· 

Sparren met een collega van buiten

Als communicatieadviseur of organisatie loop je nu en dan tegen een strategisch vraagstuk of een casus aan waar je niet een-twee-drie het antwoord op hebt. Dat heb ik ook niet. Maar door samen te reflecteren op de casus en de context af te pellen, komen we heel dicht in de buurt van een antwoord. In elk geval in de vorm van een aanvliegroute en misschien wel meer dan dat.

sparren met een professional
Ik loop niet voor je uit en niet achter je aan. Ik loop naast je en met je mee.

Basis van een strategische sparring-sessie is een beschrijving van een situatie waarin je zelf als communicatieadviseur of organisatie een actieve rol hebt en die je ervaart als een puzzel. Inhoudelijk kan het gaan over verandering, cultuur, identiteit, imago, branding, reputatie of een specifiek issue. De situatie heeft zich bij elke sessie net weer ietsje verder ontwikkeld, zodat je de waarde van je groeiende zelfinzicht en mijn feedback in de praktijk kunt ervaren.   

 

 

thema's die we vaker bewandelen


  • Communicatiestrategie en procesarchitectuur
  • Insteek, afstemming en feedback 
  • Rollen en (eind)verantwoordelijkheden
  • Team- of groepsdynamiek
  • Tijdstippen en budgetten
  • Omgaan met weerstand 
  • Aanspreken op verantwoordelijkheden
  • Erkenning voor elkaars inzet 
  • Vertrouwen en/of zelfvertrouwen
  • Inlevingsvermogen/empathie
  • Het toepassen van verschillende communicatiestijlen in verschillende situaties

overeenkomsten en verschillen


Als sparringpartner pak ik niet de rol van adviseur, al put ik natuurlijk wel uit mijn ervaring als communicatieadviseur. Ik geef frisse ideeën en nieuwe invalshoeken, maar ben ik niet op zoek naar 'oplossingen'. Dat kan ook niet de vraag zijn. Ik luister aandachtig hoe je de casus ervaart en stel contextuele vragen die je verder helpen bij het 'aanvliegen' en overzien van de casus. De inzichten komen dus van binnenuit en niet, zoals bij advisering, van buitenaf. Toch zijn adviezen niet op voorhand uit te sluiten.

WAT LEVERT HET JE OP


  • Door het formuleren van de casus en de relevante vragen krijg je beter zicht op de materie;
  • Door mijn feedback op je vragen, ondervang je blinde vlekken en ontwikkel je een rijkere kijk op de casus;
  • Je gaat beter om met weerstand;
  • Het levert je verfrissende ideeën en nieuwe invalshoeken op;
  • Door het toetsen van je eigen ideeën aan die van een professionele buitenstaander tijdens de sessies, vergroot je je deskundigheid terzake;
  • Met elke sessie verbeter je de kwaliteit van je communicatiestrategie en je interne communicatieadvies;
  • Je verzekert je van strategische en intellectuele 'grip op de zaak'. 

werkwijze


  • Online kennismaking met elkaar en met de casus;
  • Sessies online of face-to-face. Dat laatste kan ook wandelend (voorkeur);
  • Een sessie duurt ongeveer 2 uur;
  • Na een dag of 2 à 3 hebben we opnieuw online contact en bespreken we de belangrijkste reflecties en inzichten die we tijdens en na de sessie hebben opgedaan;
  • Het aantal sessies is afhankelijk van de aard van de casus; maar van elke sessie zul jij de meerwaarde moeten ervaren. 

investering: ALLEEN ALS HET OOK ECHT MEERWAARDE OPLEVERT


Zelf ben ik overtuigd van de meerwaarde die ik lever. Maar dat is natuurlijk niet aan mij. Vandaar ook mijn insteek: ik geef vooraf een indicatie van de investering (ex. BTW), maar dan mag je achteraf helemaal zelf bepalen wat de sessie je gebracht heeft en dus waard is geweest. Dat is het bedrag (waardebepaling achteraf) dat ik vervolgens factureer.

sparringpartner: onafhankelijk maar betrokken


Na mijn studie rechten aan de UvA werkte ik van 1990 tot 2000 in de landelijke journalistiek. Van 2000/2002 volgde ik de opleiding tot senior communicatieadviseur (C) bij de Stichting Reclame en Marketing (SRM), het curriculum Strategische Communicatie aan de UvA (2005/2006) bij Ben Warner en diverse masterclasses Storytelling (2007/2014). Sinds 2000 evalueer ik strategische en operationele processen en voer coachingsgesprekken met professionals, managers en bestuurders. Bijvoorbeeld in samenwerking met TheLeadershipAdvisory. Ook geef ik Workshops Verandering. Sinds 2001 werk ik als communicatieadviseur en producent in teamverband op projectbasis voor organisaties.

meer weten?


Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0