Hoe maak je een vakboek of een managementboek?

Je bent goed in je vak. En je wilt graag je licht laten schijnen over de ontwikkeling in je vakgebied. Of je hebt juist een afwijkende visie op de ontwikkeling en wilt die delen. Of je wilt je praktijkervaringen delen met de jongere generatie. Allemaal mooie redenen om een managementboek of vakboek te schrijven. Daarmee laat je je autoriteit zien. Een vakboek of managementboek is ook een stevig visitekaartje voor jezelf of voor de organisatie die je vertegenwoordigt. Hoe maak je een vakboek of managementboek?

vakboek maken en managementboek maken
Durven, Doen en Doorgaan is een praktijkboek voor ZZP'ers waarin we 40 succesvolle professionals naar hun succesformule hebben gevraagd

Eigenlijk heeft een vakboek maken of een managementboek maken niet zoveel met schrijven te maken. Ja, natuurlijk, iemand moet het op papier krijgen. Ook als het om een e-book gaat. Maar anders dan bij fictie gaat het bij het schrijven van een vakboek of managementboek veel minder om de stream of consciousness - het direct weergeven van de constante stroom van gevoelens en indrukken - en veel meer om het ordenen en structureren van informatie: hoe begin je? Waar eindig je mee? Hoe bouw je je boek op? Waar zet je je voorbeelden? Ga je nog mensen interviewen? En zo ja, hoe ga je met die informatie om?

vakboek maken of managementboek maken en de structuur

vakboek maken en managementboek maken
Ach ja...

Structuur is een kernbegrip als het om een vakboek of managementboek gaat. Je wil niet dat je ergens aan het eind van de uitvoering naar de structuur van je boek moet gaan zoeken, want dan stuur je je lezer straks ook het bos in. Aan de andere kant kan het soms helpen als je gewoon met de uitvoering van het werk begint, want door er zo mee bezig te zijn, ontstaat vaak een logische structuur als een emerging design. Daarbij speelt uiteraard een rol de vraag welk boek je precies gaat maken: wordt het een leerboek, een praktijkboek, een algemeen boek voor een brede doelgroep of juist een hoog specialistisch wetenschappelijk boek voor een kleine kring van geïnteresseerden? 


vakboek maken en managementboek maken
Voor de Sociale Verzekeringsbank maken we een reeks informatieve boeken over sociale verzekeringsthema's.

DuynsteePolak biedt alle hulp die je kunt gebruiken bij het maken van uw vakboek of managementboek

 

# Coaching 

# Ghostwriting

# Interviews

# Vormgeving en redactionele opmaak

# Drukwerk

# Media-en marketingadvies

# Free publicity


Ghostwriter en ghostwriting
Waarom huur je een ghostwriter in?

vakboek maken of managementboek maken en de indeling

vakboek maken en managementboek maken
Voor het Projectmanagementbureau van de gemeente Amsterdam maken we een reeks vakboeken over de stedelijke ontwikkeling in Amsterdam

Structuur is heel simpel: begin (inleiding), midden (hoofdstukindeling) en eind (slotbeschouwing). Schrijf de belangrijkste gedachten op voor je inleiding. Deel je boek op in hoofdstukken en de hoofdstukken weer in paragrafen en de paragrafen weer in alinea's en de alinea's in topische zinnen. Met een topische zin vertel je wat je (daar) gaat vertellen. Zo creëer je structuur. Daarna ga je het vertellen, en aan het slot van elk hoofdstuk vertel je wat je hebt verteld en vertel je waarom het volgende hoofdstuk er toe doet. Dat is een basisstructuur. Maar die helpt je wel om geen zoekplaatje te maken van je vakboek of managementboek. 

vakboek of managementboek maken en de bronnen

vakboek maken en managementboek maken
Voor het Projectmanagementbureau van de gemeente Amsterdam maken we een reeks vakboeken over de stedelijke ontwikkeling in Amsterdam

Welke ingrediënten heb je dan verder om een vakboek of managementboek te maken? Bronnen. In de eerste plaats de vakliteratuur. Is je boek voor een breed publiek bedoeld, dan is de vraag waar jouw boek precies staat in de ontwikkeling van je vakgebied minder belangrijk. Naarmate je vakboek of managementboek meer voor  een peer-group bedoeld is, is de vraag waar jij (lees: je boek) staat weer wel van belang. Maar ook als je een boek voor een breed publiek gaat maken over een thema als leiderschap, verandering of een meer inhoudelijk thema, wil de lezer graag weten waar ze jou moeten plaatsen. En dus kijk je op zijn minst oriënterend naar de literatuur c.q. naar onderzoek op je vakgebied. 

interviews in een vakboek of managementboek

vakboek maken en managementboek maken
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 'Krassen op de eeuwigheid' aan de hand van interviews met stadsontwikkelaars uit de jaren negentig.

Een tweede bron kunnen interviews zijn. Ervaringsverhalen lezen makkelijk weg en ze illustreren vaak wat je anders in heel veel woorden zou moeten uitleggen. Maar ... interviewen is ook een vak. Het interview is de meest misbruikte vorm van journalistiek. Dus als je het doet, doe het dan ook goed. En een derde bron ben je uiteraard zelf. Je kunt wellicht putten uit je eigen praktijkervaring. Of hebt voorbeelden van hoe het hoort (best cases) of juist niet hoort (worst cases). Net als interviews werken voorbeelden heel illustratief. Hoe realistischer, hoe beter. Verdeel de voorbeelden over de hoofdstukken. 

 

Lees ook: jubileumboek maken

opmaak van een vakboek of managementboek

vakboek maken en managementboek maken
Voor de gemeente Amsterdam maakten we 10 jaar bouwn aan de stad Amsterdam over de stadsontwikkeling tussen 2000 en 2010

En dan heb je tot slot nog de illustraties. In een boek met veel voorbeelden heb je minder illustraties nodig, omdat de voorbeelden een soort van redactionele illustraties zijn. Naarmate je boek theoretischer wordt, doen illustraties in de vorm van infographics wonderen. Betrek dus op tijd een illustrator bij je boek. Het maken van infographics die de spijker op de kop slaan, is namelijk een tijdrovend klusje. Maar het pimpt je boek wel enorm op. En dan is er uiteraard nog de redactionele vormgeving of opmaak van je boek. De vormgever kan typografisch ook meedenken met de structuur van je boek. In elk geval zou de opmaak de structuur van je boek moeten versterken en het niet juist lastiger moeten maken voor de lezer. Met het oog daarop kan het geen kwaad om in de tekst codes te zetten (bijvoorbeeld: belangrijke zin, bijschrift, illustratie, voorbeeld) zodat de vormgever daar bij de opmaak rekening mee kan houden. 

 

Lees ook: jubileumboek maken

Verder praten over een vakboek of managementboek? Wij maken graag kennis

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Reactie schrijven

Commentaren: 0