen hoog in het vaandel heeft staan, maar dei filosofie ook actief invult en uitdraagt. Dat werkt positief door op de arbeidsmarkt en geeft een eigentijds en dynamisch imago.Â
Comments